English

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در گفتگو با خبرگزاری موج:

نقیدینگی مردم باید وارد صندوق های پروژه شود

غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به اینکه در حال حاضر بانک سهم بالایی از نقدینگی را در غالب سپرده جذب می کنند، گفت: پیشنهاد راه اندازی صندوق های پروژه برای جذب نقدینگی مردم شده تا از این طریق هم اقتصاد مولد فعال شود هم مردم سود بیشتری ببرند.

نقیدینگی مردم باید وارد صندوق های پروژه شود

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج ضمن اشاره به اینکه بانک سهمی 80 درصدی در جذب نقدینگی دارند، گفت: پیشنهاد راه اندازی صندوق های پروژه برای جذب نقدینگی مردم شده تا از این طریق هم اقتصاد مولد فعال شود هم مردم سود بیشتری ببرند.

غلامرضا مصباحی مقدم با بیان اینکه نرخ سود بانکی بالا باعث تغییر مسیر نقدینگی از بورس و ... به سمت سپرده ها می شود و همین مساله سرمایه مردم را تحت تاثیر قرار می دهد، افزود: در شرایط کنونی که دولت با اجرای بیمه سهام پرتفوهای زیر 100 میلیون تومان ریسک سرمایه گذاری در بورس را کاهش داده است، راه اندازی صندوق های پروژه در کنار آن می تواند کمک کند تا نقدینگی در اقتصاد مولد کشور مدیریت شود.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه صندوق پروژه در بازار سرمایه هم ابزاری برای مدیریت نقدینگی است، تصریح کرد: افزایش نقدینگی در اقتصاد منجر به تورم می شود و در چنین وضعیتی دولت با متنوع کردن ابزارهای جذب نقدینگی می توان به اثر مخرب انحراف جریان نقدینگی کمک کند، از این رو  بهره گیری از مزیت های صندوق های پروژه کمک می کند تا پروژه ها با سرعت بیشتری اجرا شوند.

او با تاکید بر اینکه سرعت راه اندازی پروژه ها نه تنها به نفع اقتصاد کشور است به دلیل اینکه بازدهی سرمایه ها را هم افزایش می دهد، تصریح کرد: در واقع مردم با سرمایه گذاری در صندوق های پروژه می توانند از بازدهی پروژه ها به طور مستقیم بهره مند شوند.

بر اساس این گزارش ، در چند سال اخیر نقدینگی در کشور رشد بالایی ثبت کرده و از آنجایی که گفته می شود بودجه امسال هم 300 هزار میلیارد تومان کسری پنهان داشته باشد، احتمال در ماه های پایانی سال با موج جدیدی از رشد نقدینگی مواجه می شویم که اگر دولت برنامه ای برای آن نداشته باشد می تواند اثرات مخربی بر قدرت خرید مردم داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه