English

دانستنی‌های پزشکی؛

قرص را با آب بخوریم یا شیر؟!/ خوردن قرص بدون آب چه بلایی سر مری می آورد؟

تقریبا هر نوع دارو می تواند سبب بروز زخم مری شود و با توجه به این موضوع بسیاری از پزشکان تاکید دارند که در زمان مصرف قرص حتما آب بنوشید.

قرص را با آب بخوریم یا شیر؟!/ خوردن قرص بدون آب چه بلایی سر مری می آورد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، تنها در ذهنتان این موضوع را تصویر سازی کنید که قرصی را بدون آب میل کرده باشید و قرص پیش از رسیدن معده بنوعی باز شود، آن زمان چه بلایی سرتان خواهد آمد؟!

از نظر پزشکی اگر بخواهیم به این موضوع آن هم بصورت بسیار ساده و عامیانه بپردازیم اینطور می‌شود که؛ باز شدن قرص داخل مری، پیش از رسیدن به معده سبب ایجاد اختلالاتی وحشتناک در مری و حتی سوراخ شدن آن می‌شود!

به این صورت که قرص پس از بلعیده شدن توسط تحرکات مری به سمت معده هدایت می‌شود و با توجه به اینکه قرص‌های مصرفی اغلب شکل مناسبی ندارند و عنصری سخت برای بلعیدن محسوب می‌شود، بدیهی است که برای سر خوردن و پایین رفتن از مری نیاز به همراه شدن با مایعاتی مانند آب دارد.

توجه داشته باشید که برخی از قرص‌های مصرفی همچون قرص‌های آهن، پتاسیم، برخی آنتی بیوتیک‌ها، داروهای تتراسیاکلین و اتی سایکلین و همین طور برخی از داروهای درمان پوکی استخوان سبب آسیب رساندن به مری می‌شود که این امر سبب می شود به بدن آسیب جدی وارد شود و پزشکان بصورت جدی تاکید دارند که بیماران حتماً این قرص‌ها را بصورت ایستاده، با شکم خالی و همراه با آب فراوان مصرف کنند.

 

اما مصرف قرص بدون آب چه بلایی سرمان می‌آورد؟

بسیاری از پزشکان معتقدند که، خوردن قرص با آب بسیار مهم است و این موضوع نه تنها باعث می‌شود که قرص‌ها راحتر بلعیده شوند بلکه به جلوگیری از گیر کردن قرص در مری کمک خواهد کرد و این امر  می تواند سبب التهاب معده و درد قفسه سینه، یا حتی خونریزی و حفره شود.

 

 خوردن قرص بدون آب چه مشکلاتی برای مری بوجود می‌آورد؟

نکته‌ مهمی که باید مدنظر قرار دهید این است که،  هیچ اعصاب دردی در بخش مری وجود ندارد و از این رو اگر مشکلی برای این عضو پیش آید علائم آن ظاهر نخواهد شد و امر امر می تواند سبب ایجاد مشکل شود و این موضوع روشن نشود وه  قرص سبب بروز بیماری شده است یا خیر.

در بسیاری از موارد برخی افراد درد سینه یا احساس مشابه سوزش معده را تجربه می کنند و یا حتی ممکن است این احساس ناراحتی موقتی باشد و از بین برود. با این حال ، در طول زمان، قرص هاکه در طول مسیر گیر می افتند می‌توانند بافت ظریف مری را تجزیه کنند و این اتفاق می‌تواند سبب بروز خونریزی شدید و یا کم آبی شدید شوند و همه آن ها می توانند کاملا جدی شوند.

براساس مطالعات صورت گرفته، تقریبا هر نوع دارو می تواند سبب بروز زخم مری شود، اما از سوی دیگر داروهای کمی هستند که زمانی که در گلو گیر می کنند ، باعث بروز آسیب جدی می شوند، مثل داروهای درمان پوکی استخوان، آنتی بیوتیک ها، مسکن ها، داروهای مسکن (ایپروپروفن ) که اگر بدون آب خورده می شوند که درصورت ماندن در مری مشکل ساز می شود.

 

نحوه صحیح مصرف قرص

توصیه‌های متعددی برای جلوگیری از مشکلات خطرناک و دردسرساز در زمان بلعیدن قرص وجود دارد که همیشه بهتر است آن ها را با آب میل کنید.

همچنین توصیه شده است که، قرص را بصورت نشسته یا ایستاده میل کنید و هرگز دراز کشیده نخورید، این موضوع به این معنی است که باید قبل از خوابیدن، یا حداقل 15 دقیقه قبل از خواب ، دارو مصرف کنید تا قرص وارد مری شود.

قرص و آب

آیا خوردن قرص با شیر ضرر دارد؟

عوارض خوردن قرص با شیر سبب بروز مشکلات بسیاری در فرد بیمار خواهد شد و از این رو توصیه اکید می شود که از آب برای مصرف قرص استفاده شود.

طبق گفته کارشناسان، هدف اصلی از سفارش به خوردن قرص با آب، به دلیل بازشدن ماده موثره آنها درمعده و تاثیر در درمان است و مصرف بدون آب برخی قرص ها به دلیل ساختار آنها، ممکن است سبب ایجاد مشکلات زیادی در ناحیه مری فرد بیمار، شود.

در پژوهش ها بیماران ازخوردن قرص ها با چای داغ، نوشابه، آبمیوه یا حتی شیر نهی شده اند و حتی توصیه شده است که قرص ها را با آب جوش و گرم و البته چای داغ مصرف نکنید زیرا این نوشیدنی ها دارای حرارت هستند و می تواند خطرساز شود و حتی علاوه براین، کافئین موجود درچای خود مخرب دارو است؛ بسیار مشاهده شده است که خوردن برخی قرص های آنتی بیوتیک با شیر یا نوشیدن آبمیوه های ترش به علت اسیدی بودن آنها، خاصیت درمانی دارو را از بین برده و در مواردی موجب تخریب ساختار دارو شده است .

با توجه به تمام این نکات که مطرح شد، تاکی می شود که بمنظور حفظ سلامتی قرص ها و داروها را همیشه به همراه یک لیوان آب مصرف کنید و از خوردن قرص با شیر و یا خوردن قرص بدون آب جدا پرهیز کنید.  

 

بیشتر بخوانید:

نحوه مصرف داروی لورازپام +عوارض آن

قرص کلونازپام باید چطور مصرف شود؟

قیمت دارو به شهریور ۱۴۰۰ برنمی‌گردد

علل افزایش کلسترول و داروهای رایج برای درمان آن

واریس: علت و درمان آن

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه