English

بر اساس اعلام سازمان غذا و داروی کشور؛

کمبود دارویی کشور در ۱۰۶ قلم / کمبودهای دارویی بیشتر در استان‌ها است

مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر در ۱۰۶ قلم دارو کمبود و موجودی زیر یک ماه داریم که در تلاش هستیم تعداد کمبودها را هم کاهش داده و ذخایر این داروها را افزایش دهیم.

کمبود دارویی کشور در ۱۰۶  قلم / کمبودهای دارویی بیشتر در استان‌ها است

مشاور رسانه‌ای رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ذخایر  ۶۰ درصد از داروهایمان به بالای شش ماه رسیده است، گفت: در حال حاضر در ۱۰۶ قلم دارو کمبود و موجودی زیر یک ماه داریم که در تلاش هستیم تعداد کمبودها را هم کاهش داده و ذخایر این داروها را افزایش دهیم.

دکتر سجاد اسماعیلی درباره وضعیت ذخایر دارویی در کشور، گفت: در زمینه پایش کمبودهای دارویی و مدیریت رخدادهای زنجیره تامین، سازمان غذا و دارو برای رفع کمبودهای دارویی استعلام‌ها و گزارش‌هایی را از چند بخش دریافت می‌کند؛ یکی از بخش‌هایی که این گزارش‌ها از آن دریافت می‌شود، سامانه TTAC است که باتوجه به سیاست شناسه‌گذاری که در آن انجام می‌شود، اگر شرکتی یک تا چند ماه دارویی را کمتر از حد معمول وارد یا تولید و به صورت کلی تامین کند، طبیعتا این اخطار داده می‌شود که ممکن است تامین این دارو در ماه‌های آتی کاهش یابد و منجر به کمبود شود.

وی افزود: در عین حال یکی از مهم‌ترین گزارش‌هایی هم که می‌گیریم، از سوی معاونت غذا و داروی استان‌ها است. استان‌ها کمبودهایی را که در سطح عرضه و داروخانه‌ها رخ داده، جمع‌آوری کرده و به صورت هفتگی به سازمان غذا و دارو اعلام می‌کنند. پیش از این که شرایط پایدارتر بود، به صورت ماهیانه این کمبودها را اعلام می‌کردند، اما اکنون که مدیریت کمبودها اضطرار بیشتری دارد، به صورت هفتگی این کمبودها را اعلام می‌کنند. گزارش دیگر هم از انجمن داروسازان، شرکت‌های توزیع‌کننده دارو و ... دریافت می‌شود. سازمان غذا و دارو این گزارش‌ها را دریافت می‌کند تا به جمع‌بندی برسد.

اسماعیلی با بیان اینکه در حوزه کمبود دارو، بحث بر سر تعریف آن است، گفت: سازمان غذا و دارو، تعریفی از کمبود دارو دارد که بر مبنای نظر خبرگان حوزه دارو است. بر این اساس کمبود دارو آن است که طی یک ماه مولکول دز دارویی کمبود باشد، اما داروهایی که تولید داخلی دارند، اما واردات‌شان محدود یا ممنوع شده، اگر پزشک داروی وارداتی برند را تجویز کند، از نظر سازمان غذا و دارو، جزو کمبود دارویی محسوب نمی‌شود. بنابراین کمبودهای دارویی تعریف دارد و برند وارداتی دارویی که مشابه تولید داخل دارد، جزو کمبودها محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس طبق تعریف سازمان غذا و دارو از کمبود دارو که بر اساس آن نام دارو به صورت ژنریک دچار کمبود است، تعداد کمبودهای دارویی که زیر یک ماه موجودی داشته باشند که اصطلاحا به آن‌ها  کمبودهای بحرانی دارو می‌گوییم، طی یک ماه‌ونیم گذشته در کشور ۲۲۰ قلم مولکول دز بود که اکنون به ۱۰۶ مولکول دز رسیده است. بنابراین در ۱۰۶ قلم دارو کمبود و موجودی زیر یک ماه داریم که در تلاش هستیم که تعداد کمبودها را هم کاهش داده و ذخایر این داروها را افزایش دهیم.

بنابر اعلام کانال تلگرامی سازمان غذا و دارو، اسماعیلی گفت: این خبر را هم به مردم بدهم که اکنون ذخایر دارویی بالای شش ماه‌ کشور، بالای ۶۰ درصد است. به این معنا که ذخایر  ۶۰ درصد از داروهایمان به بالای شش ماه رسیده است. تلاش می‌کنیم که این میزان افزایش یابد و از هر دارویی به ویژه در داروهای حیاتی و ضروری، موجودی کافی داشته و با توجه به پیش‌بینی که از رخداد موج جدید کرونا طی چند ماه آینده می‌شود، دارو به اندازه کافی داشته باشیم تا مردم دچار مشکل نشوند.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی