English

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به خبرگزاری موج؛

تنها راهکار مسئله غزه تشکیل دولت فلسطینی از بحر تا نهر است

کنعانی با تأکید بر اینکه سرزمین فلسطین از آن فلسطینی هاست گفت: تنها راهکار حل مسئله کنونی تشکیل دولت فلسطینی از بحر تا نهر است و رفع اشغالگری رژیم صهیونیستی موجب برطرف شدن کانون بحران منطقه ای است.

تنها راهکار مسئله غزه تشکیل دولت فلسطینی از بحر تا نهر است
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج

، نشست این هفته (۱۰ اردیبهشت) سخنگوی وزارت خارجه در محل برگزاری ششمین نمایشگاه توانمندی‌ های صادراتی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

ناصر کنعانی نخست با اشاره به روز ملی خلیج فارس در تقویم رسمی کشور گفت: این نشست در سالن خلیج فارس محل نمایشگاه بین المللی برگزار می‌شود که تناسب قابل توجهی است. ثبات و توسعه در این منطقه جز با پیوند با کشورهای خلیج فارس محقق نخواهد شد و کشورها این توان را دارند با همکاری هم امنیت منطقه را برای توسعه پایدار را رقم بزنند.

وی درباره جزئیات استقبال از این نمایشگاه گفت: برگزاری این نمایشگاه با همکاری وزارت خارجه، صمت و سازمان توسعه تجارت از هفت ماه پیش کلید خورد. بازه زمانی آن از هشتم اردیبهشت تا دوازدهم است.مقامات بیش از ۲۴ کشور در سطوح مختلف و دو هزار تاجر خارجی در این نمایشگاه حضور یافتند. در هفت گروه کالایی از جمله شیلات، فرش، صنایع دستی، دارو و تجهیزات پزشکی، کشاورزی، ساختمان، خدمات فنی و مهندسی این نمایشگاه خدمات عرضه شده است.

کنعانی افزود: در این مدت ما شاهد نشست های دوجانبه بین تجار خارجی و ایرانی بودیم. انتظار ما این است حجم قراردادها بیش از پنج نمایشگاه قبل باشد. همچنین این نمایشگاه فرصتی برای دیدارهای سیاسی بوده است که برخی از آنها  انجام شده است. این نمایشگاه با این مقیاس با توجه به مسایل امنیتی منطقه، یک موفقیت در کارنامه جمهوری اسلامی محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره نظر جمهوری اسلامی در خصوص راهکار دو دولتی در شرایط کنونی فلسطین گفت: در رابطه با مسئله فلسطین، رژیم صهیونیستی ریشه و عامل و کانون بحران در منطقه است. منطقه ما بیش از 75 سال گذشته به دلیل مشکل رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین با تهدید بی سابقه روبرو بوده است. ثبات در این منطقه به وجود نمی آید جز اینکه اشغالگری رژیم صهیونیستی رفع شود.

کنعانی تصریح کرد: اساساً سرزمین فلسطین متعلق به فلسطینی هاست و هیچ راهکاری جز تشکیل دولت فلسطینی از بحر تا نهر، نباید محقق شود. راهکار مدنظر جمهوری اسلامی نیز بارها اطلاع رسانی و در سازمان ملل نیز ثبت شده است. ما رژیم صهیونیستی را طرف هیچ توافقی برای صلح در منطقه نمی دانیم. بسیاری از کشورهای منطقه نیز این را می دانند که این رژیم هیچ توافقی برای شکل گیری هویت فلسطینی پای بند نیست. 7 ماه نسل کشی در غزه و تلاش برای کوچاندن فلسطینی ها نشان داد رژیم صهیونیستی به دنبال سیطره بر این مناطق است و در اصل این رژیم کانون بحران منطقه محسوب می شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سرکوب دانشجویان در آمریکا بیان کرد: آنچه در دانشگاه های آمریکا شاهد هستیم نشان دهنده بیداری جامعه جهانی نسبت به مسیله فلسطین و نسل کشی در نوار غزه است. افکار عمومی دنیا و آنهایی که به عنوان عدالت به عنوان ارزش نگاه میکنند، بیش از این تداوم از این جنایت را تحمل نمی‌کنند. با اقدامات پلیسی هم نمیتوان صدای معترضان را بست. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران این سرکوب را نمی‌پذیرد و آن را نگران کننده تلقی می کنند.

وی ادامه داد: دولت آمریکا با مجوز دادن به حضور پلیس در دانشگاه، اصول دموکراسی را نادیده گرفت. ما تاکید می‌کنیم این رفتارهای خشونت آمیز باید متوقف شود. خاموش کردن صدای دانشجویان با برخورد پلیس، خاموش کننده مطالبات برخی افکار عمومی نیست. دنیا به ویژه کشورهای حامی رژیم صهیونیستی دست از حمایتش بردارند.

کنعانی درباره سفر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی به سنت پترزبورگ گفت: در این سفر موضوعات مختلف امنیتی و مسئله فلسطین به عنوان فوری ترین موضوع مدنظر هیئت ایرانی است. همچنین مقامات ایران درباره امنیت سایبری با پیشنهادات مشخصی در این نشست ها حضور یافته اند. پنج پیشنهاد مشخص در خصوص امنیت بین المللی توسط احمدیان ارائه شد. اینها نشان دهنده حضور فعال جمهوری اسلامی برای ایجاد جهانی امن است.

وی در مورد بیانیه پارلمان اروپا درباره تروریستی خواندن سپاه پاسداران گفت: در خصوص مواضع غیر مسئولانه اتحادیه اروپا ما واکنش رسمی را اعلام کردیم. سپاه پاسداران نیروی رسمی جمهوری اسلامی است و مهمترین نقش در امنیت ملی و مقابله با تجاوز و نقش آفرینی در توسعه اقتصادی برای ملت ایران ایفا کرده است. سپاه از دید هر بیننده منصفی بزرگترین نیروی ضدتروریسم است. نقش سپاه در مقابله با تروریسم ، نقشی تعیین کننده است. این سازمان تعدادی از نیروهایش را فدای امنیت منطقه و بین الملل کرده است.اتحادیه اروپا باید به این مسائل توجه کند و اگر نقش سپاه نبود، اعضای پارلمان در پشت درب های اتحادیه اروپا در معرض تهدیدات تروریستی قرار می‌گرفتند. سپاه برخواسته از متن ملت ایران است. لذا به اروپا توصیه میکنیم درباره سپاه درست بیاندیشند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص حمله تروریستی اخیر در روسیه عنوان کرد: هرگونه اقدام تروریستی چه علیه شهروندان و چه امکان دولتی در هر کشوری از نظر جمهوری اسلامی محکوم است. ما در مبارزه با تروریسم در کنار کشورهای دوست از جمله روسیه قرار داریم برخی کشورها برای اهدافشان از تروریسم استفاده میکنند.این رویکرد مخرب برای کل جهان، نتایج مخرب خودش را نشان داده است. تروریسم همچنان یک تهدید برای دنیاست. لذا مبارزه پایدار و موثر با تروریسم، نیازمند عزم جهانی است.

وی درباره سفر یک هئیت از کره شمالی به ایران گفت: ما در محل نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی هستیم و بیش از دو هزار تاجر خارجی در اینجا حضور دارند. هئیت کره شمالی هم در همین چارچوب در ایران هستند. سفر وزیر روابط اقتصادی خارجی کره شمالی به تهران بنا به دعوت وزیر صمت صورت گرفت.

کنعانی در مورد ساخت اسکله در نوار غزه از سوی آمریکا و استقرار نیروهای انگلیسی در آنجا اظهار داشت: این نشان دهنده نفاق و دوگانگی در عمل و شعار این کشورهاست.اکر حکایت آنها از رژیم صهیونیستی نبود محاصره نوار غزه اتفاق نمی افتاد. جنایت جنگی در این منطقه با حمایت آمریکا و انگلیس رخ داد. اقدام نمادین برای ساخت اسکله برای ارسال کمک به هیچ وجه اصلاح کننده تصویر آنها نزد افکار عمومی نیست. رویکرد اصلی این است که از ارسال سلاح به این رژیم جلوگیری شود.

سخنگوی وزارت خارجه در باره سفر رئیسی به پاکستان و توافقاتی در زمینه امنیتی و اقتصادی گفت: اجرای خط لوله صلح در چارچوب همین موافقت نامه ها بود. مذاکرات کارشناسی و سطح عالی قبلی، زمینه ساز فاز اجرایی آن شده است. پاکستان بر عزم خود برای تکمیل پروژه تاکید کرد.

وی در خصوص حق آبه هیرمند بیان کرد: در اجرای معاهده ۱۳۵۱ میان ایران و افغانستان ما حق آبه را مطالبه کردیم و این در همه مذاکراتمان مطرح است. از ابتدای سال جاری هم بحث رهاسازی از سد کمال خان مذاکراتی شروع شد و خوشبختانه ما الان شاهد جریان آب به داخل مرزهای ایران هستیم. براین اساس ۱۱۲ میلیون مترمکعب در این مدت آب وارد کشور شد.

کنعانی همچنین در مورد حضور اسرائیل در المپیک گفت: المپیک یک رخداد بزرگ بین المللی در چارچوب پیوند صلح آمیز است. در این فضا ملت های جهان و مراحل ذی ربط آیا رژیمی که این میزان حمایت علیه فلسطین انجام داده و صلح را به مخاطره انداخته است شایستگی مشارکت در المپیک را دارد؟

وی درباره نقش آمریکا در به تعویق ارسال کمک ها به غزه از طریق کشتی ها از استانبول گفت: ما معتقدیم ضروری است مرزها شناخته شده فورا باز شود تا کمک ها در حجم گسترده به مردم غزه برسد. اینکه کشورها و گروه های غیردولتی اقداماتی در این زمینه انجام دهند،ارزشمند است. اما برای رفع نیازهای فلسطین جامعه بین المللی مسیولیت دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه