English

بهترین ترفندها برای خواب نوزادان

بهتر است بدانید که خواب در حافظه و توانایی کودکان در انجام مسائل بسیار موثر واقع می‌شود چرا که کم خوابی می‌تواند شبیه به علائم اختلال پیش فعالی و نقص توجه یا ADHD در آن‌ها باشد. بنابراین کودکانی که مبتلا به ADHD هستند به صورت مداوم از خواب محروم می‌مانند و دچار نقص‌های شناختی هم می‌شوند.

بهترین ترفندها برای خواب نوزادان

به گزارش خبرگزاری موج، بهتر است بدانید که خواب در حافظه و توانایی کودکان در انجام مسائل بسیار موثر واقع می‌شود چرا که کم خوابی می‌تواند شبیه به علائم اختلال پیش فعالی و نقص توجه یا ADHD در آن‌ها باشد. بنابراین کودکانی که مبتلا به ADHD هستند به صورت مداوم از خواب محروم می‌مانند و دچار نقص‌های شناختی هم می‌شوند. برای مثال توانایی حل مسئله را ندارند و حافظه آن‌ها ضعیف می‌شود و در نهایت عملکرد تحصیلی مناسبی نخواهند داشت.

 

7 راهکار رفع مشکل بدخوابی نوزادان

در واقع برای رفع این معضلات راهکارهای مختلفی وجود دارد که در ادامه 7 راهکار مناسب را بررسی می‌کنیم.

 

راهکار اول: دمای مناسب برای اتاق

خواب با هوای گرم در تضاد است یعنی وقتی که اتاق گرم باشد بدن در حین خواب به آن حساسیت نشان می‌دهد. زمانی که کودکان یا نوزادان می‌خوابند دمای داخلی بدن خود به خود کم می‌شود که این مسئله منجر به خواب راحت می‌شود. زمانی که اتاق یک الی دو درجه سردتر باشد، کودک بیشتر به خوابیدن تشویق می‌شود و راحت‌تر می‌خوابد. در واقع در چنین شرایطی کودک تمایل بیشتری به ماندن زیر پتو دارد و می‌خواهد گرم شدن را به خوبی حس کند. این تغییر دما به کودک کمک می‌کند که زودتر به خواب برود.

 

راهکار دوم: کمک به کاهش ترس

کودکان در هر سنی که باشند از تنهایی خوابیدن می‌ترسند و والدین باید به سرعت این مشکل را رفع کنند. این ترس در آینده به مشکل حاد و جدی تبدیل می‌شود و در زمان بزرگسالی کمی متفاوت‌تر نمایان می‌شود و در زندگی او موثر واقع می‌شود.

قبل از خواب کودک می‌توانید راجع به ترس‌های او بیشتر صحبت کنید و به او بگویید که هیچ جای نگرانی و ترسی وجود ندارد. او را سرزنش نکنید و با محبت زیاد با او صحبت کنید در صورت امکان قبل از خواب برایش کتاب بخوانید و یا این که او را ببوسید.

کودکان از تاریکی مطلق می‌ترسند بهترین روش استفاده از یک چراغ خواب کودک است که می‌تواند ترس او را کمتر کند. در این صورت است که اگر چیزی را در اطراف اتاق ببیند نمی‌ترسد یعنی وسایلی که در تاریکی قابل رویت نیستند و از نظر او وحشتناک هستند را با استفاده از روشنایی کم این چراغ می‌بیند و ترس او می‌ریزد.

 

images_1661336612

 

راهکار سوم: مراقب اختلال خواب کودک باشید

گاهی اوقات برنامه ریزهای مختلف و خوبی را برای خواب کودک در نظر می‌گیرید اما نتیجه‌ی مثبتی از آن مشاهده نمی‌کنید. در صورتی که کودکتان برای خوابیدن مشکل دارد و به خواب نمی‌رود یعنی کابوس مداوم دارد، خروپف می‌کند یا از دهان نفس می‌کشد احتمالا دچار اختلال خواب شده است. اگر نگران این مورد هستید بهترین راه حل این است که فرزند خود را به پزشک متخصص اطفال ببرید. این متخصصین پیشنهادات مناسبی را برای خواب درست کودک به شما پیشنهاد می‌کنند تا امتحان کردن آن، خواب خوبی را به کودک هدیه دهید.

اغلب مشکلات ذکر شده باعث اختلال خواب کودک نیستند یعنی عواملی همچون سر و صدای والدین، صحبت کردن والدین یا روشنایی و... باعث مختل شدن خواب کودک می‌شود. بهتر است زمانی که کودک خواب است سر و صدای کمتری ایجاد کنید و محیط آرامی برای او فراهم کنید. به بیان ساده‌تر بلند صحبت نکنید و یا بلند نخندید که کودک راحت‌تر بخوابد.

در واقع روشنایی اتاق پذیرایی می‌تواند یک علت مهم در نخوابیدن کودک باشد. پس برای رفع این مشکل اگر لامپ اضافی روشن است یا این که لوستر پذیرایی روشن است، آن را خاموش کنید.

 

راهکار چهارم: دکوراسیون اتاق نوزاد

روانشناسان معتقدند که برای ترغیب کودک به خواب در اتاق شخصی خودش باید برای طراحی دکوراسیون او حساسیت بالایی را صرف کنید. در واقع دکوراسیون اتاق نوزاد بر سطح کیفیت خواب او تاثیر مستقیم دارد بنابراین بایستی با دقت زیادی چیدمان آن را انجام داد. در این صورت بایستی به شرایط فیزیکی، وضعیت نور و هوا و انتخاب همه وسایل و اکسسوری‌های اتاق توجه کنید.

برای انجام این کار می‌توانید نظر خود کودک را در زمینه انتخاب لوازم دخیل کنید. سعی کنید از رنگ‌های شاد برای دکور اتاق کودک استفاده کنید که کودک از دیدن آن‌ها لذت ببرد. پیشنهاد می‌کنیم از لوستر چوبی برای اتاق کودک استفاده کنید لذا حس گرما و آرامش را به کودکان انتقال می‌دهد.

 

images_1661336615

 

راهکار پنجم: کاهش استرس و اضطراب کودک

ممکن است کودکان نگران مسائل مربوط به مدرسه باشند برای مثال امتحان، مشق شب، زورگویی و یا مورد قبول بودن و.... یا این که نگران تغییر و تحولات موجود در زندگی خود شوند یعنی جابه‌جایی مدرسه یا نداشتن وقت کافی او را نگران کند. برای رفع این افکار مزاحم و نگرانی‌ها می‌توانید با او صحبت کنید و او را آرام کنید. در این صورت است که اختلالی در خواب او ایجاد نمی‌شود.

 

راهکار ششم: ایجاد محیطی خواب آور

سعی کنید اتاق را به صورت نسبی تاریک کنید و از محلفه‌های نرم استفاده کنید تا به کودک شما تمایز شب و روز را نشان دهد. در این صورت است که کودک خوابی آسان‌تر خواهد داشت. زمانی یک محیط خواب آور ایجاد شود حواس پرتی کم می‌شود و کودک به سرعت و خیلی آسان‌تر به خواب می‌رود.

 

راهکار هفتم: هرگز تسلیم نشوید

در صورتی که کودک برای چند بار به دسشویی رفت و یا این که چندین بار آب خورد، ناچارا اجازه می‌دهید که او بیدار بماند و یا این که بیاید و در تخت شما بخوابد.

همیشه از فرزندتان بخواهید که خودش نیازهایش را رفع کند و به رختخواب برود و حتی در آن جا بماند. برای کاهش ترس او باید در اتاق را باز بگذارید و بگویید که هر چند وقت یکبار به او سر می‌زنید. اما به او بگویید که در رخت خواب خود بماند این حرف را کاملا ملایم بگویید اما روی حرفتان محکم باشید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه