English

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

تب کریمه کنگو بیماری بومی ایران است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت بیماری های مشترک انسان و حیوان، بیماری تب کریمه کنگو را از بیماری های بومی کشور و استان فارس اعلام کرد.

تب کریمه کنگو بیماری بومی ایران است

به گزارش خبرگزاری موج فارس، عباس رضاییان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در این باره گفت: بیماری تب کریمه کنگو از دیرباز در قاره ‌های آسیا، آفریقا، اروپای شرقی، کشورهای همجوار و ایران وجود داشته است و در سال های اخیر به دلیل ارتقای سطح آگاهی مردم از علایم این بیماری و تکنولوژی های تشخیصی، شاهد افزایش موارد گزارش شده این بیماری هستیم.

این مقام مسوول در دانشگاه ضمن بیان اینکه کنه‌ ها مخزن بیماری تب کریمه کنگو است، افزود: گزش کنه ‌های آلوده موجب انتقال این بیماری به دام‌ها و انسان‌ها می‌شود.

او علائم بیماری تب کریمه ‌کنگو را شروع ناگهانی تب شدید بالای ۳۹ درجه، سر درد شدید، سرگیجه، درد گردن و کمر و سفتی گردن، درد مفاصل و درد‌های عضلانی در پشت پاها، دل‌ درد همراه با اسهال و استفراغ، حساس شدن چشم‌ها به نور، قرمز و دردناک شدن چشم‌ها، قرمز شدن گلو و دردناک شدن آن، برافروختگی صورت و ایجاد لکه‌های قرمز دهانی، پس از دوره نهفتگی بیماری عنوان کرد.

رضائیان زاده افزود: پس از این مرحله خونریزی مخاطی و پوستی به‌ خصوص در قسمت بالای بدن، خط زیر بغل، محل‌های تزریق و تحت فشار و لثه و در بانوان نیز خونریزی از رحم اتفاق می‌افتد.

معاون بهداشت دانشگاه ضمن تاکید بر اهمیت زمان در نتایج درمان این بیماری ویروسی، بیان کرد: مهمترین راههای انتقال این بیماری، تماس با دام های آلوده، تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن و تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده است.

او سم ‌پاشی جایگاه و بدن دام در دوره های ۱۴ روزه، کنترل قاچاق دام، بهسازی محیط نگهداری دام، تهیه گوشت از مراکز مجاز، خودداری از انجام ذبح خارج از کشتارگاه، نگهداری احشای خوراکی دام به مدت ۷۲ ساعت، نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال را از مهمترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به این بیماری خطرناک دانست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه