English

حمید رضا اقبالی:

بیابان زدایی هشت هزار و ۱۷۷ هکتار طی یکسال در بردسکن

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن بیان کرد: مساحت کانون های بحرانی فرسایش بادی در خراسان رضوی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که در قالب ۳۰ کانون و در ۲۰ شهرستان واقع شده است که به شدت مستعد ایجاد آلودگی از نظر گرد و غبار هستند.

بیابان زدایی هشت هزار و ۱۷۷ هکتار طی یکسال در بردسکن

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، حمید رضا اقبالی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن در خبری اعلام کرد: ۱۴ طرح مشارکت مردمی بیابان زدایی با زیر پوشش قرار دادن هشت هزار و ۱۷۷ هکتار طی یک سال اخیر در اراضی این شهرستان به اجرا در آمده است.

اقبالی در ادامه تصریح کرد: شهرستان بردسکن ۷۶۰ هزار هکتار عرصه دارد که ۶۹۰ هزار هکتار آن اراضی ملی است و ۱۶۰ هزار هکتار آن بیابان است از این رو یکی از مهم‌ترین کانون های بحرانی فرسایش بادی استان خراسان خراسان رضوی در شهرستان بردسکن قرار دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن اضافه کرد: مساحت کانون های بحرانی فرسایش بادی در خراسان رضوی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است که در قالب ۳۰ کانون و در ۲۰ شهرستان واقع شده است که به شدت مستعد ایجاد آلودگی از نظر گرد و غبار هستند.

 وی در ادامه متذکر شد: یکی از مهم ترین این کانون ها در جنوب شهرستان بردسکن واقع شده که ۱۵ درصد سطح کانون های بحرانی فرسایش بادی استان را به خود اختصاص داده است و اقدامات موثری برای مقابله با بیابان زایی در بردسکن انجام شده است.

اقبالی افزود: تا کنون نهال‌کاری به مساحت ۳۵ هزار و ۲۰۰ هکتار و بذرپاشی و بذرکاری ۲ هزار و ۸۵۰ هکتار با گونه های مقاوم و بومی شهرستان صورت گرفته همچنین از جمله  اقدامات موثر برای مقابله با بیابان زایی می توان به اجرای مدیریت جنگل های دست کاشت در هزار و ۵۰ هکتار و شناسایی کانون های آفات در ۶۵۰ هکتار از تاغزارها در جنوب بردسکن اشاره کرد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن گفت:  ایستگاه تولید نهال این اداره در روستای کاظم آباد بردسکن ۲۵ سال قدمت دارد و این ایستگاه به منظور تولید نهال گونه‌های بیابانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در گونه‌های تاغ، آتریپلکس، قره داغ، عجوه، اشنیان و بره تاغ در این ایستگاه تولید شده است.

وی ابراز کرد: پارسال شهرستان بردسکن از جمله شهرستانهای پیشتاز در زمینه برگزاری پویش های نهالکاری و بذرپاشی بود و از آذرماه پارسال تاکنون ۲۸ پویش مردمی در شهرستان بردسکن برگزار شد و با توجه به وسعت عرصه های شهرستان بردسکن و کمبود نیرو این اداره در راستای حفظ و حراست و مبارزه با آفات و اجرای طرح های منابع طبیعی و آبخیزداری نیاز به مشارکت همگانی دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بردسکن یادآور شد: با توجه به خشکسالی و کاهش نزولات جوی، اجرای طرحهای آبخیزداری در تغذیه سفره های زیرزمینی نقش موثری دارد و تاکنون در ۲۳ نقطه از این شهرستان سازه‌های آبخیزداری ساخته شده که حجم این تعداد سازه بیش از ۲ میلیون مترمکعب است و برای اجرای سایر طرحهای آبخیزداری نیازمند تامین اعتبار هستیم.

اقبالی در خاتمه اظهار کرد: به مناسبت روز جهانی بیابان زدایی در این شهرستان درختان مسیر جاده شفیع آباد با همکاری شهرداری و شورای شهر، اداره محیط زیست و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای آبیاری خواهد شد و هزار متر از مسیر کاشت درختان نیز پاکسازی می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه