English

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد:

لزوم توجه اساتید دانشگاه به شیوه جدید جنگ دشمن

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی بر لزوم توجه اساتید دانشگاه به شیوه جدید جنگ دشمن که تبدیل جنگ از جنگ نرم به جنگ ترکیبی یا همان جنگ هیبریدی است و نقطه تمرکزش بر فرهنگ قرار دارد تأکید کرد.

لزوم توجه اساتید دانشگاه به شیوه جدید جنگ دشمن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، حجت الاسلام حریزاوی در نشست مجازی به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با بیان این که امروز در در میانه دوران تغییر در نوع استعمار در جهان هستیم که استعمار فرانو هستیم، گفت: استعمارگران بعد از رنسانس، به صورت وحشیانه کشورهای مختلف جهان را تسخیر کرده و تلاش کردند مالک اموال و جان‌های مردم بشوند که این دوره اول استعمار به نام استعمار کهنه بود و در آن تصرف فیزیکی کشورها در دستور کار کشورهای مستکبر قرار داشت که افراد را به عنوان برده می‌گرفتند، کشت و کشتار می‌کردند و به صورت خشونتباری سرزمین‌ها را تملک می‌کردند.

وی افزود: از حدود 40 سال قبل استعمار کهنه به استعمار نو تغییر شکل داد. در دوره دوم استکبار، وقتی استعمارگران با مبارزات مردم ستمدیده مواجه شدند روش استعمار را تغییر دادند و افرادی را از همان ممالک انتخاب کردند، تحت اشراف و تربیت قرار دادند و در نهایت از طریق کودتا و دیگر توطئه‌ها این افراد را به عنوان پادشاهان دست نشانده خود به حکومت رساندند که پهلوی دوم در ایران و اکثر پادشاهان کشورهای عربی از این دست هستند.

این مقام مسئول مفهوم جنگ نرم را که امروز مورد تأیید اندیشمندان علوم ارتباطاتی و ارتباطات راهبردی بوده و رهبر معظم انقلاب بارها با عناوینی نظیر تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و جنگ نرم از آن یاد کرده‌اند را مربوط به استعمار فرانو دانست و ادامه داد: البته این تبیین شیوه جدید جنگ دشمن با جبهه گیری برخی در داخل مواجه شد و با کلید واژه‌هایی نظیر «تهم توطئه» و «تبادل فرهنگی» به جای تهاجم فرهنگی تلاش کردند این جلوه از استعمار را کم رنگ نشان دهند.

وی اظهار داشت: ورود به حوزه جنگ شناختی از راهبردهای اصلی استعمارگران در دوره استعمار فرانو است و جنگ ترکیبی که از سال 2007 پدید آمد به نوعی جنگ شناختی یا جنگ هیبریدی معرفی شد که معنی آن، این است که وقتی می‌خواهید کشوری را تصرف کنید حتماً باید هم زمان در چند عرصه با آن کشور مبارزه کنید و مبارزه فقط اقتصادی یا فقط نظامی به نتیجه نمی‌رسد.

حجت الاسلام حریزاوی ادامه داد: فرانک هافمن در مقاله‌ای تحت عنوان «منازعات در قرن 21؛ ظهور جنگ‌های ترکیبی» که در سال 2007 منتشر شد اولین بار مفهوم جنگ‌های شناختی را منتشر کرد و البته هافمن در همین مقاله اظهار می‌کند اولین بار این ایده توسط، رابرت واکر، یکی از تفنگداران آمریکایی در سال 1998 مطرح شده است که یک جنگ شامل طیف وسیعی از هجمه‌ها علیه دشمن باید باشد.

سخنران وبینار ویژه برنامه پیروزی انقلاب اسلامی بسیج اساتید، از تمرکز این جنگ‌ها بر رویکردهای غیرنظامی سخن به میان آورده و با بیان این که الحاق کریمه به روسیه در سال 2014 به وسیله همین شیوه توسط روسیه علیه اوکراین صورت گرفت .

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور گفت: در گزارش منتشر شده از اجلاس امنیتی مونیخ در سال 2015، ملزومات یک جنگ هیبریدی هشت مورد ذکر شده که شامل دیپلماسی، جنگ اطلاعاتی و تبلیغاتی، حمایت از نابسامانی‌ها و شورش‌های محلی، نیروهای نامنظم و چریکی، نیروهای ویژه، نیروهای کلاسیک نظامی، جنگ اقتصادی و حملات سایبری است.

حجت الاسلام حریزاوی بر لزوم توجه اساتید دانشگاه به شیوه جدید جنگ دشمن که تبدیل جنگ از جنگ نرم به جنگ ترکیبی یا همان جنگ هیبریدی است و نقطه تمرکزش بر فرهنگ قرار دارد تأکید کرد.

وی اظهار کرد: دشمن هم‌زمان با این که در دیپلماسی فعال است، در حوزه نظامی هم فعالیت دارد، چریک‌هایی را هم آموزش داده تا علیه ما اقداماتی انجام دهند، ضربات سایبری هم وارد می‌کند اما تمرکز اصلی‌اش روی حمله به فرهنگ و صاحبان فرهنگ است تا با متزلزل کردن ارزش‌های فرهنگی و جایگاه اندیشمندان و فرهنگیان، زمینه نفوذ خود به فرهنگ را فراهم کند.

این اندیشمند حوزه و دانشگاه بیان کرد: جامعه‌ای که ارتباطش با معلم و اندیشمند کمرنگ شود به راحتی آسیب پذیر می‌شود و دشمن به راحتی می‌تواند امری غیرفرهنگی را در جامعه تثبیت کند و جامعه‌ای این چنینی در حوزه باورها به شدت در معرض هجمه قرار خواهد داشت.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور هدف در جنگ شناختی را به خطا انداختن طرف مقابل در محاسبات از طریق اقداماتی نظیر تبلیغات و پروپگاندا بیان کرده و دلیل این به خطا افتادن را نیز ضعف در مبانی دانست و راهکار مقابله با جنگ شناختی را تقویت مبانی عنوان کرد.

حجت الاسلام حریزاوی افزود: وقتی مبانی را خوب تبیین نمی‌کنیم گاهی مبانی متزلزل انسان پایه اومانیسم می‌آید و جایگزین مبانی سترگ اندیشه اسلامی می‌شود.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور تبیین حقیقت را وظیفه دغدغه مندان در برابر این جنگ تمام عیار دشمن عنوان و تصریح کرد: اساس برنامه راهبردی اسلام تبیین است و اگر قدرت تبیین پیدا کنیم و همان طور که قرآن کریم نیز، هم بیان است و هم تبیین، ما نیز به بیان اکتفا نکنیم و اهل تبیین یعنی بیان را بسط دادن، گسترش دادن، تثبیت کردن، رساندن به فرایند اقناع و عبور از اسکات و به تفاهم و جمع بندی رسیدن باشیم، می‌توانیم در مقابل دشمن مقابله کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه