English

رییس اداره میراث فرهنگی تربت‌جام:

نامگذاری روستای بزد بعنوان کانون فرت بافی و پارچه‌بافی سنتی

رییس اداره میراث فرهنگی تربت‌جام بیان کرد: قدمت فرت بافی در این روستا به حدود ۱۵۰ سال پیش باز می‌گردد و فرت‌بافی از دیرباز توسط زنان هنرمند تربت‌جام و به ویژه در روستای بزد انجام می‌شده است.

نامگذاری روستای بزد بعنوان کانون فرت بافی و پارچه‌بافی سنتی

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، فرامرز صابر مقدم؛ رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌جام در خبری اعلام کرد: روستای بزد این شهرستان به عنوان کانون فرت بافی و پارچه‌بافی سنتی در خراسان رضوی نامگذاری شده است.

صابر مقدم افزود: قدمت فرت بافی در این روستا به حدود ۱۵۰ سال پیش باز می‌گردد و فرت‌بافی از دیرباز توسط زنان هنرمند تربت‌جام و به ویژه در روستای بزد انجام می‌شده و اکنون در بسیاری از منازل مسکونی این روستا در حال فعالیت اند.

رییس اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌جام متذکر شد: اکنون بالغ‌بر ۱۶۵۰ فرت باف در این هنر مشغول فعالیت هستند و ۱۵۰۰ دستگاه فرت بافی در منازل اهالی روستای بزد وجود دارد و بسیاری از اهالی این روستا مشغول بافت پارچه هستند.

وی تاکید کرد: این روستا به عنوان روستای ملی صنایع‌دستی پیشنهاد شده است و امیدواریم با ثبت این روستا بتوانیم حمایت‌های بیشتری را از هنرمندان این روستا داشته باشیم و پرونده مربوطه به تهران ارسال شده و به زودی بزد به عنوان روستای ملی صنایع‌دستی در فرت معرفی خواهد شد.

صابر مقدم تصریح کرد: اکنون همه به صورت خانگی در این حرفه مشغول فعالیت هستند و بسیاری از آن‌ها دارای کارت شناسایی هستند که در حوزه برندسازی تاکنون اقدامات بسیار خوبی توسط هنرمندان انجام شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌جام: فرت به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود و خوشبختانه صنعت فرت بافی در این شهرستان از وضعیت خوبی برخوردار است و این محصولات شامل حوله‌های دستی، حمام، لباس و غیره است.

وی اذعان داشت: استقبال شهروندان تربت‌جامی حکایت از جذابیت و مطرح بودن این هنر نزد اقوام مختلف دارد و فرت بافی سنتی‌ترین روش بافندگی را دارد و در بافت آن باید ظرافت و دقت لازم را رعایت نمود و اخیراً با همکاری تولیت مزار شیخ احمد جام مقرر شده ۳۰ غرفه به عنوان بازارچه صنایع‌دستی و گردشگری در فضای سبز شرقی با سازه سبک ایجاد شود.

صابر مقدم یادآور شد: تاکنون ۹ غرفه آن آماده شده و طی چند روز دیگر به بهره‌برداری می‌رسد و باقی غرفه‌ها نیز به زودی آماده خواهند شد و کسانی که بتوانند، تولیداتشان را در این غرفه‌ها عرضه می‌کنند.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌جام اضافه کرد: خواستگاه فرت بافی، تربت‌جام است ولی در دیگر روستاهای خراسان هم بافته می‌‌شود، فرت بافی از جمله مشاغل خانگی به شمار می‌آید که نقش پررنگی در ایجاد اشتغال زنان دارد.

وی اشاره کرد: بیشتر صنعتگران این حرفه در تربت‌جام، زنانی هستند که هنر فَرَت بافی را از مادران خود آموخته‌اند؛ هنری که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد و همچنان جای خود را در بین انواع پارچه‌های سنتی و صنعتی حفظ کرده است و حتی می‌تواند با بسیاری از آن‌ها رقابت کند.

صابر مقدم در خاتمه گفت: فَرَت بافی دارای مصارف کاملاً کاربردی است و در بین اهالی منطقه قداست ویژه‌ای داشته و در حال حاضر نیز به عنوان تزئین و سایر کارها از آن استفاده می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه