English

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خور و بیابانک خبر داد؛

پیش بینی برداشت ۶۵۰ تن انواع خرما در خور و بیابانک

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خور و بیابانک بیان داشت: امسال پیش بینی می شود ۶۵۰ تن انواع خرما از نخلستان‌های شهرستان خور و بیابانک برداشت شود.

پیش بینی برداشت ۶۵۰ تن انواع خرما در خور و بیابانک

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، ابوالقاسم جعفری گفت: خور و بیابانک تنها شهرستان خرماخیزِ استان اصفهان است و هر ساله با توجه به سال آوری درختان خرما، حدود ۵۰۰ تا ۶۵۰ تن خرما از اوایل شهریور تا پایان آبان برداشت می‌شود. هر هکتار نخلستان خور و بیابانک، حدود ۲۰۰ نخل دارد و به طور متوسط، از هر هکتار، سه تُن خرما برداشت می‌شود.

به گفته وی بیشترین نخلستان‌های این شهرستان، با ۱۵۰ هکتار در روستای‌های مهرجان، گرمه و عروسان قرار دارد. کبکاب، کرمانی، خدشکن، قصب، زاهدی، پیارم، مضافتی، برحی و مجول از ارقام مرغوب خرمای این شهرستان است.

 جعفری افزود: هم اینک برای هر روستا ارقام سازگار با روستا به باغداران معرفی و در صورت درخواست نخل داران پاجوش لازم تأمین می‌شود. از سال ۷۶ تاکنون تعداد زیادی ارقام خرمای تجاری از نقاط خرماخیز کشور برای بررسی سازگاری به شهرستان حمل و کشت‌شد و بررسی‌ها نشان داده که ارقام کبکاب، زاهدی، مضافتی و برحی، سازگاری بهتری در شرایط منطقه دارد.

 وی گفت: در پنج سال گذشته ارقام پیارم و مجول واردشده به شهرستان به بار نشسته و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته این دو رقم نیز در طرح‌های توسعه‌ای قرارگرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: در فصل برداشت خرما که از ابتدای شهریور تا اوایل آبان است، بیش از هزار و ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

 به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خور و بیابانک درختان خرما درخور و بیابانک علاوه بر تولید محصول، همچون چتر سبز هوای داغ کویری را به هوای خنک تبدیل و امکان کشاورزی در زمین‌های شور را فراهم می‌کند و همچنین از برگ‌های آن در خوراک دام و ساخت انواع حصیر و سبد استفاده می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه