English

واحد تحقیقات و فناوری کرمانشاه یکی از پایه علمی قوی در سطح کشور است

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: باتوجه به جهش های بالای علمی، تحقیقاتی و فناوری حوزه تحقیقات و فناوری علوم پزشکی کرمانشاه در سطح کلان، این مرکز امروز جز پایه های قوی علمی در سطح کشور محسوب می شود.

واحد تحقیقات و فناوری کرمانشاه یکی از پایه علمی قوی در سطح کشور است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، رضا خدارحمی در نشست خبری، با تاکید بر اینکه از چهار سال گذشته تاکنون با توجه به خدمات بالای حوزه تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در زمینه های مختلف علمی، پژوهشی، تحقیقاتی و ... امروز این مرکز به عنوان یکی از پایه های مهم علمی در سطح کشور مطرح است، ابراز داشت: با توجه به رشد و توسعه علوم و نیاز روز افزون به تحقیق و پژوهش در علومی مانند علم پزشکی که رشد انفجارگونه دارد، خوشبختانه در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به امر پژوهش حدود سه درصد درآمدهای دانشگاه داده شد و در شرایط شیوع کرونا با توجه به کاهش سطح درآمدها این میزان به دو درصد کاهش یافته و این درصد بیانگر این مهم است که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه یکی از وفادارترین دانشگاه ها در تامین بودجه تحقیق و پژوهش بوده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تاکید بر اینکه درخواست تیپ یک شدن دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه را در سطح کشور با توجه به قابلیت های بالای این حوزه علمی را داده است، اظهار داشت: با توجه به این مهم که در رتبه بندی های کشوری، این استان همواره جزو دانشگاه های برتر تیپ دو در کشور بوده و از طرفی با کسب رتبه اول در بسیاری حوزه ها در میان دانشگاه های تیپ دو را تجربه کرده است، امسال رایزنی ها بر این مهم قرار گرفته که دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به جمع دانشگاه های تیپ یک اضافه شود.

وی تصریح کرد: تبدیل وضعیت دانشگاه علوم پزشکی از تیپ دو به تیپ یک می تواند نقش موثری در افزایش بودجه های ابلاغی و نیز توسعه رشته های آموزشی دانشگاه داشته باشد.

وی یادآور شد: در حال حاضر در بحث پژوهش، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در میان 57 دانشگاه علوم پزشکی رتبه هشتم را دارد و در میان دانشگاه های علوم پزشکی تیپ دو در جایگاه نخست قرار داریم، همچنین از سال 2017 تاکنون تعداد مقالات بین المللی دانشگاه که تولید آنها بسیار کار دشواری است از 705 مقاله به 1340 مقاله رسیده است.

خدارحمی تأکید کرد: در حوزه تحقیقات کوهورت که در آن جامعه هدف به لحاظ شیوع بسیاری بیماری ها مورد بررسی قرار می گیرند در شهرستان روانسر که شامل بالغین 35 تا 65 سال از سال 93 و در سال های بعد کوهورت جوانان 18 تا 34 سال را در بر می گیرد، 13 هزار نفر بصورت داوطلبانه در این پروژه حضور دارند و نمونه های بیولوژیکی بصورت دوره ای از آنها دریافت می گردد و در این راستا بانک اطلاعاتی خوبی برای آیندگان باقی خواهد ماند و بعلاوه هم اکنون هم شناسایی خوبی از بیماری های مختلف در میان جمعیت روانسر به دست آمده که با درصدی خطا قابل تعمیم به جمعیت استان و حتی در سطح نیز هست.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: برنامه داریم که در آیند کوهورت دندانپزشکی و کوهورت تصادفات و تروما را هم در این شهرستان فعال کنیم که اطلاعات استخراجی آن برای کسب راهکارهای مناسب برای تمام استان قابل استفاده خواهد بود.

وی در ادامه از پروژه نظام ثبت بیماری های (رجیستری) هم به عنوان یکی دیگر از تحقیقات کاربردی یاد کرد و افزود: در حال حاضر 36 رجیستری در سطح استان داریم که وضعیت 12 هزار و 149 بیمار در آنها بررسی می شود.

وی افزود: در نظام ثبت بیماری ها علل و علائم و درمان و ... انواع بیماری ها بررسی می شود که منجر به کسب راهکارهای مناسب جهت بهبود درمان و پیشگیری خواهد شد.

پیگیر اخذ مجوز پژوهشکده مرکز جامع سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی هستیم

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در زمینه تجهیزات پژوهشی در وضعیت خوبی به سر می برد گفت: تنها در چندماه گذشته 12 میلیارد تومان تجهیزات تحقیقات پیش بالینی برای دانشگاه خریداری شده است.

وی در خصوص فعالیت های کمیته تحقیقات دانشجویی نیز گفت: این کمیته از سال 74 فعال شده و تاکنون 642 مقاله دانشجویی تولید کرده است.

وی افزود: در کنار تجهیزات، توسعه زیرساخت ها را هم در دستور کار داریم و دومین آزمایشگاه جامع دانشگاه در زمینی به مساحت 700 مترمربع در دست احداث است که تا چند ماه دیگر به بهره برداری می رسد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به فعالیت دو پژوهشکده ذیل این معاونت گفت: در حال حاضر دو پژوهشکده سلامت و فناوری سلامت را داریم که در مجموع 13 مرکز تحقیقاتی را ذیل خود دارند.

وی افزود: از این مراکز هشت مرکز بصورت قطعی مجوز وزارت بهداشت را دریافت کرده اند و پنج مرکز دیگر بصورت اصولی فعال هستند تا درصورت عملکرد مناسب بتوانند مجوز قطعی شدن را از وزارت بهداشت دریافت کنند.

خدارحمی از پیگیری برای راه اندازی پژوهشکده سوم دانشگاه خبر داد و افزود: این پژوهشکده که عنوان مرکز جامع سلولهای بنیادی و پزشکی بازساختی را دارد، بسیار برای ما حیاتی است و با توجه به اینکه زیرساخت های علمی آن در استان مهیا است موافقت اولیه راه اندازی آن را کسب کرده ایم.

وی افزود: هم اکنون فاز اول این پژوهشکده اجرایی شده و ساختمان آن نیز با 22 میلیارد تومان اعتبار در حال ساخت است و امیدواریم مجوز آن را ظرف ماه های آینده دریافت کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه