English

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

مساحت بیابان‌ها در کشور به بیش از ۳۲ میلیون هکتار رسیده است

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور عنوان کرد: بیش از ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی در این زمینه در سطح کشور شناسایی شده است و انجام اقدامات در حوزه بیابان‌زدایی در کشور ضروری است و حدود ۴۰۰ هزار هکتار در سال بیابان‌زدایی در کشور انجام می‌شود.

مساحت بیابان‌ها در کشور به بیش از ۳۲ میلیون هکتار رسیده است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حسن وحید معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در سخنانی اعلام کرد: کانون‌های بحرانی بیابان در کشور افزایش پیداکرده و متأسفانه تاکنون بیش از ۱۴ میلیون کانون بحرانی شناسایی‌شده است.

حسن وحید این سخنان را در حاشیه بازدید از پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان بیان کرد و ادامه داد: متأسفانه مساحت بیابان‌ها در کشور به بیش از ۳۲ میلیون هکتار رسیده که این موضوع ناشی از عواملی همچون بهره‌برداری مفرط از عرصه‌های منابع طبیعی و کشاورزی، خشک‌سالی، چرای دام، اجرای برخی از پروژه‌ها، کاهش سفره‌های زیرزمینی و عدم رعایت الگوهای کشت است.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین اضافه کرد: به علت اینکه سطح مراتع درجه سه در حال افزایش است و به ۵۵ میلیون هکتار رسیده اگر این بحران کنترل نشود به مساحت بیابان‌های کشور افزوده خواهد شد.

وی متذکر شد: بیش از ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی در این زمینه در سطح کشور شناسایی شده است و انجام اقدامات در حوزه بیابان‌زدایی در کشور ضروری است و حدود ۴۰۰ هزار هکتار در سال بیابان‌زدایی در کشور انجام می‌شود اما بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده، بیابان‌زایی ما به یک‌میلیون هکتار می‌رسد، یعنی سرعت بیابان شدن عرصه نسبت به احیا بیشتر است.

وحید تصریح کرد: در قالب برنامه‌ای که سازمان آبخیزداری تدوین کرده، باید سالی سه میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی مدیریت شود که این مسئله نیازمند هماهنگی دولت و مردم در کنار هم بوده تا اجازه تخریب و افزایش بیابان‌ها را ندهند.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اگر پوشش گیاهی در مناطقی همچون شمال خراسان از دست داده شود با معضل سیلاب و فرسایش خاک روبرو خواهیم بود و اجرای طرح‌های آبخیزداری راه برون‌رفت از این مشکلات بوده که ۱۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات مالی ۱۴۰۱ در قوچان طرح‌های آبخیزداری اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد: حوزه اترک یکی از حوزه‌های درجه‌یک کشور است که با مشکلات زیادی روبرو است و حوزه اترک عملاً پتانسیل و ظرفیت خود را از دست داده و میزان آبدهی آن به دلایل مختلف همچون خشک سالی کم شده است.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور یادآور شد: علاوه بر انسجام در بدنه حوزه دولت، برای مجموع پروژه‌های عمرانی به‌منظور سلامت حوزه آبخیزداری باید نقش مردم در علاج‌بخشی این‌گونه موضوعات فراموش نشود یعنی مردم را در منافع حوزه آبخیز سهیم کنیم.

وحید در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: تنظیم لایحه‌ای در این زمینه و تقدیم آن به دولت برای ارسال به مجلس شورای اسلامی انجام شده و دستور وزیر کشور به استانداران و وزارت جهاد در این زمینه پیگیری می‌شود تا بر اساس زمان‌بندی برنامه مدیریت جامع حوزه آبخیزداری در اترک اجرا شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه