English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

بازی تبلیغاتی جدید غرب علیه ایران در آفریقا

«اخیرا خبرگزاری "رویترز" در گزارشی مبسوط مدعی شده که دولت و ارتش سودان، به نحو گسترده‌ای به استفاده از پهپادهای ایرانی در بحبوحه جنگ داخلی این کشور روی آورده‌ و از این رهگذر، پیروزی‌های میدانی زیادی را نیز در جریان جنگ داخلی سودان کسب کرده‌اند.»

 بازی تبلیغاتی جدید غرب علیه ایران در آفریقا

به گزارش خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری موج، یکی از نکات برجسته سیاست خارجی دولت سیزدهم، توسعه روابط با مناطق و کشورهای مغفول در عرصه روابط خارجی ایران بوده است. در این راستا، این دولت، اهتمام جدی نسبت به گسترش روابط ایران با به‌ویژه کشورهای مختلف آفریقایی داشته و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور  کشورمان نیز در چندین نوبت به کشورهای مختلف آفریقایی سفر کرده است.

با این حال، به‌تازگی شاهد بازی تبلیغاتی جدید قدرت‌های غربی و متحدان بین‌المللی آن‌ها علیه کشورمان و رویکرد آن (ایران) به کشورها و ملت‌های آفریقایی بوده‌ایم. ماجرا از این قرار است که اخیرا خبرگزاری رویترز در گزارشی مبسوط مدعی شده که دولت و ارتش سودان، به نحو گسترده‌ای به استفاده از پهپادهای ایرانی در بحبوحه جنگ داخلی این کشور روی آورده‌اند.

این خبرگزاری تاکید می‌کند که ارتش سودان در مقابله با "نیروهای واکنش سریع سودان" به رهبری "ژنرال حمیدتی"، سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی روی پهپادهای ایرانی انجام داده و اساسا استفاده از همین پهپادها بوده که تا حد زیادی زمینه را برای برخی پیروزی‌های میدانی ارزشمند ارتش سودان و پاکسازی مناطق پیرامونی پایتخت این کشور به دست ارتش سودان فراهم کرده است.

رویترز ارسال پهپادهای ایرانی برای ارتش سودان را یکی از جلوه‌های عینی تلاش تهران برای توسعه نفوذ خود در قاره آفریقا ارزیابی کرده و آن را اقدامی نگران‌کننده و مخرب ارزیابی کرده است. با این همه، در مورد اوج‌گیری دور جدید جوسازی‌های تبلیغاتی جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی با محوریت آنچه توسعه نفوذ نظامی ایران در سودان عنوان می‌شود، توجه به 2 نکته ضروری به نظر می‌رسد.

اولا، این جریان‌ها در شرایطی اقدام به طرح ادعاهای تازه علیه کشورمان کرده و می‌کنند که جهان منتظر انتقام‌جویی و پاسخ سخت ایران به اشغالگران صهیونیست در پیِ حمله تروریستی این رژیم به کنسولگری کشورمان در دمشق و به شهادت رساندن شماری از فرماندهان و مستشاران نظامی کشورمان است.

در حقیقت، این‌طور به نظر می‌رسد که جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی و صهیونیستی به نحوی ویژه سعی در ارائه تصویری منفی از کشورمان در محیط بین‌المللی دارند تا از این رهگذر، از پاسخ و انتقام‌جویی مشروع ایران از رژیم اشغالگر قدس، مشروعیت‌زدایی کنند.

دوم اینکه قاره آفریقا در ماه‌های اخیر آبستن حوادث زیادی بوده و شاهد بوده‌ایم که قدرت و نفوذ قدرت‌های غربی در آن به نحو قابل‌توجهی کاهش یافته و تضعیف شده است. در این بحبوحه، شمار قابل‌ملاحظه‌ای از کشورهای آفریقایی اقبال چشمگیری  به توسعه روابط با قطب‌های نوظهور قدرت در جهان مانند ایران، چین و روسیه نشان داده‌اند. حال در این وضعیت، کاملا طبیعی است که شاهد باشیم جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای غربی، کارزار گسترده تبلیغاتی را علیه این دسته از بازیگران به راه اندازند و درصدد ایجاد تصویری منفی و مخرب علیه آن‌ها باشند.

به بیان ساده‌تر، این قبیل اقدامات در نوع خود، جلوه‌هایی عینی از نوعی جنگی راهبردی در قالب معادلات کلان نظام بین‌الملل در بحبوحه تضعیف موقعیت جهانی قدرت‌های غربی را نیز به نمایش می‌گذارند. البته  باید توجه داشت که در دلِ جوسازی‌های اخیر علیه کشورمان و همکاری‌های نظامی آن با کشور سودان، این نکته مهم نیز نهفته است که قدرت و ظرفیت‌های نظامی ایران تا حد زیادی قدرت‌های غربی و متحدان بین‌المللی آن‌ها را هم نگران کرده است.

در واقع، صنعت نظامی ایران به نقطه‌ای از پیشرفت رسیده که اکنون بسیاری از کشورها در اقصی نقاط جهان، خواهان دسترسی به فناوری و ادوات نظامی ایرانی هستند؛ موضوعی که به هیچ عنوان برای طیف رقبا و دشمنان کشورمان، مسئله مطلوبی نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه