English

دانستنی‌های پزشکی؛

اسراری از خواص و مضرات سیر کوهی معروف به موسیر

موسیر که که بطور معمول به سیر کوهی نیز معروف است، ظاهری شبیه به پیاز دارد با خواص درمانی متعدد.

اسراری از خواص و مضرات  سیر کوهی معروف به موسیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، بسیاری موسیر را همان سیر می دانند که باید بگوییم در اشتباه هستند و این دو شاید دارای خواص مشترکی باشند اما به هیچ عنوان یکسان نیستند و مواد تشکیل دهنده متفاوتی دارند در واقع سیر دارای حبه هایی کوچک است که این حبه ها داخل یک وسته نازک قرار می گیرند اما موسیر یک تکه است و به شکل پیاز است.

اما آیا می دانستید مصرف موسیر چه مزایایی برای بدن دارد و یا اصلا ممکن است رای چه افرادی مضر باشد؟

 

 آلیوم ستیپیتاتوم معروف به موسیر

موسیر گیاهی با نام علمی آلیوم ستیپیتاتوم است که آن را بومی ایران، کشورهای آسیای میانه، هند و خاور دور می دانند و چین نام بزرگ‌ترین صادرکننده جهانی موسیر را به نام خود به ثبت رسانده است اما موسیر خشک شده که از ایران صادر می‌شود گاهی به شکل سیر وحشی wild garlic ترجمه شده است.

موسیر در کشورهای غربی با نام سیر سولو یا سیر تک حبه‌ای Solo garlic، Singel bulb garlic بفروش می‌رسد و جالب است بدانید که پیش از این در زبان فارسی به موسیر شالوت نیز می گفتند که باید بگوییم این کاملاً اشتباه است، زیرا شالوت یک پیاز نسبتاً کوچک، باریک و بلند با رنگ پیاز قرمز معمولی است و مثل گروه پیازها لایه لایه است.

 

تفاوت بین موسیر و سیر

باید این موضوه را مدنظر قرار دهید که موسیر و سیر دو گیاه کاملا متفاوت هستند که در مقابل این موضوع دارای خواص یکسانی هستند.

موسیر حدود 40 گونه مختلف دارد و طعمش مشابه سیر بوده اما تلخی کمتری نسبت به سیر دارد و از ویژگی های آن می توان گفت که دهان پس از مصرف آن بویی نمی دهد و دلیل آن هم وجود گوگرد در ترکیبات سیر است و باید توجه کنید که این خوراکی هر دو خاصیت ضد سرطانی دارند .

موسیر

مزایا و خواص موسیر

گیاه موسیر حاوی اسیدهای چرب است و باعث کاهش چربی خون می شود.

موسیر سرشار از مواد معدنی و عناصر بسیاری مثل  پتاسیم، سدیم، روی، آهن، مس و منگنز  و سرشار از ویتامین C و A و همچنین از منابع فسفر و منیزیم است. همین ترکیبات از آن یک ماده‌ی غذایی دوستدار سلامت استخوان‌ها ساخته است.

موسیر مانند سیر دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است.

مصرف موسیر در ایجاد آرامش و تاثیرات مثبت در اعصاب و روان بسیار موثر است.

اگر از سردرد های میگرنی رنج می برید پیشنهاد می شود که موسیر مصرف کنید.

موسیر در تنظیم فشار خون انسان بسیار اثر گذار است و از سوی دیگگر درمان بیماری هایی مثل نقرس، سرطان، دیابت، قند خون،آسم، بیماری های التهابی و…

از موسیر در التیام درد و زخم ها بسیار استفاده می شود.

موسیر باعث عملکرد بهتر قلب می شود و از مسدود شدن عروق جلوگیری می کند.

اگر احساس می کنید دچار فراموشی زیاد می شوید موسیر مصرف کنید زیرا که باعث تقویت حافظه می شود.

موسیر به واسطه مواد مغذی اش با میکروب هایی که مسئول عفونت های پوستی هستند، مبارزه می کند و گوگرد هم از پیری زودرس جلوگیری می کند.

در صورتی که در هضم غذا مشکل دارید توصیه می‌کنیم موسیر را وارد برنامه‌ غذایی‌ خود کنید و زیرا با دارا بودن فیبر فراوان که علاوه بر ایجاد احساس سیری می‌تواند به هضم غذا و عملکرد خوب روده‌ها نیز کمک کند. موسیر با افزایش ترشح صفرا باعث هضم راحت‌تر غذاها می‌شود. علاوه بر این باید بدانید که موسیر به اندازه‌ی سیر یا پیاز برای معده مشکل ایجاد نمی‌کند.  

 

عوارض مصرف موسیر

موسیر و دیگر پیازها معمولا عاری از عوارض هستند و اکثر مردم می توانند به راحتی از آن ها استفاده کنند اما باید توجه کنید که مصرف زیاد پیاز ممکن است سوزش معده و یا برگشت اسید معده را تشدید کند.

پیاز و موسیر از جمله خوراکی هایی هستند که نشانه های مربوط به آی بی اس را برای برخی افراد بدتر می کنند، زیرا حاوی کربوهیدرات های FODMAP هستند که پتانسیل ایجاد مشکلات هاضمه را دارند، از این رو پیشنهاد می شود که اگر مبتلا به آی بی اس و علایم مرتبط مانند یبوست یا نفخ هستید، ین موارد را از رژیم غذایی خود حذف کنید و بررسی کنید که آیا آیا بهبودی پیدا می کنید یا خیر.

 

بیشتر بخوانید:

خواص درمانی ۱۰ دمنوش گیاهی/ دمنوش گیاهی، نوشیدنی دلچسب برای تمام فصول

نحوه استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری های مختلف

زنجبیل دارویی شفا‌بخش برای انواع بیماری ها/ خواص و مضرات زنجبیل

کاسنی؛ درمانگری حرفه‌ای برای بیماری‌های کلیه و کبد

از کاهش کلسترول بد تا جلوگیری از پیری، خواص اعجاب انگیز میوه کاکتوس

دارچین؛ درمانگر طبیعی سرماخوردگی!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه