English

معاون ارشاد فارس اعلام کرد؛

ارسال ۷۰۰ عنوان کتاب، به سومین جایزه کتاب سال فارس

معاون امور فرهنگی و رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: از ۷۰۰ عنوان کتاب ارسالی به دبیرخانه سومین دوره جایزه کتاب سال استان، ۳۴ عنوان کتاب به مرحله دوم داوری رسیدند و برگزیدگان نهایی در آیین اختتامیه معرفی می‌شوند.

ارسال ۷۰۰ عنوان کتاب، به سومین جایزه کتاب سال فارس

به گزارش خبرگزاری موج فارس، غلامرضا خوش اقبال، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشست خبری و رونمایی از تندیس سومین دوره جایزه کتاب سال فارس با اشاره به اینکه داوران سومین دوره جایزه کتاب سال همان داوران کشوری این جایزه خواهند بود گفت: ما امسال با افزایش رده های موضوعی جایزه کتاب سال سعی در گسترده تر کردن حوزه های مورد پوشش این جایزه داشتیم.

خوش اقبال عنوان کرد: برای برگزاری سومین دوره جایزه کتاب سال یک سری گفت و گو با اهالی قلم استان و نویسندگان شاخص انجام دادیم و در این گفت و گو ها نواقص دو دوره پیشین جایزه کتاب استان توسط اهالی قلم مطرح شد و ما سعی در رفع این نواقص داشتیم. مهم ترین موضوع دغدغه اهالی قلم داوری بود که با یکسان سازی داوری با تهران این نقص رفع شد.

وی ادامه داد: ما با ارتباط با نویسندگان و ناشران استان، تلاش بر گسترده تر کردن تعداد اهل قلم شرکت کننده در این دوره جایزه داشتیم و توانستیم کتابهایی که از فروردین تا اسفند ۱۴۰۰ به خانه کتاب و ادبیات ایران ارسال شده بودند را به دبیرخانه بفرستیم تا مورد داوری قرار گیرد. همچنین امسال حتی از نویسندگانی که آثارشان را به دبیرخانه جشنواره نفرستاده بودند با خریداری کتابهایشان  با هزینه ارشاد ‌برای وارد ‌شدن این آثار به سومین جایزه کتاب سال اقدام کردیم.

معاونت فرهنگی ارشاد اسلامی فارس رده های موضوعی جایزه کتاب سال فارس را ۱۲ رده خواند و افزود: کلیات فلسفه، روانشناسی، دین، زبان، علوم محض، علوم کاربردی، هنر، سرگرمی و ادبیات و تاریخ و جغرافیا از موضوعات امسال بود که دو رده کودک و نوجوان و ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس امسال برای اولین بار در جایزه کتاب سال فارس شرکت کردند.

وی تعداد عناوین کتاب ارسال شده در سومین جایزه سال فارس را ۷۰۰ عنوان خواند و تصریح کرد: این تعداد کتاب تا اخر مهرماه امسال به دبیرخانه تهران رسید، کتابها در ۱۲ رده موضوعی، در سه مرحله داوری می شوند که مرحله اول غربالگری مقدماتی است که به امتیازات کتاب غیر از محتوا می پردازد. از ۷۰۰ عنوان کتاب، ۳۴ کتاب به مرحله دوم داوری رسیدند در این مرحله کتاب هایی که امتیازی بالای ۸۰ گرفته اند جزو کتابهای برگزیده و عناوینی که بین ۷۰ تا ۸۰ امتیاز بگیرند جزو کتابهای شایسته تقدیر قرار داده شدند.

خوش اقبال در ادامه برگزیدگان سومین دوره جایزه کتاب را از تمام رده های شرکت کننده در این دوره جایزه کتاب استان خواند و عنوان کرد: در سومین دور جایزه کتاب ۸ کتاب برگزیده در موضوعات مختلف انتخاب شدند و ۱۷ کتاب نیز شایسته تقدیر شمرده شدند که از نویسندگان این کتابها در ۱۴ اسفندماه تقدیر به عمل خواهد آمد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برخی آثار نویسندگان پذیرفته شد این دور جایزه ناشران برتر کشوری به چاپ رسانده اند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس ضوابط جایزه کتاب سال اسامی داوران تا روز برگزاری مراسم جایزه کتاب اعلام نخواهد شد درباره معیارهای داروی کتاب گفت: تاثیرگذاری در ارتقا علمی و فرهنگی استان، نوآوری در موضوع و ساختار و پرداخت و نگاه نویسنده به موضوع، رعایت استاندارها در ساخت، فصل بندی، نگارش و دستور زبان فارسی، تحلیل و استنتاج منطقی نویسندگان، ارزشمندی علمی و محتوایی کتاب، زیبایی زبان و بیان نویسنده، وجود ارزش های فرهنگی و دینی در آثار و تاثیر گذاری عمیق نویسنده و ارتباط با مخاطب و در حوزه تصحیح و ترجمه رعایت استاندارهای بین الملی ترجمه و درنهایت آراستگی کتاب که به حوزه گرافیک و حروفچینی کتاب مربوط است نیز مورد توجه داوران قرار گرفته است.

معاونت فرهنگی فرهنگ و ارشاد فارس خاطر نشان کرد: ضمن آنکه برگزیده شدن نویسندگان در جایزه کتاب استانی مانعی برای شرکت همان کتاب در جایزه کتاب کشوری نیست، حتی پذیرش در مرحله دوم جایزه های کتاب استانی خود امتیازی برای اثر نویسنده برای ورود به جایزه کتاب سال کشوری خواهد بود.

خوش اقبال با اشاره به اینکه هرسال در فارس بیش از ۳ هزار عنوان کتاب منتشر می شود و آمار اول کتابهای منتشر شده در فارس در حوزه ادبیات و پژوهش های ‌ادبی است، عنوان کرد: تلاش ما این است که از سال آینده نیز تمام کتابهایی که برای اعلام وصول به اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس وارد می شوند توسط دبیرخانه دائمی جایزه کتاب سال برای شرکت در جایزه کتاب سال فارس ارسال شوند.

وی در پایان گفت: مراسم اختتامیه سومین دوره جایزه کتاب سال یک شنبه ۱۴ اسفند ساعت ۱۶ در تالار حافظ شیراز برگزار خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه