English

فرماندار قم از جمع آوری۳۰۰ سگ در دامشهر قم خبرداد

در هفته گذشته کشته شدن دو کودک در قم، ساکنین مناطق حاشیه نشین،بخش ها و روستا های قم را به وحشت انداخت.که خوشبختانه با اقدام به موقع دادستانی، فرماندار و شهردار قم ،این نگرانی برطرف، و آرامش در شهر ساکن شد.

فرماندار قم از جمع آوری300 سگ در دامشهر قم خبرداد

به گزارش خبرگزاری موج قم؛ هفته گذشته کودکی در اثر حمله چند سگ ولگرد در منطقه دامشهر قم ، مجروح و کشته شد.

این خبر افکار عمومی را خدشه دار کرد و چند روز بعد کودک دیگری نیز در اثر حمله سگ‌های نگهبان جان خود را از دست داد.

این حادثه جزو مهم‌ترین خبر در رسانه‌ها، مطرح و پیگیری شد و چندی بعد استاندار قم با حضور در منزل این دو کودک از خانواده این دوتن دلجویی کرد.

بعد از ضرب الاجلی یک هفته‌ای فرماندار قم جهت جمع آوری سگ‌های ولگرد، عباس ذاکریان روز سه‌شنبه در حاشیه بازدید از دامشهر از جمع آوری 300 قلاده سگ خبرداد.

عباس ذاکریان اظهار داشت: با توجه به این که جمعه گذشته ضرب الاجل یک هفته‌ای برای جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب و ولگرد ازسطح دامشهرقم صادر شده بود، برای پیگیری مصوبات از منطقه بازدید به عمل آمد.

وی افزود :جمع آوری سگ‌های بی‌صاحب در حال پیگیری است و به سایت نگهداری شهرداری منتقل می‌شوند.

فرماندار قم عنوان کرد: جمع‌آوری سگ‌های صاحب‌دار و ملزم کردن آنان برای پرکردن فرم مسئولیت‌پذیری  و واکسیناییون آن‌ها، در حال پیگیری است.

شهردا قم با توجه به نداشتن شناسنامه سگ‌های نگهبان افزود :در بازدید سر زده‌ای که از برخی از دادمداری‌ها داشته‌ایم فهمیدیم بعضی از سگ‌های نگهبان فاقد شناسنامه هستند و برای رفع این مشکل، قرار است دامپزشکی قم گروه‌های بازرسی را به دامشهر اعزام کند تا ضمن بازرسی برای سگ‌های نگهبان شناسنامه تهیه شده و واکسیناسیون صورت پذیرد.

وی مسئولان دامداری‌ها را ملزم به تهیه کارت‌واکسن و شناسنامه برای سگ‌های نگهبان کرد و افزود: ۲ مورد امتناع در این زمینه داشتیم که موارد به دستگاه قضایی معرفی شدند و باید از مسئولان دادسرای‌ قم که برای مدیریت سگ‌های ولگرد همکاری خوبی دارند تقدیر کرد.

شهرک صنعتی دامشهر به مساحت ۶۶۴ هکتار، در سال ۷۵ در کیلومتر ۱۳ محور قم - جعفریه احداث شد، ۳۰ کاروانسرای دام در این شهرک وجود دارد و سالانه بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون راس دام از استان‌های مختلف کشور وارد میدان دامشهر می‌شود.

دستگیری 5 نفر در ماجرای جمع آوری سگ‌های ولگرد

معاون دادستانی قم از دستیگری و تشکیل پرونده قضایی برای 5 نفر از ساکنان بومی و غیر بومی منطقه دامشهر که مانع از جمع آوری شدن سگ‌های ولگرد شده بودند، خبر داد.

وی افزود: به هیچ‌ عنوان اجازه نمی‌دهیم هر کسی با اقدامات غیر قانونی سبب به‌ خطر افتادن جان همشهری‌هایمان شود.

معاون دادستانی قم در آخر خاطرنشان کرد: مردم امیدوار باشند تدابیر لازم برای کنترل محیط و اجرای تصمیمات استانی اندیشیده شده است.

مدیر عامل سازمان مدریت پسماند علت اصلی این حادثه را تغذیه سگ‌ها از سوی حامیان سگ برشمرد

 سید عبدالله میرابراهیمی در خصوص‌ این حادثه، اظهار داشت: مسئولیت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در محدوده شهری به عهده شهرداری بوده و شهروندان در صورت رؤیت سگ می‌توانند با اکیپ‌های مشخص‌شده تماس بگیرند.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند قم عنوان کرد: دامداری‌ها یا کارگاه‌های ساختمانی این سگ‌ها را برای امنیت می‌گیرند و پس از رهاسازی این سگ‌ها باعث بروز مزاحمت می‌شوند که با این مشکل برخورد می‌کنیم.

وی به ایجاد معضل افزایش سگ‌های ولگرد در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به تأکید محیط‌زیست، افزایش سگ‌های ولگرد باعث تهدیدی برای شهروندان، محیط‌زیست و جانداران شده است و یکی از مهم‌ترین عوامل این اتفاق در دسترس بودن و غذارسانی به این حیوانات بوده که باعث زادوولد آن‌ها شده است.

میرابراهیمی یکی دیگر از عوامل افزایش سگ‌های ولگرد  در شهر را، وجود شهرک‌های اقماری پیرامون شهر دانست و اضافه کرد: مسئول جمع‌آوری سگ‌ها در شهرک‌ها و روستاها بخشداری‌ها هستند و ما نیاز داریم آن‌ها نیز مسئولیت خود را انجام داده و اقدام به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد کنند.

میرابراهیمی ادامه داد: هزینه‌ای که شهرداری برای نگهداری از سگ‌ها دریافت می‌کند طبق دستورالعمل وزارت کشور بوده و شهرداری مبلغی با اختیار خود دریافت نمی‌کند و دامشهر در این چند سال گذشته سگی را برای نگهداری به شهرداری تحویل نداده است.

وی هزینه عقیم‌سازی این سگ‌ها را مبلغی بالغ بر یک و نیم ملیون دانست و گفت :هزینه نگهداری هر سگ  140 هزار تومان بوده است که امسال 600 ملیون تومان، هزینه جمع آوری سگ‌ها شده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند قم افزود: شهروندان باید با شهرداری همکاری لازم را داشته باشند و برای حیوانات غذا نریزند متاسفانه حامیان حیوانات نقش زیادی در زادو ولد این حیوانات دارند که در بوستان علوی، غدیر و جوان بستری برای غذا خوردن این سگ‌ها فراهم می‌کنند.

وی در آخر با همدردی خانواده از دست‌رفتگان این حادثه، گفت: از شهروندان می‌خواهیم غذا‌رسانی به این حیوانات را متوقف کرده و نسبت به شناسنامه دار کردن حیوانات خود دقت لازم را به عمل بیاورند.

بیش‌تر سگ‌های ولگرد از قلعه‌های قم رها می‌شوند

فاطمه عنایتی فعال فرهنگی در گفتگو با خبرنگار موج در مورد علل رهاسازی وافزایش تعداد سگ‌های ولگرد گفت: چون قلعه‌دارها از دادن غذا به سگ‌ها خودداری می‌کنند و آن‌ها را برای تغذیه، رها می‌کنند به همین علت با جمعیت بالای سگ‌های ولگرد روبه رو هستیم.

عنایتی این رهاسازی را نگران کننده دانست و افزود: مردم با دلسوزی بی‌جا به این سگ‌ها غذا می‌دهند و در گذر زمان سبب بروز ژن‌های خطرناک‌تر شده و سلامتی مردم را به خطر می‌اندازند.

این فعال فرهنگی به پرورش وفروش سگ‌های زینتی در بین بومیان پرداخت و گفت: در شهر قنوات پرورش و فروش سگ‌های زینتی در حال افزایش است، شاید به ظاهر این نوع سگ، خطر جانی نداشته باشد ولی بدلیل عدم رعایت بهداشت و واکسیناسیون از سوی فروشندگان ممکن است برای خانواده‌ها بیماری‌زا باشد.

عنایتی در آخر افزود: بعد از کشته شدن این دو کودک مردم به شهرداری اعتراض کردند و شهرداری هم نسبت به اعتراض ایشان واکنش نشان داد و طی مدت ضرب الاجلی که از سوی فرماندار داده شد، سگ‌های ولگرد را جمع آوری کرد.

اهالی همه بخش های قم از جمع آوری سگ های ولگرد راضی هستند

تمام اهالی و بخش‌های استان قم نسبت به جمع آوری و کم شدن سگ‌های ولگرد احساس رضایت می‌کنند.

حسینی از ساکنین دامشهر گفت: شهرداری در طرح‌هایی که برای جمع آوری حیوانات وحشی دارد، نسب به جمع آوری سگ‌ها اقدام می‌کند و علت اصلی زاد و ولد این سگ‌ها تغذیه آن‌ها از سوی بومیان این منطقه است، بومیان اینجا غذای مانده خود را به سگ‌های ولگرد می‌دهند و این موضوع زاد و  ولد آن‌ها را بیش‌تر کرده می‌کند.

وی افزود: شهرداری بعد از این حوادث به سرعت سگ‌های ولگرد این منطقه را با جمع آوری کرد و با نسب بیلبورد در این منطقه عدم تغذیه سگ‌ها و شناسنامه دار کردن آن‌ها، اطلاع رسانی کرد.

رضایی از دیگر ساکنین دامشهرقم گفت: بعد از فوت این دو کودک شهرداری به کمک عوامل  ناجا 80% از سگ‌های ولگرد و نگهبان این منطقه را جمع آوری کردند به طوری که حتی شب‌ها هم آن‌ها در این مناطق حضور ندارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه