English

نایب رئیس کمیسیون آموزش در گفتگو با موج خبر داد :

ادغام صندوق ذخیره در بانک فرهنگیان/تشکیل بانک فرهنگیان با رای مجلس

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در رابطه با ساماندهی صندوق ذخیره فرهنگیان برخی از نمایندگان پیشنهاداتی ارائه دادند که نهایتاً به تشکیل بانک فرهنگیان ختم شد.

ادغام صندوق ذخیره در بانک فرهنگیان/تشکیل بانک فرهنگیان با رای مجلس

جبار کوچکی نژاد در گفتگو با خبرنگار آموزش خبرگزاری موج، از طرح تاسیس بانک فرهنگیان خبرداد و گفت: ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس طرحی داریم به عنوان طرح مالی اداری وزارت آموزش و پرورش که حدود هفت ماه قبل در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب شد که بخشی از این طرح به کمیسیون مشترک برنامه، بودجه و آموزش و تحقیقات مجلس مربوط می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه افزود: در بحث صندوق ذخیره فرهنگیان و شهرداری ها آمده بود که شهرداری ها 5 درصد از درآمد خود را به آموزش و پرورش پرداخت می‌کنند. بخش دیگر هم می تواند به عنوان منابع مالی مطرح باشد بخش فروش و تغییر کاربری زمین های آموزش و پرورش است که در کنار خیابان ها  واقع است و می شود این زمین ها را تغییر کاربری داد.

* امکان سرمایه گذاری فرهنگیان تا سقف 5 درصد

وی در تشریح شرایط سرمایه گذاری در این بانک عنوان کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، فرهنگیان عزیز امکان این را دارند که تا سقف 5 درصد از حقوق و مزایای خود را در این بانک، سرمایه‌گذاری کنند. از طرف دیگر بجز وزارت آموزش و پرورش و سایر ارگان ها و سازمان های متولی، دولت ها هم موظف شده اند که به میزان سپرده گذاری فرهنگیان به بانک اعتبار تزریق کند تا به این طریق سرمایه افزوده شده و امکان پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان در این بانک ممکن شود.

* ایده ای که با تشکیل بانک فرهنگیان ختم شد

کوچکی نژاد دررابطه با نخستین ایده هایی که به طرح تشکیل بانک فرهنگیان ختم شد گفت: این طرح دو هفته قبل در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مطرح شد و در رابطه با ساماندهی صندوق ذخیره فرهنگیان برخی از دوستان پیشنهاداتی را ارائه دادند که نهایتاً به اینجا رسید که بانک فرهنگیان تشکیل شود.

* ادغام صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک فرهنگیان

صندوق ذخیره فرهنگیان

 کوچکی نژاد در رابطه با تجانس و نزدیکی صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک فرهنگیان گفت: در نهایت بحث کمیسیون آموزش و تحقیقات به اینجا ختم شد که به چه صورت باید ما صندوق ذخیره فرهنگیان را در بانک فرهنگیان نزدیک کنیم و مدیریت امورات این دو را تحت یک مجمع عمومی در آوریم که دوستان کمیسیون به بنده ماموریت دادند که به دنبال طرحی بروم که به واسطه آن بشود صندوق ذخیره فرهنگیان را در بانک فرهنگیان ادغام کنیم. گرچه این کار توسط بنده انجام شد اما در حال حاضر به همراه مرکز پژوهش های مجلس این طرح به صورت جدی دنبال می شود و سعی بر این است تا نواقص کار بر طرف شده و طرحی محکم و تا حد امکان بدون ضعف تحویل دهیم که خدا را شکر در حال حاضر تمام کارهای اداری تشکیل این بانک را انجام داده ایم و اموارات در این راستا را به هر مشقتی بوده جلو برده‌ایم.

* عدم نظارت بر صندوق فرهنگیان؛ الزام تشکیل بانک فرهنگیان

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به دلیل دیگری که در راه اندازی بانک یاد شده داشته اند اشاره و عنوان کرد: اما یکی از دلایل مهم دیگر این بود که صندوق ذخیره فرهنگیان متاسفانه به آن صورت که باید نظارتی ندارد و کسی موظف به رصد دائم فعالیت این صندوق نیست و به همین جهت در گذشته هم سوء استفاده های زیادی از صندوق ذخیره فرهنگیان شد که  تخلفات صورت گرفته در صندوق در حال حاضر در مجامع قضایی در حال بررسی و دادرسی است.

* تضمین امنیت با ادغام صندوق فرهنگیان در بانک فرهنگیان 

وی در ادامه به مسئله امنیت بانک اشاره کرد و اظهار داشت: در شور و مشورت هایی که با دوستان داشتیم به این نتیجه رسیدیم که ممکن است با حل شدن مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان و راه اندازی دوباره این صندوق مجدداً مشکلات گذشته با چنین ساز و کار نظارتی که دارد در این صندوق پیش بیاید و بنابر این بهترین راهکار را در ادغام صندوق ذخیره فرهنگیان در بانکی داشتیم که با عنوان بانک  فرهنگیان در حال تاسیس است.

* امکان نظارت بانک مرکزی و وزیر آموزش و پرورش بر فعالیت بانک فرهنگیان

این نماینده مجلس در تشریح مزیت دیگر تشکیل بانک فرهنگیان گفت: مزیت دیگری که در تشکیل بانک فرهنگیان وجود دارد این است که در تاسیس بانک فرهنگیان هیئت مدیره خود بانک ، هم بانک مرکزی و هم وزیر آموزش و پرورش می‌توانند بر روی فعالیت بانک فرهنگیان نظارت و رصد دائم داشته باشند که این امر مسئله سوءاستفاده های قبلی که از صندوق شد را به حداقل می رساند.

 کوچکی نژاد در خاتمه در رابطه با  درآمد بانک فرهنگیان گفت:  اولیه قرار بر این شد که سود بانک فرهنگیان در نهایت دربین  قشر فرهنگی جامعه ما توزیع شود. به این معنا که سودی را که بانک فرهنگیان از انجام امورات اقتصادی و بانکی می‌برد در نهایت به مصرف امورات جاری زندگی فرهنگیان برسد. یعنی همان کاری که در گذشته در صندوق ذخیره فرهنگیان قرار بود انجام شود که متاسفانه با سوء استفاده ها و تخلفاتی که برخی از اعضا داشتند این رویه با شکست روبه رو شد و برخی از فرهنگیان در این داستان متضرر شدند.

صحن علنی مجلس شورای اسلامی در نوبت عصر - ۷ مرداد ۱۳۹۸

* طرح تشکیل بانک فرهنگیان در انتظار تصویب

 وی در پاسخ به این سوال که تشکیل این بانک به لحاظ قانونی در چه مقطعی قرار دارد گفت: چارچوب طرح تشکیل بانک فرهنگیان آماده و غالب کارهای مربوط به طرح انجام شده است. طرح پیشنهاد تشکیل بانک فرهنگیان در صحن مجلس اگر رای بیاورد و به تصویب برسد بخشی از کاستی های زندگی و معیشت معلمان و فرهنگیان جبران خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    بانک فرهنگیان پاتوق جدید اختلاسگران.هر ... می خواین بخورین .شما دزدید. "ماخذ سخنان آیت یزدی"

  • sadegh

    با سلام .این هم یک کلاهبرداری جدید در قالبی جدید است .بیچاره فرهنگی.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه