English

غلامحسین دلبری:

تقاضای طلاق در خراسان رضوی، ۲۵درصد افزایش پیدا کرده است

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: تأثیر کرونا و شرایط اخیر در بالا رفتن آمار طلاق و درگیری‌های خانوادگی نسبتا بالا ارزیابی می شود و آمار طلاق‌های یک‌طرفه به تقاضای خانم به عدد ۵۰ درصد رسیده در حالی که در سال‌های گذشته این رقم حدود ۳۰ تا۴۰ درصد بود.

تقاضای طلاق در خراسان رضوی، ۲۵درصد افزایش پیدا کرده است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، غلامحسین دلبری معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی در خبری اعلام کرد: تقاضای ثبت درخواست طلاق در شش ماه اول امسال در خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۵درصد افزایش نشان می‌دهد.

غلامحسین دلبری در ادامه این خبر افزود: در نیمه اول امسال ۱۶هزار و ۵۰۰ نفر در سامانه تصمیم، ثبت نام کرده‌اند؛ در حالیکه پارسال این رقم ۱۳هزار و ۳۰۰ مورد بوده است و این در حالی است که در شش ماه اول سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن نه تنها افزایش نداشتیم بلکه کاهش مختصری هم در سامانه نشان داده شد.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی همچنین تصریح کرد: البته این آمار، متقاضیان واقعی طلاق را نشان نمی‌دهد، چون ممکن است تعدادی خارج از سامانه تصمیم گرفتند به این جرگه وارد شوند و از سوی دیگر، تصمیمات زوجین برای جدایی، ممکن است از لحظه فکر تا عمل، یک پروسه زمانی یک روز تا شش ماه و بیشتر را در بر بگیرد.

وی ادامه داد: بنابراین ما از آماری که در سامانه تصمیم ثبت می‌شود، فقط همین مطلب ثبت تقاضا در زمان حاضر بدون هیچ خروجی و نتیجه‌گیری خاصی را می‌توانیم استخراج کنیم.

دلبری همچنین متذکر شد: ۹۵درصد خراسان رضوی تحت پوشش سامانه تصمیم است و تنها در ۲، ۳ شهر کوچک که مرکز مشاوره یا کلینیک مددکاری وجود ندارد، این سامانه فعال نیست و متقاضیان طلاق در این شهرستان‌ها که تعدادشان نسبت به سایر شهر‌ها کم است مستقیما به دادگستری مراجعه می‌کنند و یا در شهر‌های همجوار که سامانه در آن‌ها فعال است، از طریق سامانه اقدام می‌کنند.

وی تاکید کرد: با وجود تلاش‌های روان‌شناسان تحت نظارت بهزیستی و همکاری بسیار خوب دادگستری، موفق نشده‌ایم سازش‌ها را افزایش دهیم و تلاش روان‌شناسان و مددکاران در این زمینه ادامه دارد و امیدواریم به درصد بالاتری در سازش دست پیدا کنیم.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی یادآور شد: ما سازش به هر قیمتی را درست نمی‌دانیم و معتقدیم اگر سازشی هم صورت می‌گیرد باید با رضایت طرفین، تفکر عمیق و تصمیم پایدار همراه باشد؛ لذا روان‌شناسان ما در مراکز مشاوره تلاش می‌کنند طرفین را به آگاهی و شناخت کامل برسانند و خودشان در این زمینه که می‌خواهند سازش کنند یا نه تصمیم بگیرند.

دلبری در مورد موارد موثر در افزایش آمار طلاق در خراسان رضوی اظهار کرد: تأثیر کرونا و شرایط اخیر در بالا رفتن آمار طلاق و درگیری‌های خانوادگی نسبتا بالا ارزیابی می شود و آمار ثبت درخواست طلاق در سامانه تصمیم، به خوبی نشان می‌دهد این رویداد اجتماعی ناگوار، تأثیر منفی زیادی در خانواده‌ها گذاشته و درگیری‌ها، تنش‌ها و خشونت‌ها و در نتیجه بحران‌های خانوادگی را بالا برده است.

وی عنوان کرد: نکته قابل توجه این است که در ارزیابی سال‌های گذشته مشخص می‌شد که ۶۰ درصد درخواست‌های طلاق، توافقی است؛ اما امسال در اطلاعات ثبت شده سامانه تصمیم، این عدد ۴۰درصد است که نشان می‌دهد طلاق‌ها به سمت دعاوی کیفری و حقوقی میل می‌کند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی اضافه کرد: نکته مهم‌تر اینکه آمار طلاق‌های یک‌طرفه به تقاضای خانم به عدد ۵۰ درصد رسیده در حالی که در سال‌های گذشته این رقم حدود ۳۰ تا۴۰ درصد بود؛ از طرفی تقاضای طلاق یک‌طرفه به تقاضای آقا به ۱۰درصد کاهش یافته است.

دلبری اظهار داشت: البته برای تحلیل این آمار‌ها باید محققین کاوش و تعمق بیشتری داشته باشند، اما آنچه از ظاهر این آمار می‌توان قضاوت کرد این است که خانم‌ها میل بیشتری به طلاق پیدا کرده‌اند و مردان بیشتر به ادامه زندگی فکر می‌کنند.

وی با ابراز تاسف از به حداقل رسیدن سازش ادامه داد: متأسفانه سازش‌ها در حال حاضر در حد ۱۳درصد است که نسبت به سال‌های گذشته کاهش نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که تمایل زوجین متقاضی طلاق برای سازگاری و ادامه زندگی، کمتر شده است.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: نکته مثبت دیگری که در این گزارش خود را نشان می‌دهد این است که ما در سال‌های گذشته حدود ۱۰درصد تقاضا‌ها را مستقیما به دادگستری ارجاع می‌دادیم، اما در حال حاضر این ارجاعات مستقیم به ۳درصد رسیده که نشان می‌دهد تمایل زوجین برای مشاوره بیشتر شده است.

دلبری در خاتمه این خبر خاطرنشان کرد: متأسفانه انصراف از طلاق که پیش از این حدود ۵ درصد بود اکنون به یک درصد کاهش یافته که نشان می‌دهد عزم طرفین برای پایان دادن به زندگی خانوادگی، جزم‌تر شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه