English

یک کارشناس مسائل عرب در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

حمله به رفح موجب صدور حکم تعقیب جنایی دادگاه لاهه علیه نتانیاهو می شود

یک تحلیلگر جهان عرب گفت: اگر نتانیاهو به ماجراجویی خود در رفح ادامه دهد، قطعاً دادگاه بین المللی لاهه بنا به درخواست اتحادیه اروپا و آمریکا حکم تعقیب جنایی نتانیاهو را صادر خواهد کرد. این اتفاق باعث می‌شود رژیم صهیونیستی در انزوای بین المللی شدیدتری قرار بگیرد.

حمله به رفح موجب صدور حکم تعقیب جنایی دادگاه لاهه علیه نتانیاهو می شود

حسن هانی زاده در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج درباره وضعیت کنونی در نوار غزه گفت: با توجه به اینکه دهمین دور مذاکرات طرف‌ها و بازیگران جنگ غزه در قاهره با پیش نویس مذاکره همراه بود. این طرح متضمن یک آتش بس ۴ ماهه، تبادل اسرا و بازگشت آوارگان بود که با پذیرش رهبران حماس مواجه شد ولی در آخرین لحظه رژیم صهیونیستی این توافقنامه و پیش نویس را قبول نکرد. در نتیجه روند مذاکرات شکست خورد و الان ارتش رژیم صهیونیستی در اطراف رفح حالت جنگی به خود گرفته است. به نظر می‌رسد که تمام تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای برقراری یک آتش بس پایدار در غزه به دلیل کارشکنی شخص نتانیاهو با شکست مواجه شده و آنچه مسلم است ظرف روزهای آینده رژیم صهیونیستی حمله همه جانبه‌ای به رفح خواهد داشت.

وی افزود: از طرف دیگر دولت مصر هم هشدار شدیداللحنی به اسرائیل داده است که اگر ارتش اسرائیل به رفع حمله کند و ساکنان رفح به مرز مصر هجوم بیاورند و کوچ اجباری شوند، دولت این کشور هم دست بسته باقی نمی‌ماند و واکنش تندی از خود نشان خواهد داد. ضمن اینکه اتحادیه عرب این حمله احتمالی را محکوم کرده است و آمریکا نیز به شدت به دنبال فشار بر نتانیاهو برای جلوگیری از این حمله است. بنابراین اگر نتانیاهو به ماجراجویی خود در رفح ادامه دهد، قطعاً دادگاه بین المللی لاهه بنا به درخواست اتحادیه اروپا و آمریکا حکم تعقیب جنایی نتانیاهو را صادر خواهد کرد. این اتفاق باعث می‌شود رژیم صهیونیستی در انزوای بین المللی شدیدتری قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل جهان عرب درباره نقش عربستان در فضای کنونی فلسطین تصریح کرد: عربستان نیز با توجه به نقشی که در دو حوزه جهان عرب و جهان اسلام دارد، درصدد آن است که از نفوذ خود استفاده کند و با رایزنی با اتحادیه اروپا و آمریکا کاری کند که رفح از حمله رژیم صهیونیستی در امان بماند. اما به نظر تلاش‌های عربستان هم به نتیجه‌ای نخواهد رسید. ضمن اینکه اقدامات مصر به عنوان یک کشور بزرگ عربی-اسلامی و با برخورداری از ظرفیت بالا در در پایان دادن به درگیری‌های غزه، قادر به جلوگیری از اقدامات نتانیاهو نیست.

هانی زاده درخصوص احتمال اجرای راهکار دو دولتی در شرایط فعلی اظهار داشت: به نظر می‌رسد این پروسه طولانی خواهد بود. تشکیل دو دولت بر اساس شرایط کنونی و توافق اسلو، مورد قبول رژیم صهیونیستی نخواهد بود؛ حداقل در کابینه نتانیاهو وزرای افراطی اجازه این کار را نمی‌دهند. مگر اینکه جامعه جهانی، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا به رژیم صهیونیستی در این باره فشار بیاورند و یک سلسله تنبیهات و تحریم‌هایی علیه این رژیم اعمال کنند. در این صورت اسرائیل ممکن است با شکل‌گیری یک دولت فلسطینی تحت شرایط خاصی موافقت کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه