English

شهرام شرقی:

طرح ایمن سازی رایگان طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل

رییس اداره بهداشت طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: امکان گردش ویروس عامل این بیماری در بین طیور بومی و صنعتی وجود داشته و باعث ماندگاری ویروس فعال در جمعیت پرندگان منطقه می‌شود.

طرح ایمن سازی رایگان طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، شهرام شرقی رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در خبری اعلام کرد: طرح ایمن سازی رایگان طیور بومی استان علیه بیماری نیوکاسل همزمان با دهه فجر توسط این اداره اجرا خواهد شد.

شرقی در ادامه این خبر اضافه کرد: طی این عملیات که در سراسر استان اجرا خواهد شد، بیش از ۲۰۰ هزار قطعه طیور بومی درسطح روستاهای استان عیله بیماری نیوکاسل به صورت رایگان واکسینه خواهند شد.

رییس اداره بهداشت طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی همچنین تاکید کرد: بیماری نیوکاسل از نوع بیماری‌های واگیردار ویروسی طیور بوده و در صورت بروز خساراتی شامل تلفات، کاهش رشد و کاهش تولید تخم‌مرغ در گله‌های صنعتی و بومی را بر جای خواهد گذاشت.

وی در ادامه اظهار کرد: امکان گردش ویروس عامل این بیماری در بین طیور بومی و صنعتی وجود داشته و باعث ماندگاری ویروس فعال در جمعیت پرندگان منطقه می‌شود و واکسیناسیون یکی از راه‌های اصلی پیشگیری از بروز بیماری و کم کردن دفع ویروس از پرندگان بیمار می‌شود.

شرقی همچنین متذکر شد: علائم بیماری نیوکاسل به سه شکل گوارشی با علائم زخم در دستگاه گوارش و اسهال، علائم افتادگی بال‌ها، خواب آلودگی،گوشه گیری،کم تحرکی و پیچش گردن و تنفسی با علائم صداهای غیر طبیعی تنفسی و سختی در تنفس می باشد.

رییس اداره بهداشت طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی یادآور شد: از تمامی پرورش دهندگان طیور سنتی و صنعتی استان درخواست می‌شود در صورت مشاهده علائم یادشده مراتب را با سامانه پیامک ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ در میان گذارند.

شرقی در خاتمه این خبر تصریح کرد: در خراسان رضوی ۱۷۶۵ واحد مرغداری فعال گوشتی به ظرفیت ۲۸ میلیون قطعه در هردوره و ۲۶۷ واحد مرغ تخم‌گذار به ظرفیت ۱۲ میلیون قطعه در حال فعالیت هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه