English

سالانه بیش از ۳۰۰۰ سگ ولگرد در قم جمع‌آوری می‌شود

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: سالانه بیش از ۳۰۰۰ سگ ولگرد در قم جمع‌آوری می‌شود.

سالانه بیش از ۳۰۰۰ سگ ولگرد در قم جمع‌آوری می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج قم، سید عبدالله میرابراهیمی در خصوص حادثه دل‌خراش کشته شدن دو کودک توسط سگ‌های ولگرد اظهار داشت: مسئولیت جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در محدود شهری بر عهده شهرداری بوده و شهروندان در صورت رؤیت سگ می‌توانند با اکیپ‌های مشخص‌شده تماس بگیرند.

وی از ازدیاد سگ‌های ولگرد در محلاتی ویژه خبر داد و افزود: دامداری‌ها، کارگاه‌های ساختمانی و در کنار آن کارگاه‌های مشابه، برای امنیت سگ‌هایی را نگهداری کرده و آن‌ها را رها می‌کنند که باعث ناامنی و مزاحمت می‌شود که در این محدوده باید اقدامات لازم انجام شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم تأکید کرد: تمام کسانی که قصد نگهداری سگ را دارند باید سگ‌های خود را شناسنامه‌دار کرده و زیر نظر سازمان دامپزشکی از آن‌ها نگهداری کنند و همچنین از خروج آن‌ها از محدوده مشخص‌شده جلوگیری کرده تا مشکلاتی برای شهروندان پیش نیاید.

وی به ایجاد معضل افزایش سگ‌های ولگرد در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به تأکید محیط‌زیست، افزایش سگ‌ها ولگرد باعث تهدیدی براش شهروندان، محیط‌زیست و جانداران شده و یکی از مهم‌ترین عوامل این اتفاق در دسترس بودن و غذا رسانی به این حیوانات بوده که باعث زادوولد آن‌ها شده است.

میرابراهیمی یکی دیگر از عوامل ازدیاد سگ‌های ولگرد را در شهر وجود شهرک‌های اقماری پیرامون شهر دانست و اضافه کرد: مسئول جمع‌آوری سگ‌ها در شهرک‌ها و روستاها بخشداری‌ها هستند و ما نیاز داریم آن‌ها نیز مسئولیت خود را انجام داده و اقدام به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد کنند.

وی از برگزاری جلسات متعددی در فرمانداری تحت عنوان جمع‌آوری حیوانات خبر داد و تصریح کرد: در این جلسات تکلیف هر دستگاه و نهاد به‌روشنی مشخص و تعریف‌شده و این موضوع تنها در حیطه وظایف شهرداری نیست.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم از جمع‌آوری سالانه سه تا چهار هزار سگ در سطح شهر نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: این سگ‌ها در مرکز نگهداری سگ‌ها، در سایت البرز نگهداری می‌شود و تحت دستورالعمل وزارت کشور با آن‌ها برخورد شده و کسانی هم که به سگ‌ها نیاز دارند باید زیر نظر دامپزشکی، آن‌ها را عقیم‌سازی کنند.

وی دستورالعمل جدید برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را موردبررسی قرارداد و گفت: طبق دستورالعمل جدید، مسئولیت هر بخش مانند پیرامون شهر، شهرک‌های اقماری و روستاها مشخص‌شده و مسئولیت شهرها به عهده شهرداری‌ها گذاشته‌شده است تا بتوانیم نگرانی‌های که برای شهروندان ایجادشده را رفع کنیم.

میرابراهیمی ادامه داد: هزینه‌ای که شهرداری برای نگهداری از سگ‌ها دریافت می‌کند طبق دستورالعمل وزارت کشور بوده و شهرداری مبلغی با اختیار خود دریافت نمی‌کند و دام شهر در این چند سال گذشته سگی را برای نگهداری به شهرداری تحویل نداده است.

وی هزینه‌های تحمیلی به شهرداری را در مورد نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌ها اعلام کرد و افزود: هزینه عقیم‌سازی هر سگ عددی بالغ‌بر یک و نیم میلیون تومان، هزینه نگهداری هر سگ حدود ۱۴۰ هزار تومان بوده و امسال حدود ۸۰۰ میلیون تومان تنها هزینه جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سازمان پسماند بوده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم ادامه داد: برای کنترل این معضل نیازمند همکاری شهروندان هستیم، به‌گونه‌ای که حامیان این سگ‌ها با غذا رسانی به آن‌ها بستر مناسب زادوولد آن‌ها را فراهم کرده و حتی غذا رسانی به این سگ‌ها را در محدوده بافت شهری و محل عبور و تردد شهروندان و کودکان انجام می‌دهند.

وی محل‌های غذا رسانی حامیان حیوانات را در محدود بوستان غدیر، فدک و جوان اعلام کرد و گفت: حتی در میدان مرجعیت نیز غذا رسانی می‌شود که این حیوانات برای دریافت غذا در این محل‌ها تجمع می‌شوند، شهروندان حتی اگر قصد غذا رسانی نیز دارند باید خارج از محدوده شهر باشد.

میرابراهیمی در پایان با همدردی با خانواده دو کودک ازدست‌رفته و تأکید کرد: از شهروندان درخواست می‌کنیم غذا رسانی به حیوانات ولگرد نکنند و کسانی که دارای سگ بوده حتی اقدام به شناسنامه‌دار کردن سگ‌های خودکرده و نسبت به این موضوع دقت داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه