English

آنچه باید در خصوص سامانه سیمفا بدانید؛

سامانه سیمفا، سامانه ای یکپارچه برای معاینه فنی/ نحوه استعلام معاینه فنی خودرو در سامانه سیمفا

مالکان خودروهای سبک و سنگین، جهت آگاهی از وضعیت معانیه فنی خودروهای خود می توانند با استفاده از VIN از سامانه استعلام سیمفا آخرین وضیعت معاینه فنی خودروی خود اطلاع پیدا کنند.

سامانه سیمفا، سامانه ای یکپارچه برای معاینه فنی/ نحوه استعلام معاینه فنی خودرو در سامانه سیمفا

به گزارش خبرگزاری موج، خودروهایی که پنج سال از ساخت آنها گذشته باشد، حتما باید کارت معاینه فنی داشته باشند؛ در غیر این صورت جریمه نداشتن معاینه فنی مطابق آیین نامه برای آنها اجرا خواهد شد.

سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران که به اصطلاح سامانه سیمفا (https://symfa.ir) نیز گفته می شود، به عنوان سامانه ای یکپارچه برای معاینه فنی خودروهای سبک و سنگین استفاده می شود. 

برای رفع ابهام شهروندان در سامانه سیمفا بخشی با عنوان استعلام گواهی وجود دارد که افراد می‌توانند با استفاده از آن متوجه شوند آیا مشخصات خودرو سبک و یا سنگین آنها در سامانه ثبت شده یا خیر و اگر ثبت شده تاریخ پایان معاینه فنی چه زمانی است.

استعلام گواهی

برای استعلام معاینه فنی خودرو کافیست به وب سایت https://symfa.ir مراجعه نمایید. برای اینکه معاینه فنی خودرو را از روی پلاک استعلام بگیرید و بدانید که معاینه فنی شما معتبر است بر روی قسمت استعلام در گوشه سمت راست کلیک کنید.

استعلام معاینه فنی خودرو

مالکان خودروهای سبک و سنگین، جهت آگاهی از وضعیت معانیه فنی خودروهای خود می توانند با استفاده از VIN از سامانه استعلام سیمفا آخرین وضیعت معاینه فنی خودروی خود اطلاع پیدا کنند. در این مرحله بر روی ورود به سامانه استعلام کلیک کنید.

بعد از اینکه گزینه گواهی معاینه فنی سبک و سنگین را انتخاب کردید، صفحه دیگری باز می‌شود که باید در آن شماره VIN خودرو و جواب یک معادله ساده را وارد کنید تا پس از آن استعلام گیری شود.

استعلام گواهی معاینه فنی

در صفحه بعدی نتیجه استعلام معاینه فنی خودرو مشخص می‌شود.

اگر خودرو دارای معاینه فنی ثبت شده در سامانه سیمفا باشد، پیام «گواهی معاینه‌ فنی معتبر است» به همراه تاریخ انقضاء معاینه فنی نمایش داده می‌شود.

نتیجه استعلام معاینه فنی خودرو

 

اما درصورتی که خودرو معاینه‌ فنی نداشته باشد یا معاینه فنی آن در سامانه ثبت نشده باشد، پیام «هیچ گونه اطلاعاتی از معاینه فنی خودرو در سامانه سیمفا ثبت نشده است» نشان داده می‌شود.

نتیجه استعلام معاینه فنی

 

طبق آخرین مصوبه هیئت وزراء ، نرخ ورود به مراکز معاینه فنی و دریافت برگه معاینه فنی مبلغ ۲۲ هزار تومان و برای خودروهای سنگین 35 هزار تومان تعیین شده است. در صورتی که ماشین از صدور برگه معاینه فنی مردود شود و مشکل فنی داشته باشد، هزینه ورود مجدد ۵٫۰۰۰ تومان اخذ می گردد. همچنین علاوه بر مبلغ ۲۲٫۰۰۰ تومان، برای خودروهایی که دو مخزن دارند نیز ۶۲ هزار تومان برای تست هیدرواستاتیک هر مخزن و ۳۵ هزار تومان هزینه باز و بسته کردن مخزن می باشد. 

ضمن آنکه داشتن گواهی معاینه فنی برای خودروهایی که سن آنها بیشتر از 4 سال است اجباری است و درصورتیکه پلیس راهنمایی و رانندگی حتی خارج از محدوده طرح ترافیک متوجه شود خودرویی بدون معاینه فنی تردد می‌کند، جریمه صادر خواهد کرد.

 

روند دریافت معاینه فنی

مراحل انجام معاینه فنی و مواردی که مورد بررسی قرا می گیرند بدین صورت است:

 

پذیرش خودرو

تصویر پلاک خوردو توسط دوربین پلاک خوان دریافت می شود و اطلاعات کارت ماشین از ناجا استعلام می شود. اطلاعات مورد نیاز (نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه) از شخص مراجعه کننده اخذ می شود و با پرداخت هزینه 22 هزار تومانی پذیرش خودرو انجام می شود.

 

بررسی ظاهری خودرو

در این مرحله خودرو از بابت شکسته نبودن شیشه ها و آینه ها ، سلامت کامل چراغ ها، وضعیت لاستیک ها، عدم دودزا بودن خودرو، استاندارد بودن ظاهر خودرو و ... مورد بررسی قرار می گیرد. بستن ادوات و تجهیزات غیر استاندارد بر روی خودرو یکی از عوامل مردودی در این مرحله است.

 

آزمون های آلایندگی

با توجه به افزایش روز افزون گازهای آلاینده در هوا ، بررسی گازهای آلاینده یکی از مراحل حائز اهمیت می باشد. در این مرحله گازهای آلاینده خروجی از اگزوز اندازه گیری می شود.

 

آزمون های فنی

در آزمون‌های فنی مواردی از جمله آلایندگی خودرو، وضعیت دقیق ترمز، کمک فنر و لغزش جانبی به وسیله دستگاه های مربوطه بررسی می‌شوند.

 

سیستم تعلیق

مرحله بعد بررسی سیستم تعلیق خودرو می باشد. یک از وظایف سیستم تعلیق خودرو مربوط به جذب نوسانات و ارتعاشات وارد به چرخ‌ها بر اثر ناهمواری‌های جاده می باشد که برکیفیت سواری دادن خودرو تاثیر گذار است. وظیفه دیگر سیستم تعلیق، کیفیت هدایت و کنترل خودرو می‌باشد.

 

صدور گواهی

در صورت پذیرفته شدن خودرو در تمامی مراحل تست، گواهی معاینه فنی (دارای مهر برجسته) به همراه برچسب معاینه فنی با اعتبار یک ساله به فرد تحویل داده می شود. در صورت تایید نشدن خودرو ، برگه نتایج آزمون که علل مردودی در آن ذکر شده است ، جهت رفع نواقص به مراجعه کننده ارائه می شود.

 

سامانه USSD سیمفا

امکان استعلام معاینه فنی خودرو به صورت رایگان از طریق سایت رسمی سیمفا (symfa.ir) وجود دارد ولی از آنجایی که دسترسی به اینترنت برای شهروندان عزیز همیشه مقدور نیست با استفاده از سامانه USSD با کد #۲۰۰۸* و بدون نیاز به اینترنت، امکان استعلام گواهی معاینه فنی و بررسی اعتبار و اصالت آن فراهم شده است. لازم به ذکر است امکان استعلام گواهی معاینه فنی، ۲۴ ساعت بعد از اخذ گواهی امکان پذیر است.

 

سرویس پیامکی سیمفا

مالکان محترم خودرو برای عضویت در این سامانه می توانند عدد ۱ را به شماره ۲۰۰۸ ارسال کنند یا با شماره گیری #۲۰۰۸* و ارسال عدد ۹ در سامانه پیامکی عضو شوند. همچنین با ارسال عبارت ۱off عضویت خود را لغو کنند.

 

اعلام زمان اتمام گواهی معاینه فنی

از امکانات سامانه پیامکی سیمفا، یادآوری تاریخ انقضای معاینه فنی خودرو به مالک خودرو می باشد. حدود ۱۰ روز قبل از انقضای معاینه فنی خودرو، پیامک یادآوری برای مالک خودرو ارسال می شود.

 

اعلام ثبت تخلف عدم معاینه فنی خودرو

در صورتی که خودرو وارد طرح LEZ شده باشد و پلاک خودرو توسط دوربین های نظارتی نصب شده در معابر رصد شود، درخواستی جهت بررسی معاینه فنی خودرو به سرورهای سیمفا ارسال می شود. در صورتی که خودرو معاینه فنی نداشته باشد، یک پیامک اطلاع رسانی به مالک خودرو ارسال می شود تا نسبت به اخذ معاینه فنی برای خودروی خود اقدام نماید. لازم به ذکر است که این سرویس فقط برای خودروهایی فعال است که حداقل یک بار به مراکز معاینه فنی معتبر مراجعه کرده باشند و اطلاعات تماس مالک آنها به درستی در سامانه سیمفا ثبت شده باشد.

 

هزینه هر پیامک

استفاده از خدمات این سامانه رایگان نیست و بعد از نهایی شدن عضویت در سامانه پیامکی سیمفا، به ازای هر پیامکی که کاربر دریافت می کند مبلغ ۳۰۰ تومان از اعتبار تلفن همراه کاربر کسر می گردد. لازم به ذکر است در حال حاضر این سامانه فقط برای مشترکین اپراتور همراه اول در دسترس می باشد. (پیامک های اولیه مربوط به اطلاع رسانی جهت عضویت در سامانه، رایگان می باشد.)

گفتنی است؛ این سایت از داخل ایران مدیریت و کنترل می شود و به همین دلیل تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران است، علاوه بر قوانین زیر تمامی قوانین رایج در جمهوری اسلامی ایران در این سایت رایج است.

درصورت مشاهده تخلفات صورت گرفته در مراکز معاینه فنی می توانید با شماره تلفن 62982-021 تماس حاصل فرماید. استان خود را به اپراتور اعلام نماید تا به کارشناس مربوطه متصل شوید. دقت داشته باشید که مدارک یا دلایل مستندی از تخلف باید در اختیار داشته باشید و این مدارک را باید به کارشناس مربوطه ارائه دهید در غیر اینصورت پیگیری تخلف امکان پذیر نیست.

 

بیشتر بخوانید:

هر آنچه در مورد معاینه فنی خودرو باید بدانید/ مراحل دریافت معاینه فنی خودرو

جریمه 50 هزار تومانی در انتظار مالکان خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران

شهروندان نباید اخذ گواهی معاینه فنی را به لحظه آخر موکول کنند

جریمه نداشتن معاینه فنی مشخص شد/۵۴ درصد آلودگی هوای تهران از اگزوز کامیون ها و اتوبوس ها

تردد خودروهای بدون معاینه فنی، ممنوع!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • قدرت

    درود میخواستم این نظر را داشته باشم که شما به قول خودتان سامانه یکپارچه هست پس وقتی ماشین رو برای معاینه میبریم چند روز از معاینه قبلی مانده صدور معاینه جدید از تاریخ معاینه قبلی که مانده را در برگه درج کنید تا حقی از کسی ضایع نشه مثلا ماشین 5 روز زودتر از اتمام معاینه قبلی به مرکز برای معاینه جدید مراجعه میکنه شما تاریخ معاینه را بعد از اتمام معاینه قبلی در برگ درج کنید بیمه نامه ماشین

  • بهرام

    خوب شما که اینقدر حرف مفت خوب بلدیدبزنید بفرمائید یه کارگر با این حقوق مصوب مسخره از کجا بیاره بنز یا بی ام و بخره که از پس شما بر بیاد. شما تولید خود تونم مردود میکنید؛ هرچی نفهمه مسئول شده خاک بر سرتون

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه