English

سود مرکب چیست؟ نحوه محاسبه سود مرکب چگونه است؟

نوعی بهره است که در آن میزان بهره به اصل سرمایه اضافه می‌شود و در نوبت‌های بعدی علاوه بر اصل سرمایه‌گذاری، به بهره نیز بهره تعلق می‌گیرد.

سود مرکب چیست؟ نحوه محاسبه سود مرکب چگونه است؟

به گزارش خبرگزاری موج، سود مرکب نوعی سود است که در آن میزان بهره به اصل سرمایه اضافه می‌ شود و در نوبت‌ های بعدی علاوه بر اصل سرمایه‌ گذاری، به سود نیز سود تعلق می‌ گیرد. در کل برای محاسبه آن علاوه بر اصل سرمایه، میزان سود حاصل از بهره‌ های جمع شده از دوره‌ های قبل سپرده یا وام نیز اضافه می‌ گردد. در اصل می توان این گونه تعریف کرد: سود حاصله از اصل سرمایه به علاوه سود حاصل از سودهای قبلی که به آن  «سودِ سود» یا  «بهره بر سود» نیز گفته می‌ شود.

بهره مرکب می‌ تواند به‌ عنوان بهره بر سود یا سود سود در نظر گرفته شود و باعث می‌ شود تا سپرده یا وام با نرخ بیشتری از نرخ عادی رشد داشته باشد. چرا که در نرخ های عادی بهره یا سود فقط بر مقدار اصل سرمایه محاسبه می‌ شود.

نرخی که به سود مرکب تعلق می‌ گیرد به دوره تناوب ترکیب بستگی دارد. هرچه تعداد دوره های ترکیب بیشتر باشد، بهره مرکب هم بزرگ‌ تر می‌ شود. به همین خاطر، مقدار بهره مرکب که به یک وام یک میلیون تومانی به صورت سالانه و با نرخ ۱۰% تعلق می‌ گیرد کمتر از مقدار بهره مرکبی است که به همان وام یک میلیون تومانی اما این بار با نرخ ۵% و به صورت شش ماهه تعلق می‌ گیرد، اگرچه بازه زمانی هر دو در مجموع یک سال است.

* نحوه محاسبه سود مرکب

نحوه محاسبه سود مرکب به صورت تصاعدی است و این گونه سرمایه‌ گذاری در بانک سبب افزایش سریع‌ تر سود نسبت به سود‌های معمولی می‌ گردد. میزان نرخ سود مرکب با دوره تناوب رابطه مستقیمی دارد و طبق آن هر چه دوره بیشتر باشد، نرخ نیز به همان اندازه بزرگ‌ تر می‌ گردد. به همین دلیل در یک بازه زمانی جمعاً یک ساله سود مرکب یک وام بانکی مثلاً با مبلغ ۱ میلیون تومان برای دوره شش ماهه با نرخ ۵% بیشتر از میزان سود مرکب همان میزان وام با نرخ ۱۰% و به صورت سالانه است.

سود مرکب

* فرمول سود مرکب

محاسبه سود مرکب از طریق وارد کردن سرمایه اولیه، نرخ سود سالیانه، مدت سرمایه‌ گذاری و دوره سود مرکب انجام می‌ شود.

اگر بخواهیم اصل پول را از کل مبلغ جدا کنیم و فقط سود حاصل شده را محاسبه کنیم باید از فرمول زیر استفاده کنیم:

فرمول سود مرکب1

در انتهای فرمول، P که همان اصل سرمایه است از سود حاصل شده کسر می‌ شود.

untitled

  • شرح فرمول

A = مقدار سود کسب شده در سرمایه گذاری

p = سرمایه اولیه

r = میزان سود سالیانه (به صورت رقم اعشار است، مثلا برای 20 درصد سود سالیانه عدد 0.2 وارد می‌شود)

n = تعداد دفعاتی که سود در طول سال مرکب می‌شود

t = تعداد سال‌هایی که سرمایه گذاری طول می‌کشد

* نحوه استفاده از سود مرکب

سود مرکب چنانچه طبق اصول آن استفاده شود، بسیار سودآورتر از سودهای معمولی است اما نکته مهم این است که اولاً سود مرکب برای کسب‌ و کارهایی با درآمد پایدار بسیار کارساز بوده ولی در مورد مشاغل با درآمد مقطعی مناسب نبوده و نمی‌ تواند به عنوان یک سیستم پول‌ ساز برای آن‌ ها مثمر ثمر باشد. دوما سودِ مرکب در دراز مدت به نتیجه می‌ رسد و در اصل طبق قانون آن هر چه زمان بیشتری از سپرده‌ گذاری بگذرد، میزان رشد و افزایش سود نیز بیشتر خواهد شد.

* دو اصل مهم برای استفاده از سود مرکب

  1. با توجه به اصل پایداری برای سود مرکب، نباید به هیچ وجه به سرمایه اولیه و سودهای حاصل از آن دست زد.
  2. برای دستیابی به سود مرکب بالا، زمان نقش کلیدی دارد و باید صبر کرد.

* چگونگی ایجاد سود مرکب

سود مرکب به عنوان یکی از راه‌ ها و تکنیک‌ های افزایش ثروت به حساب می‌ آید که البته استفاده و ایجاد آن به تخصص و دانش زیادی نیاز دارد. اما طبق تجربه افراد موفق در این زمینه، می‌ توان دو روش زیر برای ایجاد سود مرکب برشمرد:

ایجاد سود مرکب با سرمایه‌‌ های کوچک

ساده‌ ترین روش برای ایجاد سود مرکب این است که پس‌ اندازها، سرمایه‌ های اولیه کم، راه‌ اندازی کسب‌ و کاری جدید و یا از هر طریقی دیگر مبلغی را در نظر گرفته و آن را به سود مرکب تبدیل کرد. در واقع طبق این روش فرد باید میزان سرمایه‌ اولیه را جور کرده و آن را به مدت طولانی سپرده‌ گذاری کند تا بتواند به سوددهی خوبی دست پیدا کند. البته در این راه‌ تکنیک‌ هایی نیز وجود دارد که با مراجعه به افراد موفق و یا شرکت در دوره‌ هایی در این زمینه می‌ توان با دید بازتر و با اطلاع کامل نحوه کسب سرمایه برای ایجاد سود مرکب را انجام داد.

ایجاد سود مرکب با سرمایه‌ گذاری در بورس

با توجه به این که سیستم‌ سود دهی بانک‌ ها بر اساس سود مرکب نبوده و درواقع اگر از این راه استفاده کنند به سرعت ورشکست خواهند شد، بنابراین نمی‌ توان با پس‌انداز سرمایه در بانک به سود مرکب رسید. اما چنانچه فرد از دانش و تخصص کافی در زمینه بورس برخوردار باشد، می تواند با سرمایه‌ گذاری و خرید و فروش اوراق و سهام خود در زمان مشخص، به سود مرکب برسند. روش کار به این صورت است که با هر بار سوددهی در فروش سهام، مبلغ به دست آمده را نیز دوباره سهام می‌خرند و از آن استفاده نمی‌کنند و درواقع آن را به اصل سرمایه اضافه می‌کنند که این همان تعریف سود مرکب است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه