English

فرصتی روی سطل‌های وارونه

آنچه این روزها در مورد کتابرانه چیچکا به نظر می‌رسد رسالتی بیش از یک کتاب‌فروشی سیار است؛ سطل‌های وارونه‌ای هرروز عصر در اطراف این کتابفروشی سیار چیده می‌شود و به همین سادگی در دل صدها برج تجاری، برنامه‌های این رسانه و فضای فرهنگی نوظهور اجرا می‌شود.

فرصتی روی سطل‌های وارونه

یدالله شهرجو| خبرگزاری موج هرمزگان، بندرعباس با عنوان پرطمطراق بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران در بسیاری از شاخص‌های توسعه، رشد نامتوازنی داشته؛ یکی از این شاخص‌ها، زیرساخت‌های فرهنگی در این بندر تجاری، در جنوب ایران است.

در سوی دیگر ماجرا اما لابه‌لای برج‌های ناهمگون و مجتمع‌های تجاری بی‌سروته، جنس فرهنگ و اندیشه با حضور استعدادهای ناب همیشه جور بوده است. اهالی فرهنگ این دهن‌کجی آشکار را بهانه‌ای برای مرعوب شدن خود ندانسته و سرسختانه شعله فرهنگ و اندیشه را میان خود گرم و روشن نگه‌داشته‌اند.

بیش از دو سال پیش با برگزاری برنامۀ «هنر در پیاده‌رو» فرصت ارائه فعالیت به شکلی تازه و خاص فراهم شد. هنرمندان هرمزگانی، از رشته‌های مختلف با اجرای برنامه‌های مختلف در حاشیۀ پیاده‌روهای بندرعباس، شکل تازه‌ای را از اجرا ارائه کردند.

 هنر در پیاده‌رو بهانه‌ای شد برای راه‌اندازی «کتابرانه چیچکا»، وانت کتاب‌فروشی سیاری که در ابتدای امر فرصتی برای فروش کتاب‌های مختلف و مفید در حوزه فرهنگ و اندیشه بود.

آنچه این روزها در مورد کتابرانه چیچکا به نظر می‌رسد رسالتی بیش از یک کتاب‌فروشی سیار است. برنامه‌های جنبی در حاشیه این وانت سیار در نوع خود قابل تعمق است.

سطل‌های وارونه‌ای که هرروز عصر در اطراف کتابرانه چیده می‌شود و به همین سادگی در دل صدها برج تجاری، برنامه‌های این رسانه و فضای فرهنگی نوظهور اجرا می‌شود. جلسات شعر و داستان خوانی، نقد و بررسی، تحلیل و ... حاصل این حضور مغتنم است.

شب گذشته به همت کتابرانه هم‌زمان با جشن دوسالگی این اتفاق خوب فرهنگی، مراسم روز حافظ با حضور جمع کثیری از هنرمندان و علاقمندان حوزه فرهنگ در پارک کاکتوس بندرعباس برگزار شد.

سطل‌های وارونه برای این‌همه علاقمند کافی نبود و تعدادی صندلی پلاستیکی هم اضافه‌شده بود؛ اما بازهم کتابرانه بود و همان سادگی و بی‌پیرایگی‌اش تا آنانی که تصور می‌کنند برای مفید و مؤثر بودن، زرق‌وبرق‌های آن‌چنانی کفایت می‌کند باور کنند از گوشه دنج یک پارک، روی سطل‌های پلاستیکی هم می‌شود فصل تازه‌ای را گشود.

کتابرانه

به گزارش موج، در این برنامه فرهنگی «سعید آرمات»، شاعر و فعال فرهنگی هرمزگانی در خصوص چگونگی، اهداف و برنامه‌های کتابرانه چیچکا صحبت کرد.

 «یدالله شهرجو» و «موسی بندری» از دیگر شاعران هرمزگانی در مورد علل ماندگاری حافظ سخن گفتند و تعدادی از هنرمندان و علاقمندان حاضر نیز غزل‌هایی از حافظ را برای حاضرین خوانش کردند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه