English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

افزایش نرخ سود بانکی نقدینگی را حبس نمی کند بورس را نابود می کند

در هفته های گذشته باوجود ادعاهای مسئولان برای حمایت از بورس نه تنها هیچگونه حمایتی رخ نداده است بلکه تصمیم گیری های غیرکارشناسی مسئولان شاخص کل را با افت شدیدی همراه کرده، از این رو کارشناسان معتقدند شایعه افزایش نرخ سود بانکی در صورت اجرایی شدن نه تنها بورس بلکه اقتصاد کشور را نابود می کند.

افزایش نرخ سود بانکی نقدینگی را حبس نمی کند بورس را نابود می کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، درحالی که مسئولان کشور در سه ماهه نخست سال جاری همه مردم را دعوت به سرمایه گذاری در بورس کردند و تمام نقدینگی مردم را که شامل همه دهک های جامعه می شدند از دست آنها خارج کردند به یکباره شاخص کل را با ترفندهای سیاسی و اقتصادی به صورت دستوری با نوسان و افت شدیدی همراه کردند و بسیاری از مردم را با زیان شدید روبرو نمودند.

 نکته عجیب اینجاست در شرایطی که ارزش دارایی های بورس ۵۰ درصد افت داشته است، در واقع ارزش شاخص کل کمی بیشتر از ۳۰ درصد افت داشته است و این مساله اما و اگرها درباره بورس را زیادتر کرده است. از طرف دیگر با تصمیم های دولت در شرایطی که بورس با افت زیادی روبرو شده نه تنها در راستای حمایت از بورس نبوده، بلکه به کاهش آن هم دامن زده است، برای نمونه چند روز پیش خبرهای مبنی بر قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس و زمزمه افزایش نرخ سود بانکی منجر به خروج بیشتر سرمایه از بورس شده است و اگر این اتفاقات در شرایط کنونی رخ دهد به طور قطع تبعات آن در جامعه بیشتر از خروج نقدینگی خواهد بود و می تواند تبعات اقتصادی و اجتماعی هم داشته باشد.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره شرایط کنونی بازار گفت: در حال حاضر وضعیت بورس به واسطه تصمیم های غلط قبلی و ادعای حمایت های مسئولان از بورس که تنها در حد مصاحبه ها در رسانه ها باقی ماند باعث شده که بورس افت ۷۰۰ هزار واحدی نسبت به اوج داشته باشد و ضرر و زیان ارزش سهام ها به ۵۰ درصد رسیده است و در حال حاضر دغدغه فعالان بازار سرمایه افزایش نرخ سود بانکی است که اجرای آن آخرین میخ به تابوت بورس کشور است.

رضا روحی با بیان اینکه صحبت های رئیس کل بانک مرکزی حکایت از افزایش احتمالی نرخ سود است، افزود: گزارشی هم به تازگی مرکز پژوهش های مجلس منتشر کرده که احتمال افزایش نرخ سود بانکی را تایید کرده است، اما مساله اینجاست که افزایش نرخ سود بانکی نه تنها منجر به حبس سرمایه ها و کنترل نقدینگی نخواهد شد، بلکه منجر به خلق پول هم می شود و در شرایط فعلی اقتصاد کشور باعث دامن زدن به تورم ها و نابسامانی اقتصادی می شود.

او با تاکید بر اینکه این تصمیم منجر به خروج نقدینگی و کاهش جذابیت برای سرمایه گذاری های جدید خواهد داشت، تصریح کرد: بورس فرصتی برای عبور از مشکلات ناشی از تحریم ها و شیوع ویروس کرونا بود، اما مدیریت ضعیف مدیران دولتی باعث شد تا این بازار به سمت نابودی برود، در حالی که تامین مالی برای بخش تولید از طریق بورس تقویت شده و حتی هزینه های تامین مالی هم کاهش پیدا کرده بود.

روحی با اشاره به اینکه الزام همه شرکت ها به افزایش سرمایه در شرایط کنونی می توانست منجر به رشد عرضی بورس شود، تصریح کرد: از چند ماه پیش خبرهای که مربوط به دارا دوم مطرح شد و بعد به شکل درستی به وقوع نپوست و منجر به افت شاخص کل بورس شد و در ادامه خیلی از مردم هم اقبالی برای خرید این صندوق نکردند و دولت هم نتوانست به هدف خود برای جبران کسری بودجه سال جاری از این طریق جامعه عمل بپوشاند و این ناشی از اشتباه راهبردی مسئولان کشور بود.

این کارشناس بازار مالی با تاکید بر اینکه دولت برای یکبار هم که شده به کارشناسان بازار توجه کند، گفت: در شرایط کنونی هر اتفاقی بدی که برای بورس رخ دهد می تواند اقتصاد کشور را به نابودی بکشاند و باردیگر شاهد افزایش تورم و ... باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در یک ماه اخیر بسیاری از مسئولان بورس تاکید داشتند که شاخص کل به کف رسیده و در محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد کف سازی می کند، اما کاهش شاخص کل در هفته گذشته و رسیدن به مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نشان داد که وضعیت بورس بسیار بد تر از آن چیزی است که تصور می شد و مسبب اصلی این اتفاق شرایط طبیعی اقتصادی نیست، زیرا در حال حاضر مولفه های تاثیرگذار همچون نرخ دلار، وضعیت سودسازی شرکت ها در شش ماه نخست امسال و ... نوید بخش رشد نمادها هستند، اما چرا این اتفاق نیفتاد؟ به طور قطع خبر تصمیم گیری های جدید دولت برای بازار مالی منجر به کاهش شاخص کل شده است و حتی گفته می شود این تصمیم گیری ها به صورت عمدی رخ می دهد تا شاخص کل کاهش یابد و شائبه های سیاسی هم مطرح است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • farshad


    دعوت برای حمایت از کمپین سامانه نظرسنجی برای انعکاس نظرهای مردم در مجلس راه‌اندازی
    شود

    چرا سایتی برای نظرسنجی و نظرخواهی از مردم در خانه ملت ایجاد نمی‌شود تا مجلس مردمی‌تر شود و این گونه مردم با مجلس ارتباط مستقیم داشته باشند تا با در جریان قرار گرفتن از امورات مجلس از روند کار آگاه شوند و همه چیز به صورت شفاف و رسمی در اختیار عموم قرار گیرد

    دوستان لطفا حمایت کنید.ً

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه