English

محمد عرفانی:

سازه‌های مصنوع عامل اصلی پدیده وارونگی هوا در کلانشهر مشهد

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بیان کرد: این سازه‌ها موجب جمع آوری و نگهداشت حرارت در درون خود طی روز می شود و در طول شب این حرارت را از خود خارج و پدیده‌ای تحت عنوان جزیزه حرارتی ایجاد می‌کند.

سازه‌های مصنوع عامل اصلی پدیده وارونگی هوا در کلانشهر مشهد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمد عرفانی معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خبری اعلام کرد: کاربرد سازه‌های مصنوع و وقوع پدیده وارونگی هوا در کلانشهر مشهد، بارش نزولات جوی را تحت تاثیر و کاهش قرار داده است.

عرفانی در ادامه این خبر اظهار کرد: جریان توسعه در درون شهرها موجب شده فضای محیط زیست شهر از شرایط طبیعی خارج شود به این ترتیتب که ایجاد و کاربرد سازه‌های مصنوع در سطح شهر موجب می‌شود حرارت روزانه درون شهر باقی بماند که از جمله این صنایع مصنوع می‌توان به کاربرد نماهای آلومینیومی، آهنی و شیشه نام برد.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تصریح کرد: این سازه‌ها موجب جمع آوری و نگهداشت حرارت در درون خود طی روز می شود و در طول شب این حرارت را از خود خارج و پدیده‌ای تحت عنوان جزیزه حرارتی ایجاد می‌کند و این شرایط از جمله موضوعاتی است که می‌تواند باعث بروز افزایش گرمایش درون شهری و کاهش برخی نزولات جوی شود.

وی همچنین متذکر شد: در شهر مشهد دارای لکه‌های جزایر حرارتی هستیم که در حال حاضر شاهد توسعه آنها و اتصالشان به یکدیگر و در نهایت بزرگ شدن دایره این جزیزه و در نتیجه نگهداشت بیشتر حرارت در شهر هستیم.

عرفانی تاکید کرد: در شرایط کنونی شاهد هم‌افزایی ۲ پدیده جزیزه حرارتی و وارونگی هوا در کلانشهر مشهد هستیم  و در مشهد دارای تجربه بیشترین وارونگی هوا در طی سال هستیم به طوری که بیش از ۳۰۰ روز سال پدیده اینورژن یا وارونگی هوا در شهر رخ می‌دهد و ارتفاع وارونگی هوا در مشهد تا ۶۰۰ متر و سطحی بسیار پایین است.

وی ادامه داد: نکته مهمتر این که طی چند سال اخیر نوسانات تغییرات جوی در مشهد بسیار کم شده است به عنوان مثال در گذشته طی فصول پاییز و زمستان یک توده جوی وارد استان می شد و موجب ایجاد تلاطمی در وضعیت آب و هوایی شهر می‌گردید اما با تغییرات اقلیمی همین میزان تلاطم هم کاسته شده و موجب انباشت آلاینده‌ها، آلوگی هوا و تاثیر منفی در نزولات آسمانی شده است.

معاون محیط زیست خراسان رضوی یادآور شد: علاوه بر این موارد مطالعات جهانی نشان می‌دهد در دنیا میزان گرمایش جهانی در حال افزایش است ضمن این که این پدیده در شمال غرب و غرب کشور و نیز شمال شرق کشورمان شدت بیشتری دارد.

وی گفت: در شرایط موجود باید استفاده از یک سری نماهای فلزی و شیشه‌ای که می‌تواند موجب نگهداشت حرارت در سطوح پایین جو شود را به حداقل رساند تا شدت تشکیل جزایر حرارتی که به صورت منفصل ایجاد شده کمتر شود.

عرفانی در خاتمه خاطرنشان کرد: بلندمرتبه سازی در جنوب شهر مشهد نیز باید به طور جد مورد توجه قرار گیرد تا از این طریق جلوی نوسانات جوی گرفته نشود زیرا کلانشهر مشهد به اندازه کافی از ۲ جهت بین ارتفاعات محصور است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه