English

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان عنوان کرد؛

هرمزگان سال گذشته در نرخ بیکاری رتبه اول کشوری را داشته است

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان گفت: نرخ بیکاری استان هرمزگان در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۵ درصد و میانگین نرخ بیکاری کشور در این سال معادل ۹ درصد بوده و هرمزگان در نرخ بیکاری رتبه اول کشوری داشته است.

هرمزگان سال گذشته در نرخ بیکاری رتبه اول کشوری را داشته است

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، محمدرضا صفا رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان در نشست هم‌اندیشی و بیان مشکلات در حوزه اقتصاد دریا محور در بندرعباس، با بیان اینکه همچنان ظرفیت‌های دست نخورده عظیم و گسترده‌ای در هرمزگان وجود دارد که می‌تواند سرمایه جهش اقتصادی کشور باشد، افزود: این در حالی است که نرخ بیکاری استان هرمزگان در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۵ درصد و میانگین نرخ بیکاری کشور در این سال معادل ۹ درصد بوده و هرمزگان در نرخ بیکاری رتبه اول کشوری داشته است.

وی ادامه داد: غفلت از ظرفیت‌های موجود که برگرفته از نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی اقتصادی ماست، چنین مشکلاتی به بار آورده است.

صفا تاریخ اقتصادی، سیاسی و نظامی استان هرمزگان را نشانگر محوریت ملی استان در زمینه فعالیت‌های دریامحور دانست و تصریح کرد: سهم استان هرمزگان از کل طول نوار ساحلی کشور ۴۵ درصد و سهم این استان از طول نوار ساحلی جنوب کشور ۵۸ درصد است؛ به نوعی می‌توان گفت که بخش اعظم نوار ساحلی جنوب کشور در این استان واقع شده است. 

وی با اشاره اینکه  مساحت آبی استان هرمزگان حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع و دارای دو شهرستان جزیره‌ای قشم و ابوموسی با ۱۴ جزیره است، یادآور شد: به منظور افزایش جمعیت مناطق ساحلی و استفاده از ظرفیت دریا و رفع عدم توازن‌ها پیشنهاد می‌شود از توسعه صنایع آب بر در فلات مرکزی ایران جلوگیری و به مناطق ساحلی استان از جمله سواحل دریای عمان انتقال یابد.

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان بیان کرد: در واقع به جای شیرین‌سازی و انتقال آب برای صنایع آب بر در مناطق مرکزی، این صنایع به نوار ساحلی انتقال یابد.

وی ادامه داد: خلیج فارس ظرفیت محدود و شکننده‌ای از نظر زیست محیطی دارد، پس باید صدور مجوز شیرین‌سازی آب دریا برای استان‌های مرکزی و مجاور به دریای عمان منحصر شود.

صفا با اشاره به اینکه مبادلات مرزی در هرمزگان سابقه‌ای به درازای تاریخ دارد، خاطرنشان کرد: برای افزایش تاثیر این مبادلات در سبد درآمدی مردم ساحل نشین نسبت به یکپارچه‌سازی قوانین و نهادها و ساختارهای درگیر در مبادلات مرزی با رویکرد بهره مندی بیشتر مردم اقدام شود.

وی اضافه کرد: جهت تسهیل و تسریع در توسعه سواحل مکران و جذب سرمایه گذاران نسبت به ایجاد و اصلاح زیرساخت‌ها از جمله راه آب و برق بنادر و ارتباط هوایی مداوم پیوسته اقدام شود. 

رییس اتاق بازرگانی هرمزگان بار دیگر به تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد در استان تاکید و عنوان کرد: باید به منظور بهره‌گیری بخشی از امکانات مناطق آزاد، همانند سایر مناطق آزاد کشور اجازه تردد خودروهای پلاک مناطق آزاد در سایر مناطق هرمزگان میسر شود.

وی با بیان اینکه  انتظار داریم دریافت مجوزهای بازرگانی شرکت‌های بزرگ مستقر در استان هرمزگان از اتاق بازرگانی بندرعباس الزامی و اجرایی شود، عنوان کرد: هرمزگان تنها استانی است که دارای حمل و نقل مسافر دریایی است و باید در راستای نوسازی ناوگان فعلی صدور مجوز واردات شناورهای مسافربری میسر شود. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه