English

موج گزارش می‌دهد؛

پیش بینی افزایش دو برابری قیمت موبایل در بازار/ مراقب خرید گوشی‌های رفرش شده باشید

ورود موبایل از گروه کالایی دوم به سوم تبعاتی را به دنبال دارد که این تبعات بیشتر از همه گریبان خریداران این کالا را خواهد گرفت.

پیش بینی افزایش دو برابری قیمت موبایل در بازار/ مراقب خرید گوشی‌های رفرش شده باشید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، روز گذشته خبری مبنی بر «توقف ثبت سفارش واردات گوشی تلفن همراه» منتشر شد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. یکی از دلایل گرانی این روزهای گوشی های همراه بی نظمی در وارادات این کالا در اوایل سال بود که فروشندگان با دلار نرخ 4200 تومانی وارد کردند و با نرخ بازار سوم ارز در بازار به فروش رساندند. این امر نه تنها موجب گرانی این کالا شد بلکه سبب شد تا گوشی های تلفن همراه از گروه کالایی دوم به سوم منتقل شود که در واقع واردکنندگان این ردیف تعرفه‌ای دیگر مشمول دریافت ارز رسمی نمی‌شوند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به توقف ثبت سفارش گوشی های موبایل اظهار کرد:

«ثبت سفارش واردات گوشی تلفن همراه متوقف نشده  و وارد کنندگان می‌توانند با ثبت سفارش و تامین ارز مبادله‌ای از سامانه مربوطه واردات گوشی تلفن همراه را انجام دهند.»

با شفاف سازی وزارت صنعت مشخص شد که واردکنندگان می توانند با ارز مبادله ای که همان ارز سامانه نیما است؛ اقدام به وارد کردن موبایل کنند؛ اما واکنش بازار به این خبر به صورتی بود که گویا کسی رقبتی برای استفاده از این ارز  برای وارد کردن گوشی ندارد، زیرا قیمت آن بیش از ارز دولتی خواهد بود و از آنجایی که همین الان قیمت موبایل تا دو برابر افزایش یافته در صورتی که با ارز غیر دولتی موبایل وارد شود تقاضا برای این محصول به شدت کاهش خواهد یافت.

به گزارش موج با توجه به متنفی شدن ماجرای تخصیص ارز دولتی به موبایل های ارزان قیمت که زیر ۳۰۰ دلار قیمت دارند، پیش بینی می شود نه تنها افزایش قیمت برای گوشی های گرانقیمت اتفاق می‌افتد بلکه گوشی ها قیمت پایین تر نیز ارزان نخواهند بود.

لازم به ذکر است در حال حاضر با توجه به قیمت توافقی ارز در سامانه نیما انتظار دو برابری قیمت موبایل بیش از گذشته محسوس می شود و باید در آینده شاهد رشد بیش از قبل در بازار موبایل باشیم؛ این افزایش قیمت ممکن است بیشتر هم باشد و آن هم به این دلیل که ممکن است واردکنندگان این کالا به سامانه نیما رجوع نکنند.

این اوضاع بازار موبایل نگرانی دیگری نیز به همراه دارد که با توجه به اینکه اگر واردکنندگان به ورود به سامانه نیما رقبتی نشان ندهند، بازار رفرش فروشان با استقبال زیادی روبرو می شود. واژه رفرش که به معنی تعمیر و نوسازی گوشی های کارکرده در حد نو است به دلیل قیمت پایین در اوضاع اقتصادی کنونی مخاطبان زیادی دارد که بیشتر آن ها با این واژه آشنایی ندارند.

به گزارش خبرنگار موج؛ گوشی رفرش شده واقعی اشکالی ندارد، زیرا مشکلشان ظاهری و جزئی است و آن را بازسازی کرده و به این عنوان می فروشند. خریدار هم اگر بداند این گوشی رفرش شده آن را با قیمت کمتری خریداری می کند و در نهایت راضی است.

اما برخی از این مساله سو استفاده می کنند و آن را به عنوان گوشی نو می فروشند یا مثلا گوشی که خیلی خراب است را کمی تعمیر کرده و به عنوان گوشی رفرش شده می فروشند که بعد از دو هفته می بینیم گوشی خراب شده است؛ در هر صورت اگر کسی قصد خرید در بازار موبایل در وضعیت کنونی را دارد باید با آگاهی بیشتر اقدام کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه