English

دانستنی‌های پزشکی؛

چه ویتامین‌هایی از ریزش مو جلوگیری می‌کنند؟

مصرف برخی از ویتامین‌ها کمک می‌کنند تا از ریزش مو جلوگیری شود.

چه ویتامین‌هایی از ریزش مو جلوگیری می‌کنند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بدن به ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی نیازمند است. به همین علت، ما خوراکی‌های متنوع می‌خوریم تا بتوانیم مواد مغذی  مختلف را به بدن‌مان برسانیم.

مو نیز همانند اعضای دیگر بدن برای سالم ماندن به مواد مغذی گوناگون احتیاج دارد. این موضوع باعث شده که این روزها استفاده از مکمل دارویی برای ریزش مو محبوبیت زیادی پیدا کند.

در حقیقت، بسیاری از کمبودهای تغذیه ای با ریزش مو ارتباط دارند. عوامل متعددی مانند ژن ها (سابقه خانوادگی)، بیماری مانند عدم تعادل هورمونی و اختلالات ایمنی، ضربه عاطفی و موارد دیگر می توانند بر ریزش مو تاثیر بگذارند.

 

بهترین ویتامین‌ها برای جلوگیری از ریزش مو

 

ویتامین آ

ویتامین A

تمامی سلول ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. مو نیز سریع ترین رشد را در بدن دارد و برای جلوگیری از ریزش مو می توان از این ویتامین استفاده کرد. ویتامین A همچنین به غدد پوست کمک می کند تا یک ماده روغنی به نام سبوم را به وجود آورند. سبوم پوست سر را مرطوب و به سلامت مو کمک می کند.

سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ همه دارای بتاکاروتن هستند که به ویتامین A تبدیل می شود. ویتامین A همچنین می تواند در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ، روغن جگر ماهی و ماست یافت شود.

 

ویتامین ب (Vitamin B)

مکمل دارویی برای ریزش مو معمولاً حاوی ویتامین‌های گروه‌‌ B است. این ویتامین‌ها عبارتند از: ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B5 (اسید پانتوتنیک)، ویتامین B6 (پیریدوکسین)، ویتامین B7 (بیوتین)، ویتامین B9 (فولات) و ویتامین B12 (کوبالامین). این مواد مغذی محلول در آب هستند؛ یعنی بدن نمی‌تواند اکثر آن‌ها را ذخیره کند و آنچه را که استفاده نمی‌کند، از طریق ادرار دفع می‌کند. بنابراین، باید آن‌ها را هر روز دریافت کنید.

یکی از بهترین ویتامین‌های این گروه برای رشد مو ویتامین B7 یا بیوتن است. بعضی تحقیقات کمبود ویتامین B7 را با ریزش مو در انسان مرتبط دانسته‌اند. به همین دلیل، بعضی از افراد بیوتین را بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو می‌دانند؛ هرچند که کمبود آن به‌ندرت اتفاق می‌افتد، چراکه این ویتامین در غذاهای زیادی وجود دارد.

 

ویتامین سی

ویتامین C

رادیکال آزاد می تواند رشد مو را مسدود کرده وموجب پیر شدن مو شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. علاوه بر این بدن برای ایجاد کلاژن به ویتامین C نیاز دارد.

ویتامین C همچنین به بدن کمک می کند آهن، ماده معدنی لازم برای رشد مو و جلوگیری از ریزش مو نیز جذب شود. توت فرنگی، فلفل، گواوا و مرکبات منابع خوبی برای ویتامین C هستند.

 

 

ویتامین ای (Vitamin E)

این ویتامین هم مانند ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از عوارض رادیکال‌های آزاد و سایر عوامل اکسیداتیو پیشگیری می‌کند. همچنین باعث محافظت از موها در برابر آسیب ناشی از نور خورشید می‌شود.

در یکی از تحقیقات که به بررسی تأثیر مکمل دارویی برای ریزش مو پرداخته بود، مصرف مکمل‌ ویتامین E توسط افراد مبتلا به ریزش مو بعد از ۸ ماه توانست رشد مو را ۳۴/۵ درصد افزایش دهد.

مغز تخمه‌ی آفتابگردان، بادام، اسفناج، آووکادو، جوانه‌ی گندم و ماهی از منابع خوب ویتامین E محسوب می‌شوند.

ویتامین دی

ویتامین D

مقادیر کم ویتامینD با آلوپسی مرتبط است. تحقیقات همچنین نشان می دهد که ویتامین D ممکن است به ایجاد فولیکول های جدید مو کمک کند. هرچند نقش واقعی ویتامین D در رشد مو ناشناخته است. بیشتر افراد ویتامینD کافی دریافت نمی کنند.

بهترین منبع این ویتامین اشعه خورشید است. منابع غذایی مناسب ویتامین D شامل ماهی های چرب، روغن کبد ماهی، برخی از قارچ ها و غذاهای غنی شده است.

 

بیشتر بخوانید:

کمبود ویتامین D را چگونه تشخیص دهیم؟

قرص های صافی پوست چیست و آیا واقعا تاثیر کافی بر روی صافی و شفافی پوست دارد؟

تاثیر چای سیاه بر لاغری چقدر است؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه