English

رها سازی ۳۰ میلیون متر مکعب حقابه در مسیر بختگان

۳۰ میلیون متر مکعب آب از سد درودزن با هدف احیای دریاچه بختگان رها سازی شد.

رها سازی ۳۰ میلیون متر مکعب حقابه در مسیر بختگان

به گزارش خبرگزاری موج فارس، با موافقت و دستور محمد هادی ایمانیه استاندار فارس ۳۰ میلیون متر مکعب حقابه بختگان در مسیر این تالاب رها گردید و تالاب بختگان طی چند روز آینده با رسیدن بخشی از حقابه لب تر می‌کند.

رها شدن ۳۰ میلیون متر مکعب حقابه تالاب بختگان از سد درودزن موجی از خوشحالی برای ساکنان اطراف و حاشیه تالاب بختگان در شهرستان های در مسیر این تالاب ایجاد کرده است.

محمود رضایی کوچی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس در مراسم رها سازی حقابه که با حضور فرمانداران شهرستان‌ها و مسوولان شرکت آب منطقه ای فارس ترتیب یافت گفت: رهاسازی آب نه تنها موضوعی زیست محیطی محسوب می شود بلکه مطالبه مردمی است.

معاون استاندار فارس افزود: موضوع رهاسازی آب سد درودزن موضوعی زیست محیطی بوده و نقش ویژه ای در توازن بخشی محیط زیست دارد.

به گفته رضایی کوچی، شاید برخی مخالف رهاسازی آب برای احیای تالاب باشند اما رهاسازی آب نقش ویژه ای در بهبود شرایط زیست محیطی داشته و می‌تواند عاملی برای بهبود وضعیت زیست محیطی در مناطق پایین دست باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ادامه داد: نباید فراموش کرد که احیا تالاب‌ها در جامعه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند اثرگذاری بلند مدت بر مسائل زیست محیطی داشته باشد از این رو رهاسازی حق آبه تالاب‌ها می‌تواند این هدف را قابل دستیابی کند.

عطا پورشیرزاد مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به ضرورت تداوم تخصیص حق آبه تالاب‌ها برای احیا و ممانعت از خشکیدگی آنها خاطرنشان کرد: خشک شدن منجر به تبدیل تالاب به کانون ریزگرد خواهد شد و تاثیرات وسیع و عمیقی بر زیست بوم و جوامع محلی اطراف تالاب‌ها دارد که یکی از آنها شورشدن اراضی کشاورزی است.

او با قدردانی از استاندار به عنوان رئیس ستاد احیای تالاب‌های فارس، اثرات مخرب برداشت بی‌رویه از چاه‌های آب بر خشکیدن تالاب‌ها را یادآوری و اضافه کرد: کشاورزان باید در برداشت آب دقت کنند زیرا با کاهش سطح آب های زیر زمینی، تالاب ها از بین می روند و از طرفی ضمن کاهش آب چاه‌ها نهایتا منجر به شور شدن آب آنها خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، با اشاره به ‌اهمیت توجه به منافع مردمی در احیای تالاب‌ها از مردم خواست تا با مشارکت موثر زیست بومی برای حفاظت و حراست از تالاب ها با دست اندرکان حفظ تالابها، همراه و هم سو شوند. 

پورشیرزاد با این رهاسازی و ادامه دار بودن آن به میزان صد میلیون متر مکعبی که در ستاد احیا تالاب‌های استان مصوب شده گفت:  این امیدواری وجود دارد که بزرگترین انجیرستان دیم جهان از خشکی نجات یافته و از طراوت این آب استفاده کند.  

وی ادامه داد: دستگاه های همکار با اداره کل محیط زیست استان همکاری شایسته ای در موضوع رهاسازی حق آبه تالاب دارند البته امیداست این همکاری با جدیت ادامه یابد.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با قدردانی از جوامع اطراف تالاب‌ها، گفت: مردم به سطحی از آگهی در خصوص خطرات محیط زیستی دست‌ یافته اند که امروزه مشارکت و حمایت موثری از طرح های محیط زیستی  و احیایی دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه