English

دانستنی‌های پزشکی؛

خوراکی‌های خوب و بد برای کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا به طور بالقوه توانایی انسداد جریان صفرا را دارد که در پی آن مشکلاتی برای سلامتی به وجود می‌آید اما با این حال برخی از خوراکی‌ها هستند که برای کیسه صفر مفید هستند و از برخی دیگر نیز باید دوری کرد.

خوراکی‌های خوب و بد برای کیسه صفرا

به گزارش خبرنگار خبرگزای موج، کیسه صفرا اندام کوچک و گلابی شکلی است که در قسمت فوقانی شکم و زیر کبد قرار دارد. وظیفه اصلی آن ذخیره و آزادسازی صفرا در دستگاه‌ گوارش و کمک به هضم چربی غذا در روده است. علاوه‌ بر این، جذب ویتامین‌ها و مواد مغذی را در خون تسهیل می‌‌کند. اختلال در هرکدام از این فرآیندها بدن انسان را دچار التهاب و علائمی همانند درد ناگهانی در قسمت فوقانی شکم، درد شانه در سمت راست بدن، اسهال و استفراغ مداوم می‌کند.

 

در واقع کیسه صفرا عضوی از بدن محسوب می‌شود که تا وقتی کارش را درست انجام می‌دهد، کسی متوجه حضورش نمی‌شود و به آن اهمیتی نمی‌دهد و در نهایت این کم توجهی‌ها کیسه صفرا خواسته‌های خود را با دردهای شدید بروز می‌دهد.

سنگ کیسه صفرا رسوبات سختی است که می‌تواند در کیسه صفرا به وجود آید و به طور بالقوه جریان صفرا را مسدود کرده و علائم جدی ایجاد کند.دو نوع اصلی سنگ کیسه صفرا وجود دارد، رایج‌ترین آن‌ها سنگ‌های کلسترول هستند. غذا‌های غنی از فیبر، میوه ها، سبزیجات، پروتئین‌های بدون چربی و مصرف لبنیات کم چرب ممکن است به رفع علائم و کاهش خطر بازگشت سنگ کیسه صفرا کمک کند.

صفرا2

سنگ‌های صفرا زمانی تشکیل می‌شوند که صفرا سخت شود و تکه‌هایی از مواد جامد را تشکیل دهد. آن ها می‌توانند موجب انسداد جریان صفرا شوند و علائم جدی تری ایجاد کنند.

 

علائم قرار گرفتن سنگ کیسه صفرا در مجرای صفراوی:

_درد ناگهانی و شدید در شکم راست بالا

_درد در مرکز شکم

_درد بین دو شانه

_درد در شانه راست

_تهوع یا استفراغ

_ادرار تیره

_مدفوع خاکستری

_سوختگی خاکستری

_اسهال

 

یک رژیم غذایی برای کیسه صفرا یک نوع خاص را شامل نمی‌شود بلکه به سادگی مجموعه ای از دستورالعمل های رژیم غذایی وجود دارد که موجب سالم وکارامد شدن کیسه صفرا خواهد شد.

چای+نعناع

نوشیدنی‌های مفید برای کیسه صفرا

 

_چای نعناع:

گیاه نعناع حاوی منتول است. این ترکیب خاصیت تسکین درد دارد و نوشیدن چای نعناع موجب کاهش درد ناشی از درد معده، بهبود هضم غذا و تسکین حالت تهوع می‌شود. نوشیدن منظم این چای برای رفع ضعف کیسه صفرا توصیه شده است.

 

_سرکه سیب:

سرکه سیب خاصیت ضدالتهابی دارد و موجب کاهش درد کیسه صفرا می‌شود. سرکه سیب را هرگز مستقیم ننوشید. ترکیب دو قاشق غذاخوری با مقداری آب گرم برای کاهش التهاب مناسب است. نوشیدن این ترکیب را تا پایان کاهش درد ادامه دهید.

 

چای زردچوبه:

زردچوبه ادویه‌ای حاوی کورکومین است و این ترکیب خاصیت ضدالتهابی دارد. استفاده از چای و دمنوش زردچوبه باعث ساخت صفرا و تخلیه کیسه صفرا می‌شود. علاوه بر این خوردن آن باعث تسکین و کاهش التهاب کیسه صفرا می‌شود.

 

نوشیدن آب:

در دسترس‌ترین و ساده‌‌ترین نوشیدنی آب است. تحقیقات نشان داده نوشیدن آب کافی در طول روز به عملکرد مثبت کیسه صفرا کمک می‌کند. عملکرد کیسه صفرا و تخلیه آن در کمبود آب دچار اختلال می‌شود و امکان سنگ‌ سازی افزایش می‌یابد.

سبزیجات

غذاهای مناسب برای سالم ماندن کیسه صفرا:

_فلفل دلمه ای

_میوه های مرکبات

_سبزیجات دارای برگ سبز

_گوجه فرنگی

_شیر

_ماهی ساردین

_صدف

_لبنیات کم چرب

_آجیل ها

_عدس

 

غذاهای نامناسب برای کیسه صفرا

 

چربی های بیش از حد:

صفرای تولید شده از کیسه صفرا، برای هضم چربی ها اهمیت دارد. بنابراین خوردن غذاهای سنگین ناشی از چربی زیاد می تواند آنها را مجبور به اضافه کاری بیشتر کند.غذاهای فرآوری شده با چربی های ترانس دار، روغن هیدروژنه و غذاهای سرخ شده می توانند کارکرد کیسه صفرا بیش از حد کنند.

 

به طور کلی از مواد غذایی زیر کاملا اجتناب کنید:

 

_روغن سبزیجات

_روغن بادام زمینی

_غذاهای فرآوری شده مانند:نان، پاستا و غیره

_غذاهای سرشار از چربی های فراوری شده

_لبنیات پرچرب

_گوشت پرچرب

_نوشیدنی های گاز دار

_غذاهای سرخ شده

_غذاهای بسیار اسیدی مثل سس گوجه فرنگی و مرکبات

 

راه جلوگیری از سنگ کیسه صفرا چیست؟

 

به ساده‌ترین زبان، داشتن یک سبک زندگی سالم از ایجاد سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند. رعایت نکات زیر یک بدن سالم را تضمین می‌کند:

 

_ورزش منظم

_نوشیدن آب

_خوردن غذاهای کم‌چرب

_خوردن غذاهای حاوی فیبر

_خوردن گوشت سفید

_خوردن ویتامین ث و منیزیم

 

بیشتر بخوانید:

سنگ کیسه صفرا سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می شود

توصیه‌هایی برای پاکسازی فوری کبد

زنجبیل دارویی شفا‌بخش برای انواع بیماری ها/ خواص و مضرات زنجبیل

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی