English

فعال کردن رشد اقتصادی ملی با توسعه گردشگری در مناطق روستایی ؛

شب نشینی دور آتش در مجموعه بوم گردی " آتشونی "

تغییرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در قرن گذشته، به ویژه درزمینه افزایش جمعیت، شهرنشینی، گسترش ارتباطات و حمل ونقل، افزایش اوقات فراغت و رفاه اجتماعیی، به توسعه گردشگری در مناطق روستایی یا گردشگری روستایی منجر شده است .

شب نشینی دور آتش در مجموعه بوم گردی " آتشونی "

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، از طریق گردشگری روستایی و حضور این صنعت در روستاها می توان به عدالت اجتماعی و توسعه شایسته و بایسته و پایدار در روستاها دست یافت، زیرا توسعه پایدار روستاها خود زمینه ساز توسعه پایدار کشور است.

گردشگری از فعالیت هایی است که اگرچه از رشد بسیاری در دهه های اخیر در سراسر جهان برخوردار بوده است اما درعین حال یکی از تهدیدهای اصلی برای محیط زیست، به شمار می رود. این نگرانی سبب مطرح شدن بحث جدیدی تحت عنوان توسعه گردشگری پایدار در حوزه گردشگری شد، که مفاهیم توسعه اقتصادی و حفاظت از محیط را باهم بکار می گیرد.

توسعه گردشگری در مناطق روستایی عنصری اساسی است و یکی از راههای نجات روستاها از فقر، مهاجرت و مشکلات اجتماعی و اقتصادی به شمار می رود . یکی دیگر از الگوهای فضایی گردشگری شکل گرفته در عصر پسا مدرن، گردشگری در طبیعت  یا طبیعت گردی است. این الگوی فضایی دربرگیرنده رویکرد گردشگران به محیط طبیعی با انگیزه های متفاوتی است که گردشگر از سفر به محیط طبیعی مدنظر دارد . اکوتوریسم و طبیعت گردی نیز طیف وسیعی از انواع گونه های گردشگری را شامل می شود .

بنابراین توسعه گردشگری در مناطق روستایی، به عبارت دیگر می تواند به عنوان یک ابزار برای فعال کردن رشد اقتصادی ملی در نظر گرفته شود . در این راستا استراتژی های مختلفی در راستای کاهش پیامدهای منفی از طریق توسعه گونه ها و شیوه های طرفدار محیط یا گردشگری سبز در رابطه با عناصر اصلی گردشگری در جهان رواج یافته است. مقوله اقامتگاه های بوم گردی با تنوع بسیار، ازجمله مهمترین این موارد است.

چنانچه در برخی مقصدها بعضا خود اقامتگاه های بوم گردی به دلیل ویژگی های خاص خود به دلیل به کارگیری طیف گسترده ای از خلاقیت ها به بخش مهمی از جاذبه های گردشگری مقصدها تبدیل شده اند .

مازیار 4 (2)

اقامتگاه های بوم گردی از طریق سازگاری با محیط طبیعی و جوامع محلی و اقتصاد می توانند پایدار بمانند و با جایگزین کردن هتل های معمولی به تعداد بیشتری از اقامتگاه های بوم گردی تأثیر کلی صنعت گردشگری را کاهش دهند و از این طریق به توسعه پایدار گردشگری نایل شوند.

افراد تاثیر گذار در حوزه های مختلف همواره محبوبیت و جذابیت بسیار زیادی برای طرفداران آن حوزه دارند و همین مسئله باعث شده تا امروزه بسیاری از افراد علاقه مند باشند تا به بررسی زندگی افراد موفق و مهم در موضوعات مورد نظر خود پرداخته و در رابطه با آن ها تحقیقات جامعی داشته باشند .

مازیار آل داوود در سال ۱۳۴۶ در تهران به دنیا آمد. پدر او اهل روستای گرمه بود اما برای ادامه تحصیل به همراه خانواده به تهران رفت و کارمند نیروی هوایی شد. به منظور معرفی روستای گرمه باید گفت که این روستا در شرق استان اصفهان قرار دارد و از توابع بخش خور و بیابانک شهرستان نایین در اصفهان است .

مازیار آل داوود پس از مهاجرت و سفر به تهران تصمیم می گیرد تا اقدام به تدریس هنر سفالگری و سرامیک در پایتخت کند و در همین حین، در کلاس های سفالگری با یک خانم دورگه ایرانی و فرانسوی آشنا شده و با وی ازدواج می کند . پس از گذشت سال های متمادی مازیار آل داوود از زندگی شهری خسته شده و یک تصمیم بزرگ برای آینده خود می گیرد.

پس از حضور در روستا گرمه تصمیم می گیرد تا اولین اقامتگاه بوم گردی ایران را در روستای گرمه به وجود بیاورد. رشد فوق العاده این اقامتگاه باعث می شود تا برای اهالی روستای گرمه نیز اشتغال ایجاد شود و حضور گردشگران داخلی و خارجی در این روستا باعث رونق اقتصادی آن می شود.

اسم اقامتگاهی که مازیار آل داوود برای گردشگران به وجود می آورد آتشونی است و در مدت زمان کوتاهی به محبوبیت فوق العاده ای در بین گردشگران ایرانی و خارجی دست پیدا می کند. یکی از نکات جالبی که در رابطه با این اقامت باید بدانید آن است که در کتاب جهانگردی بین المللی لونلی پرنس نیز نام این اقامتگاه ذکر شده است و همین موضوع باعث شده تا این مجموعه در بین گردشگران و توریست های خارجی نیز محبوبیت دو چندانی پیدا کند .

مازیار 4 (1)

حتما برای شما هم سوال ایجاد شده که " آتشونی " به چه معناست؟

کلمه آتشونی یک کلمه محلی است که در زبان محلی روستای گرمه به معنای شب نشینی دور آتش است. در واقع آتشونی یک مراسم و فرهنگ رایج بین مردم این روستا است که در آن مردم این منطقه دور آتش جمع شده و شب نشینی می کنند .

یکی از نکات جالبی که در رابطه با مازیار آل داوود و مجموعه آتشونی باید به آن توجه داشته باشید این است که برای مهمان هایی که به این اقامتگاه می آیند، مازیار آل داوود یک ساز استرالیایی به نام دیجیریدو و همچنین یک سازه بوشهری به نام دمام می نوازد و همین مسئله باعث شده تا بسیاری از افراد به روستایی گرمه آمده تا به صدای این دو ساز خاص و هیجان انگیز گوش بدهند.

در ادامه مازیار آل داوود با اشاره به آموزش 300 ساعت میراث فرهنگی ، افزود: این آموزش برای جامعه بوم گردی هیچ گونه اثری ندارد و ما به عنوان جامعه بوم گردی حاضر هستیم این آموزش را باقیمت پایین تر و حتی رایگان برای 2700 بوم گردی ایران برگزار کرده و آن را ترویچ بدهیم .

مدیر بوم گردی " آتشونی " در ارتباط با اقدامات میراث فرهنگی در خصوص بوم گردها اضافه کرد: اقدامات میراث فرهنگی در همین اندازه بود که همه بوم گردی ها را ملزم کرده تا همانند هتل به الزامات هتل تجهیز کنند و راه گردشگری دیگر را داشته باشند . در صورتی که مردم دوست دارند بوم گردی بروند و به آن فضاهای روستایی سطح پایین جامعه برخورد داشته و  از این محیط لذت ببرند. که متاسفانه بعضا می گویند چرا بوم گردی ها صندلی ندارند؟! چرا بخاری ندارد؟! در جواب باید گفت که نیازی نیست مناطق بوم گردی و خانه های بوم گردی ما مثل هتل ها شوند که این الزامات داشته باشند . بوم گردی یعنی جایی که  با بومی آن منطقه  آشنا شویم. با فضا ، مذهب، فرهنگ، لباس، زبان و گویش ها و همه جوانب آن منطقه آشنا شده و از خارج کشور وداخل کشور ارتباط بگیرند .

مازیار آل داوود در پایان با اشاره به مشکل دیگر بوم گردی ها ، نبودن بیش از 90 درصد این جامعه عنوان کرد و به صراحت بیان کرد: میراث فرهنگی هیچ حمایتی نمی کند و حتی در زمان آقای مونسیان آمدند و میراث فرهنگی را از جامعه بوم گردی جدا کردند .

مازیار  (1)

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه