English

مهران نجاتی در گفتگو با موج؛

دولت یک ریال به شهرک حمل و نقل بندرعباس کمک نکرده است

عضو هیات امنای شرکت های حمل و نقل بندرعباس از پیشرفت 50 درصدی ساخت شهرک حمل و نقل بندرعباس خبر داد و گفت: دولت حتی یک ریال برای ساخت این مجموعه کمک نکرده است و هزینه ساخت آن تماما توسط بخش خصوصی پرداخت شده است.

دولت یک ریال به شهرک حمل و نقل بندرعباس کمک نکرده است

مهران نجاتی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس و عضو هیات امنای شرکت های حمل و نقل بندرعباس در گفتگو با خبرگزاری موج هرمزگان، با اشاره به ساخت شهرک حمل و نقل در بندر عباس، با بیان اینکه این پروژه صد در صد خصوصی است و دولت حتی یک ریال به این پروژه کمکی نکرده است، گفت: اگر ما نتوانستیم آنچنان که شایسته رانندگان عزیز است امکانات رفاهی را در این شهرک تامین کنیم، به خاطر شرایط بد اقتصادی این چند سال اخیر بوده است. 

وی به تاخیر در اتمام این پروژه اشاره کرد و ادامه داد: برای ساخت شهرک حمل و نقل بندرعباس هر شرکت حمل و نقلی باید سهم خود را پرداخت کند، با توجه به شرایط تحریم ها که باعث شد ورودی کالا به این بندر کاهش یابد و با در نظر گرفتن نابسامانی های  اقتصادی که باعث کاهش در آمد شرکت ها شده است، در این چند سال پیشرفت خوبی نداشته ایم.

*کم لطفی دولت به شرکت حمل و نقل بندرعباس

عضو هیات امنای شرکت های حمل و نقل بندرعباس با بیا این که دولت به شرکت حمل و نقل بندرعباس کم لطفی کرده است و مجبور شدیم خود  بار را بر دوش بکشیم، ادامه داد: باید قبول کرد که با توجه به شرایط تحریم و روند رو به رشد تورم ها، ساخت این مجتمع به تنهایی کار بسیار سختی است. 

وی گفت: حتی در بحث دریافت تسهیلات نیز با مشکل رو به رو شدیم و نتوانستیم ضمانت های مورد نظر بانک ها را فراهم کنیم.

نجاتی بیان داشت: اگر دولت تسهیلاتی به ما اعطا کرده بود، چند سال پیش این پروژه با مبلغی بسیار پایین تر از میزانی که تا به الان خرج شده است به بهره برداری می رسید.

*400 میلیارد دیگر

مهران نجاتی ضمن بیان اینکه برای نزدیک به 45 تا 50 درصد پیشرفت فیزیکی مجموعه بالغ بر 400 میلیارد تومان هزینه شده است، گفت: با توجه به شرایط کنونی باید 400 میلیارد تومان دیگر نیز خرج شود تا این شهرک به اتمام برسد که این هزینه تماما بر عهده ی بخش خصوصی است.

*شرکت های خصوصی از حمل کالاهای اساسی بی بهره اند

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در ادامه به روند بارگیری شرکت های حمل و نقل اشاره کرد و ضمن بیان اینکه در حال حاضر کالاهای ورودی به بندرعباس بیشتر کالاهای اساسی و استراتژیک است، افزود: به دلیل اینکه واردات این نوع کالاها در دست دولت است حمل آن نیز بیشتر در انحصار شرکت های دولتی یا به صورت مناقصه ای است و شرکت های خصوصی عملا از ورود این کالا ها بهره ای نمی برند.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت ها به اسم خصوصی ولی در واقع متصل به دولت هستند و  در این میان تنها صورت مسئله پاک شده است، گفت: خوشبختانه طی یکی دو سال اخیر شرکت های خصوصی با این شرکت‌های دولتی وارد رقابت شده اند و خوش نامی و خوش حسابی شرکت های خصوصی باعث شده است تا شرکت های دولتی و نیمه دولتی به حاشیه رانده شوند. 

*ارتباط خوب صنایع با شرکت های حمل بار مستقر در بندرعباس

وی در ادامه به بیان نحوه ی همکاری صنایع بزرگ بندرعباس در زمینه حمل بار با شرکت های حمل و نقل خصوصی پرداخت و گفت: در ابتدا صنایع همکاری خوبی با شرکت های حمل و نقل خصوصی نداشتند اما در حال حاضر عمده حمل بار این بنگاه های بزرگ به شرکت های مستقر در بندرعباس سپرده می شود.

عضو هیات امنای شرکت های حمل و نقل بندرعباس با بیان اینکه  نباید فراموش کرد عمده تولیدات این صنایع برای صادرات است، افزود: در یک سال اخیر صنایع رابطه ی خوبی با شرکت های حمل بار مستقر در بندرعباس داشته اند و نارضایتی های به وجود آمده مربوط به گذشته است.

*اتفاق افتاد، تدبیری اندیشیده می شود

نجاتی در جواب به این سوال که زمزمه هایی در خصوص افزایش قیمت گازوئیل به گوش می رسد و این امر چه تاثیری بر کرایه های حمل بار خواهد داشت، اذعان کرد: به طور یقین افزایش حامل انرژی بر نرخ کرایه های باربری تاثیر خواهد داشت، زمانی که این اتفاق رخ دهد قطعا تدبیری اندیشیده می شود.

*مالیات بر ارزش افزوده بلای جان شرکت های حمل و نقل 

وی در ادامه به عمده مشکل شرکت های حمل و نقل پرداخت و تشریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده کامیون های ملکی از عمده ترین مشکل شرکت های حمل بار است و این مسئله حتی باعث شده افراد از سرمایه گذاری و ورود به این حوزه سر باز زنند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس در پایان ضمن بیان این که به طور مثال یک شرکت حمل و نقل در ازای هر کامیون مبلغی بالغ بر 7 میلیون تومان باید مالیات پرداخت کند و خود این مسئله باعث دل سردی افراد برای سرمایه گذاری در این مقوله شده است، ادامه داد: بحث مالیات بر ارزش افزوده کامیون ها در هیچ جای دنیا حتی در کشورهای همسایه  مانند ترکیه نیز مطرح نیست و وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه