English

دانستنی‌های پزشکی؛

چرا در زمستان بیشتر سرما می‌خوریم؟

همزمان با آمدن فصل سرما بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا بیشتر از قبل شیوع پیدا می‌کند. اما دلیل این اتفاق چیست؟

چرا در زمستان بیشتر سرما می‌خوریم؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، طبق گفته محققان دانشگاه چشم و گوش ماساچوست و دانشگاه نورث ایسترن در بوستون، یک پاسخ ایمنی که قبلاً شناسایی نشده بود در داخل بینی مسئول مبارزه با ویروس‌هایی است که باعث عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی می‌شوند.

متأسفانه، هوای سرد این واکنش محافظتی را مهار می‌کند و احتمال ابتلای فرد به هر نوع بیماری تنفسی از سرماخوردگی گرفته تا کووید ۱۹ را بیشتر می‌کند.

بیشتر مواقع سرماخوردگی معمولی با علائمی مانند گلودرد، کیپ شدن بینی و سرفه خود را نشان می‌دهد. بیش از ۲۰۰ ویروس وجود دارد که موجب این علائم سرماخوردگی معمولی می‌شوند اما "راینو ویروس‌"ها اصلی ترین عامل هستند.

این در حالیست که آنفلوآنزا از ویروس آنفلوآنزا ناشی می‌شود که به سه نوع آنفلوآنزای A، B و C تقسیم می‌شود. سرماخوردگی‌های معمولی و آنفلوآنزا علائم مشترک بسیاری دارند اما عفونت ناشی از آنفلوآنزا اغلب با بالا رفتن دمای بدن، درد و عرق سرد خود را نشان می‌دهد.

ویروس‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی معمولی از طریق بینی وارد بدن می‌شوند. هر چند جداره‌های بینی مکانیزم دفاعی پیچیده‌ای را داراست که با این عاملان میکروبی مقابله می‌کند اما سرمای هوا موجب خنکی مجرای بینی شده و روند پاک‌سازیِ مخاط را کند می‌کند.

سرما2

در این وضعیت ویروس‌ها می‌توانند برای مدت زمان بیشتری در مخاط بمانند و راهی برای ورود به بدن پیدا کنند. زمانیکه ویروس بر این مکانیزم دفاعی نفوذ کند سیستم ایمنی کنترل مقابله با ویروس‌ها را بر عهده می‌گیرد اما سردی هوا با کاهش فعالیت این سیستم هم مرتبط است.

همچنین در فصل زمستان سطح اشعه فرابنفش نسبت به تابستان کمتر می‌شود و این اتفاق تاثیر مستقیمی بر میزان ویتامین D تولید شده در بدن دارد. ویتامین D در تولید مولکول‌های ضد میکروبی نقش دارد. در نتیجه برخی بر این باورند مصرف مکمل‌های ویتامین D در ماه‌های سرد سال می‌تواند از ابتلا به آنفلوآنزا پیشگیری کند. هر چند نتایج یک بررسی که به تازگی منتشر شده حاکی از آن است که سطح بالای مکمل ویتامین D هیچگونه تاثیری در این خصوص ندارد.

با این حال دلیل دیگری که برای شیوع آنفلوآنزا و سرما خوردگی در فصل پاییز و زمستان وجود دارد این است که افراد مدت زمان بیشتری را در فضاهای بسته می‌گذرانند که از هوای مطلوب و قابل تحمل کمتری برخوردار است.

 

راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی

 

_ شستن مرتب دست‌ها

_ نوشیدن آب کافی

_ پیروی کردن از رژیم غذایی سالم

_ خواب کافی

_ ورزش کردن

 

بیشتر بخوانید:

مراقب سویه جدید کرونا باشیم/ آشنایی با علایم و راه های پیشگیری

رژیم فصل زمستان/ غذاهای مناسب روزهای سرد را بشناسید

خوردن چه خوراکی‌هایی در زمستان ممنوع است؟

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه