English

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به خبرگزاری موج؛

قول می‌دهم امسال بودجه، بدون کسری تحقق پیدا کند/تحقق ۹۵ درصدی بودجه سال ۱۴۰۲

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ما در سال گذشته از جمع 2194 میلیارد تومان بودجه عمومی که پیش‌بینی شده بود 2143 هزار میلیارد تومان تحقق یافت. یعنی بودجه در سال گذشته حدود 95 درصد تحقق پیدا کرد. ما در بحث هزینه‌های جاری که بخشی از بودجه را تشکیل می‌دهد 99.2 درصد تحقق داشتیم.

قول می‌دهم امسال بودجه، بدون کسری تحقق پیدا کند/تحقق 95 درصدی بودجه سال 1402

داود منظور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، یکی از اصلی ترین نگرانی ها در سال جاری، تشدید چالش کسری بودجه است و برخی حتی این گزاره را مطرح می کنند که امکان دارد تا پایان سال جاری شاهد افزایش 60 درصدی کسری بودجه دولت باشیم. اظهار کرد: در سال 1402 پیش‌بینی‌ها و برآوردهای مشابهی انجام می‌شد یعنی فضای کارشناسی عملاً برآورد می‌کردند که ما در اجرای بودجه نتوانیم به صورت کامل بودجه را اجرا کنیم و دچار کسری بشویم.

وی گفت: ما در سال گذشته از جمع 2194 میلیارد تومان بودجه عمومی که پیش‌بینی شده بود 2143 هزار میلیارد تومان تحقق یافت. بعنی بودجه در سال گذشته حدود 95 درصد تحقق پیدا کرد. ما در بحث هزینه‌های جاری که بخشی از بودجه را تشکیل می‌دهد 99.2 درصد تحقق داشتیم. 

 

بیشتر بخوانید:

قانون برنامه هفتم توسعه به‌زودی به دولت ابلاغ می‌شود

 

منظور تصریح کرد: ما در بخشی از دستگاه‌های اجرایی مثل وزارت آموزش و پرورش، وزارت آموزش عالی تخصیص‌های ما بالغ بر 110 درصد بود. در حوزه طرح‌های عمرانی نیز ما 85 درصد تحقق بودجه داشتیم یعنی از 395 هزار میلیارد تومانی که در بودجه پیش‌بینی شده بود 304 هزار میلیارد تومان تحقق یافت. 

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: در مجموع شاهد بودیم که در ارتباط با سرجمع منابع دولت و مصارف دولت، ما رشد 36 درصدی نسبت به سال 1403 داشتیم. در اعتبارات هزینه‌ای 39 درصد رشد داشتیم . در طرح‌های تملک نسبت به سال قبل، 19 درصد رشد داشتیم.  

وی ادامه داد: بنابراین این گمانه‌زنی‌هایی که توسط کارشناسان عزیز ما صورت می‌گیرد یک مقداری با واقعیت فاصله دارد. البته بخشی از منابع بودجه‌ای ما در سال گذشته تخصیص پیدا نکرد! به عنوان مثال مولدسازی به مقدار پیش‌بینی‌شده انجام نشد .

منظور خاطرنشان کرد: ما با مجوزهایی که گرفتیم و سایر منابعی که تأمین کردیم توانستیم بودجه را نسبت به آنچه که مصوب بود بالغ بر 95 درصد محقق کنیم و اجرا کنیم. برای سال جاری نیز گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد و باید بگویم امسال وضع ما از سال گذشته بهتر است.

وی تصریح کرد: ما از رشد بودجه‌ای که پیش‌بینی کرده و تصویب شده است نسبت به 1402 صرفاً 23 درصد رشد داشتیم. طبیعی است زمانی که رشد بودجه را محدود می‌کنیم یعنی اطمینان پیدا می‌کنیم که منابع می‌تواند پاسخگوی این رشد باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: ما از سال جاری، درآمدهای نفتی را نسبت به سال قبل کاهش دادیم که پیش‌بینی درآمد حاصل از صادرات نفت است. این نشان می‌دهد که ما می‌خواهیم ارقام بودجه واقعی‌تر باشد و مطمئن باشیم که این عدد و رقم توسط وزارت نفت تحقق پیدا خواهد کرد.

منظور گفت: ما در بحث واگذاری سهام شرکت‌های دولتی رقم ما نصف شده است. در بحث واگذاری دارایی‌های دولتی و مولدسازی، عدد در بودجه امسال نسبت به سال گذشته نصف شده است. درواقع واقعی‌سازی ارقام منابع مالی دولت است.

وی ادامه داد: طرح‌های عمرانی برای ما بسیار مهم است و تلاش خواهیم کرد که 400 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده را تخصیص بدهیم. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تأکید کرد:  درموضوع بهداشت، آموزش عالی، سلامت، آموزش و پرورش، ورزش رشد زیادی داشتیم و انشالله موفق خواهیم بود و من قول می‌دهم که امسال بودجه بدون کسری تحقق پیدا کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه