English

افشین خوشگوار:

امکان بازگشایی مدارس در مهرماه امسال وجود ندارد

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان گفت: امکان تشکیل کلاس و آموزش حضوری دانش آموزان در اول مهر ماه بسیار ضعیف بوده و با توجه به شرایط موجود، زمینه برای بازگشایی حضوری مدارس فراهم نیست.

امکان بازگشایی مدارس در مهرماه امسال وجود ندارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، افشین خوشگوار در دومین نشست کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر 1400 استان کردستان، اظهار کرد: مهمترین هدف کارگروه این است که مدارس تمهید مقدمات کامل و با کم ترین آسیب و مشکل بازگشایی و آموزش دانش آموزان آغاز شود.

وی با اشاره به شرایط حاکم، همه گیری و شیوع سویه های جدید ویروس کرونا در سطح جهان، امکان تشکیل کلاس و آموزش حضوری دانش آموزان در اول مهر ماه را دور از ذهن دانست و با بیان اینکه با این شرایط بازگشایی حضوری فراهم نیست، افزود: ضرورت دارد، اهداف و سیاست ها را با قدرت و حساسیت پیش برده و عملیاتی کنیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه مهم ترین اقدام کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر، آموزش و ارتقای سواد سلامت است؛ بر پیگیری سیاست های سلامت محور تاکید و ادامه داد: ایجاد سلامت جسمی، روحی و روانی ، اصل اول نیروی انسانی و سازمان است .

خوشگوار در ادامه گزارشی از واکسیناسیون فرهنگیان ارائه کرد و با بیان اینکه در مرحله اول واکسیناسیون بیش از 19 هزار نفر از فرهنگیان دُز اول واکسن را در مراکز تخصصی آموزش و پرورش دریافت کرده اند، یادآور شد: با احتساب 10 درصد تزریق واکسن فرهنگیان خارج از مراکز تجمیعی در مجموع 94 درصد از فرهنگیان استان در مرحله اول واکسیناسیون اقدام به تزریق واکسن کرده اند.

وی بیان کرد: از امروز شنبه ششم شهریور ماه 1400 مرحله دوم واکسیناسیون فرهنگیان در 16 مرکز اختصاصی آغاز و تا 22 شهریور عملیاتی می شود.

رییس کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر استان در بخش دیگری از گزارش خود با تاکید بر اینکه نباید از موضوع سرویس بهداشتی و بهداشت محیط مدارس غافل شد، گفت: از 470 مدرسه شناسایی شده که سرویس های بهداشتی آنها نیاز به بهسازی و بازسازی دارد، تعداد 209 مدرسه انجام و 261 مدرسه در دست اقدام است.

خوشگوار همچنین نظارت و ارزیابی بر اقدامات را مهم دانست و با بیان اینکه برنامه ای که نظارت و ارزیابی نداشته باشد ابتر است، بر اجرای برنامه نظارتی قبل، حین و بعد از اجرای اقدامات تاکید کرد و اظهار کرد: نظارت قبل از اجرا، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: ضرورت دارد برنامه های کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر علاوه بر بازه زمانی قبل از بازگشایی مدارس، در طول سال تحصیلی نیز مورد توجه قرار گرفته و در دستور پیگیری باشد.

رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست به بیان اقدامات و فعالیت های کارگروه سلامت و امور بهداشتی ستاد پروژه مهر پرداخت و گزارشی از اهم مصوبات جلسه قبلی را ارائه کرد.

نادر منصوری بیان کرد: برگزاری کارگاه برای نیروهای خدماتی به منظور آشنایی با نحوه گندزدایی و ضدعفونی کردن مدارس، تدوین و ارسال چک لیست ارزیابی کارگروه سلامت و امور بهداشتی، اقدام جهت بر طرف نمودن نواقص جزئی و قابل رفع مدارس در خصوص سرویس های بهداشتی، روشویی و آبخوری های مدارس، برنامه ریزی در خصوص فضاسازی محیطی و شعار نویسی با استفاده از موضوعات سلامت محور، تاکید برکنترل وضعیت  آب شرب مدارس به ویژه مدارس روستایی، تلاش در جهت پایین  آمدن نرم کلاسی و تراکم دانش آموزی از مهمترین اقدامات و فعالیت های کارگروه سلامت و امور بهداشتی ستاد پروژه مهر پرداخت.

وی از برگزاری دوره ضمن خدمت بیماری های انگلی و راه های مقابله با آن برای مراقبین سلامت خبر داد و ادامه داد: تغییر دوره مراقبین سلامت به سایر رشته ها ممنوع است.

رییس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: با توجه به ضرورت آموزش امور اولیه بهداشتی و اهتمام بایسته در جهت ارتقای سواد سلامت و اصلاح سبک زندگی دانش آموزان و خانواده های آنان، جذب نیروی مراقب سلامت در مدارس غیرانتفاعی حداقل شش ساعت در هفته مورد تاکید است .

منصوری از تنظیم پرسشنامه الکترونیکی مرتبط با وضعیت فضاهای بهداشتی مدارس و تکمیل توسط مدیران مدارس جهت جمع آوری اطلاعات خبر داد و گفت: تعداد دو هزار و 312 مدرسه پرسشنامه الکترونیکی وضعیت سرویس های بهداشتی را پر کرده اند.

وی در پایان به بیان انتظارت معاونت تربیت بدنی و سلامت و کارگروه سلامت و امور بهداشتی پروژه مهر پرداخت و بکارگیری مراقب سلامت در مدارس غیرانتفاعی، انتصاب کارشناس سلامت مستقل در ادارات آموزش و پرورش شهرستان های تابعه، بررسی شاخص های کارگروه در صورت بازدید اعضای پروژه مهر از مدارس و جذب اعتبار مالی از اهم این موارد بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه