English

دانستنی‌های پزشکی؛

چه زمانی باید نگران صدای مفاصل بدن باشیم؟

صدا دادن مفاصل با توجه به شرایط سنی و شرایط مفاصل امکان دارد بیماری باشد اما در بیشتر موارد این صداها نشانه بیماری نیست و علت آن چیز دیگری است.

چه زمانی باید نگران صدای مفاصل بدن باشیم؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، مفاصل بسیاری از افراد هنگام حرکت صدا می کنند، صدایی شبیه به تلق تلوق، خرت خرت یا صداهایی شبیه به آن. شاید شما نیز متوجه چنین صداهایی در مفاصل بدن تان شده و نگران شده باشید که آیا این وضعیت طبیعی است یا غیرطبیعی.

 

صداهای مفصلی

 

صدا کردن مفاصل معمولاً نگران کننده نیست اما با این حال علت به وجود آمدن این صداها متفاوت است و فقط در موارد کمی نیاز به توجه جدی و درمان دارند. موارد نادری هم هستند که باید بیمار تحت عمل جراحی قراربگیرد.

شایع ترین علت صدا کردن مفاصل بزرگ اندام تحتانی (به خصوص زانو) در افراد مسن، ساییدگی (آرتروز) مفصل است. در این موارد زمان خم و راست کردن مفصل، صدایی شبیه به خرت خرت احساس می شود. علت ایجاد این صدا از بین رفتن غضروف بین استخوان ها در مفصل است که موجب می شود استخوان ها مستقیم روی یکدیگر قرارگیرند و به تدریج سطح شان تراشیده و خراشیده شود. این نوع صدا بیشتر از زانو شنیده می شود ولی در سایر مفاصل مثل شانه، دست و گردن هم اتفاق می افتد.

اگر ساییدگی در مفصل ثابت شود، درمان شامل تغییر روش زندگی، شیوه نشستن، دارودرمانی و فیزیوتراپی و به ندرت جراحی است.

مفصل2

درخصوص صدای زانوی خود باید نگران باشیم؟

 

صدادادن زانو معمولا نباید موجب نگرانی شود. درحقیقت، اینکه گاهی مفاصل ما صدا بدهند، اتفاقی کاملا عادی است؛ اما وقتی این صداها با درد یا تورم در مناطق مرتبط همراه باشند، امکان دارد نشان دهنده علامت خطر باشد. بااین‌حال، فقط به‌‌علت اینکه این چیزی طبیعی است، به‌خصوص در جامعه‌ی بی‌تحرک ما، به این معنا و مفهوم نیست که باید به طور کلی دربرابر آن بی‌تفاوت باشیم. کاری که باید انجام دهیم پیداکردن ریشه‌ی مسئله و سپس، انجام کارهایی برای حذف یا حداقل مدیریت مشکل است.

 

صداهای مفصلی طبیعی

 

نوع دیگری از صدای مفاصل، در افراد جوان به خصوص در زانو، مچ پا، شانه یا مفصل لگن (هیپ) شایع است و هیچ ارتباطی با ساییدگی ندارد. ریشه این صداها، گاهی داخل خود مفصل و گاهی در بافت های اطراف آن است. این صداها بسیار تکراری و دائمی هستند و مثلا فرد با هر قدمی که برمی دارد، احساس می کند در زانو یا مچ پایش صدایی شنیده می شود.

این صدا که گاهی آنقدر بلند است که به گوش اطرافیان نیز می رسد. علل ایجاد این صدا متعدد هستند، ولی معمولا وقتی به وجود می‌آیند که یک قسمت از بافت های داخل یا اطراف مفصل در حالت غیرمعمول قرار گرفته باشد و با حرکت به یک قسمت دیگر گیر کند و سپس آزاد شود. مبتلایان به این صدا به تدریج یاد می گیرند مفصل را در کدام جهت و چگونه حرکت دهند تا صدا ندهد.

به طور معمول صداهای ایجاد شده با درد همراه نیستند و نیازی به درمان ندارند و تنها توصیه آن است که مفصل را در وضعیتی که باعث ایجاد صدا می شود، قرار ندهند؛ ولی اگر صداها با درد یا محدود شدن دامنه حرکتی عضو توأم شوند یا اخیراً به دنبال وارد آمدن ضربه شروع شده باشند، حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

مفصل3

کمبود کدام ویتامین باعث صدا دادن مفاصل می شود؟

ویتامین ها برای عملکرد درست استخوان و عضلات بسیاری مهم و حیاتی هستند و با اثرات ضد التهابی که دارند می توانند درد بیمار را کاهش دهند. با اینکه در اغلب موارد درد مفصل در اثر ضربه، عفونت یا بیماری به وجود می‌آید اما کمبود برخی موادغذایی از جمله ویتامین نیز در بروز دردهای مفصلی از جمله زانو درد بسیار تاثیرگذار است.

ویتامین دی برای جذب کلسیم و حفظ تعادل مواد معدنی در بدن ضروری است. ناکافی بودن ویتامین دی موجب اختلال در جذب کلسیم و تضعیف استخوان‌ها می شود که نتیجه چنین فرآیندی درد مفصل و به صدا در آمدن آنهاست.

 

ویتامین C

 

اسید اسکوربیک یک ویتامین شناخته شده در تولید کلاژن است که ماده کلیدی تاندون ها، رباط‌ها و استخوان‌ها شناخته می‌شود. کمبود ویتامین ث منجر به تضعیف بافت هم بند، در نتیجه درد و تورم و صدا دادن مفصل می‌شود.

 

ویتامین A

 

بدن ما برای انجام فرایند‌های مختلف از جمله رشد استخوان‌ها و تمایز سلولی نیاز به ویتامین آ دارد. از این رو کمبود ویتامین آ منجر به صدمه به بافت هم بند و درد مفاصل و صدا دادن مفصل می گردد.

 

البته ناگفته نماند اگر مکمل‌های این ویتامین بیش از حد استفاده شود؛ مجددا درد مفاصل را به همراه خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید:

راه‌های پیشگیری از آرتروز زانو/ ضرورت آموزش پرستاران در حوزه ارتوپدی

تفاوت درد خوب و درد بد در ورزش چیست

هشدار نسبت به بروز «آرتروز زودرس» مفاصل

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه