English

رئیس سازمان نقشه برداری کشور در پاسخ به خبرگزاری موج

کاهش بیش از یک متری تراز آب دریای خزر در دهه اخیر

رئیس سازمان نقشه برداری کشور با اشاره به کاهش بیش از یک متری تراز آب دریای خزر در دهه اخیر گفت: این کاهش تراز بیشتر خود را در سواحل شمالی نشان داد و یک خشکیدگی عمده در سواحل شمالی خواهیم داشت.

کاهش بیش از یک متری تراز آب دریای خزر در دهه اخیر

علی جاویدانه رئیس سازمان نقشه برداری کشور در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج در رابطه به کاهش تراز دریای خزر اظهار کرد: علاوه بر موضوع عکس‌برداری هوایی با استفاده از شبکه پایش تراز دریایی که سازمان در اختیار دارد در سواحل شمالی و چه در سواحل جنوبی خزر این موضوع مطالعه می‌شود.

وی افزود: جذر و مد و تراز دریا یک ماهیت بلند مدت دارد و به همین دلیل مهم است از داده‌هایی که در این زمینه اخذ شده است در یک بازه زمانی چند ده ساله استفاده می شود تا بتوانیم این داده‌ها را به درستی آنالیز کنیم. سازمان نقشه‌برداری کشور دارای قدیمی‌ترین و گسترده‌ترین شبکه پایش تراز دریا در کل کشور است که به صورت مدام و به صورت پیوسته تراز دریای خزر را پایش می‌کند.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور ادامه داد: با استفاده از این داده‌هایی که اخذ می‌شود و با توجه به ماهیت جزر و مد این مورد را مداوم رصد می‌کنیم و برای سال آینده پیش بینی می‌کنیم و اکنون نیز برای سال آینده برای همه ایستگاه وضعیت جذر و مد را پیش‌بینی کرده‌ایم.

جاویدانه تصریح کرد: لذا مطالعه تراز دریا مستقل از عکس‌های هوایی انجام می‌شود و کاهش تراز دریا به صورت مستمر و پیوسته توسط سازمان پایش می‌شود. در خصوص دریای خزر اطلاعاتی که در ایستگاه‌های ما ثبت شده، نشان می‌دهد که بعضاً این عقب رفتن باعث شده که ما نیز ایستگاه‌های خود را جابجا کنیم تا به قسمتی برسیم که آب باشد و بتوانیم تراز دریا را اندازه‌گیری کنیم.  این داده‌ها نشان می‌دهد که تراز آب دریای خزر در حال کاهش است و گزارشات آن را به سازمان‌های ذی‌ربط اعلام کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: عوامل مختلفی در این موضوع نقش دارند که این عوامل در دست بررسی است. بخشی از این عوامل تغییر اقلیم و بخش به دلیل کاهش ورودی دریای خزر  چه از جانب سواحل جنوبی و چه از سمت سواحل شمالی آن است.

رئیس سازمان نقشه برداری کشور تأکید کرد: شبکه پایش ما کاهش تراز دریا را تایید می‌کند؛ اگرچه اقداماتی در این خصوص انجام شده که یکی از آنها لایروبی خلیج گرگان بود که با توجه به منابع که دولت اختصاص داده بود احیا شد اما در مجموع روندی که دریای خزر در سالیان اخیر طی کرده، روند کاهشی بوده است.

وی توضیح داد: تراز دریای خزر بیش از یک متر در ۱۰ سال گذشته کاهش داشته است که با توجه به وضعیت توپوگرافی دریای خزر این مورد را باید مد نظر داشته باشیم که این کاهش تراز بیشتر خود را در سواحل شمالی نشان خواهد داد و یک خشکیدگی عمده در سوار شمالی خواهیم داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه