English

علی اکبر لبافی:

قانون برنامه ششم تاکیده بر تامین انرژی‌های تجدیدپذیر در سازمان‌ها و ادارات دارد

رییس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی عنوان کرد: اگر این تکالیف اجرا شوند، بخشی از نیاز حوزه انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود و بخش دیگر نیز آزادسازی می‌شود که منجر به تولید خواهد شد.

قانون برنامه ششم تاکیده بر تامین انرژی‌های تجدیدپذیر در سازمان‌ها و ادارات دارد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، علی اکبر لبافی رییس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در خبری اظهار کرد: در قانون برنامه ششم توسعه تاکیده شده است که دستگاه‌های دولتی و موسسات عمومی غیر دولتی حداقل ۲۵ درصد از نیازشان را از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند.

لبافی در ادامه این خبر افزود: متاسفانه این دستگاه‌ها به تکلیف خود عمل نکردند و یکی از مسائل مهم در دست بررسی، اجرایی شدن این تکالیف قانونی در سطح استان است و اگر این تکالیف اجرا شوند، بخشی از نیاز حوزه انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود و بخش دیگر نیز آزادسازی می‌شود که منجر به تولید خواهد شد.

رییس دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با اشاره به تامین برق صنایع در ۶ ماهه دوم  سال جاری تاکید کرد: موضوع برق، گاز، جاده و به طور کلی زیرساخت‌ها در حوزه کار دولت‌ها قرار دارند. دولت‌ها مکلف‌اند زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده تا صاحبان سرمایه پولشان را تبدیل به کسب‌وکار و سرمایه گذاری کنند و متاسفانه در طی مدت اخیر، در استان و کشور در حوزه تامین برق،گاز، زمین مناسب در شهرک‌ها برای سرمایه‌گذاری و... با مشکلات جدی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به شعار سال، دو محور در سطح استان لازم به پیگیری و بررسی است. محور اول موضوع استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان و محور دوم ایجاد نگاه توسعه‌ای به استان است.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی تصریح کرد: در رابطه با استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان، در نیمه اول سال با کمبود برق، گاز، آب و... با مشکلات جدی مواجه شدیم. اما در سه ماه اخیر نشست‌هایی در مورد برق و گاز داشته‌ایم و حدود ۱۲ درصد از برق مصرفی کشور که از طریق توربین‌های آبی تامین می‌شد، اکنون قادر به تامین نیست و نمی‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

لبافی همچنین تاکید کرد: مسئولین صنعت برق منطقه اعلام کرده‌اند که با توجه به اینکه نیروگاه‌های تولید برق گازی است و گاز مورد نیاز به موقع تامین نمی‌شود، ناچارند از سوخت مایع استفاده کنند و سوخت مایع موجب اختلال در عمکرد نیروگاه‌ها شده و در پی این اتفاق، عملاً برخی نیروگاه‌ها با مشکل تامین سوخت و تعمیرات زودرس مواجه می‌شوند.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که در نیمه دوم سال کمتر شاهد کمبود برق و چنین مشکلاتی باشیم و در عین حال به شرکت‌های مربوطه نیز اعلام شده است که سوخت جایگزین داشته باشند و در خصوص سوخت جایگزین نیز مشکلاتی از قبیل دو مشعل بودن برخی از کارخانه‌ها و یا جرائم زیست‌محیطی استفاده از بعضی از گازها وجود دارد.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی متذکر شد: بنا به آماری که مسئولین برق منطقه اعلام کردند، در تامین برق استان همچنان مشکلاتی وجود دارد و مسئولان از بخش خصوصی درخواست داشتند که در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کنند. درحال حاضر نیز در این زمینه درحال رایزنی هستیم.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی

لبافی بیان کرد: چند پیشنهاد نیز مبنی بر توافقات دولت و بخش خصوصی جمع بندی کرده‌ایم و تصمیم به ارسال آن به وزارت نیرو در استان را داریم تا با کمک بخش خصوصی شاهد بهبود وضعیت تولید و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر با تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی با ولتاژ کم در سطح استان باشیم و وزارت نیرو نیز باید خرید خود را تضمین کرده و همچنین با حمایت بنگاه‌های اقتصادی ۵۰ درصد از دغدغه‌های مرتبط در این حوزه را برطرف نماید.

وی عنوان کرد: ما در حفظ وضعیت موجود بنگاه‌های اقتصادی به خصوص بنگاه‌هایی که در تامین صندوق مالیاتی استان و کشور تاثیر دارند با مشکلات بسیار جدی مواجه هستیم. در نیمه دوم سال نیز با خطر کمبود برق و گاز مواجه خواهیم بود و با چنین شرایطی لطمه بزرگی به توسعه اقتصادی زده خواهد شد.

رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در ادامه گفت: چند پیشنهاد جمع‌بندی شده که بر مبنای آن‌ها، بخش خصوصی باوجود اینکه طبق ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار بند ۱ و ۲، تکالیف قانونی ندارد و مسئولیت تامین زیرساخت‌ها بر عهده دولت‌ها است، در خصوص تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر با مشارکت دولت، اعلام آمادگی می‌کند.

لبافی در خاتمه خاطر نشان کرد: درحوزه ساخت و سازها نیز موافقت شد در صورتی که این پیشنهاد در روند ساخت و ساز تاثیر منفی نداشته باشد، هنگام صدور پروانه‌های ساختمانی موضوع تامین انرژی خورشیدی حداقل در سطح یک نیروگاه ۵ کیلوواتی در بررسی اولیه پروانه‌ها قرار بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه