English

موج گزارش می دهد؛

خیابان‌های بندرعباس در قرق سگ‌های ولگرد

بسیاری از شهروندان بندرعباسی از حضور سگ‌های خیابانی در گذرگاه‌ها و معابر شکایت دارند. تا کنون شهرداری بندرعباس مبالغ کلانی را برای زنده‌گیری و نگهداری از این حیوانات اختصاص داده اما مشکل سگ های خیابانی هنوز به قوت خود باقی است. در گزارش پیش رو این معضل شهری را بررسی کرده ایم.

خیابان‌های بندرعباس در قرق سگ‌های ولگرد

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، بسیاری از شهروندان بندرعباسی از حضور سگ‌های خیابانی در گذرگاه‌ها و معابر شکایت دارند؛ و به نظر می‌رسد که موضوع سگ‌های ولگرد نیز می‌رود تا به یکی از هزار معضل این شهر ساحلی بدل شود؛ البته اگر تاکنون نشده باشد. شهرداری بندرعباس مبالغ کلانی را بابت زنده گیری و نگهداری از سگ‌های خیابانی هزینه کرده اما با توجه به آنچه در خیابان‌های بندرعباس شاهدیم این طرح نتیجه‌بخش نبوده و شهرداری بندرعباس لازم است تا در برابر افکار عمومی پاسخگو باشد.

سگ خیابانی

هزینه برای سگ‌های ولگرد بی‌نتیجه ماند

«فاطمه جراره» عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در نطق پیش از دستور خود در شصت و سومین جلسه رسمی این شورا گفت: یکی از وظایف شهرداری‌ها ساختن شهر پاک و دارای امینت است و هر موضوعی که سلامت افراد جامعه را به مخاطره بیندازد باید پیگیری شود. امروز موضوع سگ‌های ولگرد به یک معضل تبدیل‌شده و باعث نگرانی‌ها و تبعات بهداشتی شده است.

وی بابیان اینکه این حیوانات ناقل بیماری هستند و حضور آن‌ها به این شکل در شهر می‌تواند باعث بروز بیماری شود، گفت: اگر در انتهای شب به معابر و گذرهای شهر بروید این حیوانات را می‌بینید که به شکل دسته‌جمعی حضور دارند و مشکلات زیادی را برای شهروندان به وجود می‌آورند.

عضو کمیسیون حقوقی شورای شهر بندرعباس گفت: در شورای چهارم جلساتی برای رفع این مشکل گرفته شد و پناهگاهی نیز توسط شهرداری برای این حیوانات ایجاد گردید؛ اما جای تأمل است که چرا باوجود اینکه شهرداری در مناطق مختلف بندرعباس بیش از یک میلیارد ریال صرف زنده گیری و نگهداری سگ‌های ولگرد کرده اما در عمل این مشکل هنوز به قوت خود باقی است.

 

سگ خیابانی

بندرعباس، شهر وعده‌های عمل نشده

در دی‌ماه سال گذشته «پطرس ترابی» مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بندرعباس در نشستی خبری اعلام کرده بوده که برای رفع این معضل با همکاری «انجمن حمایت از حیوانات هرمزگان» مرکزی را در سایت پسماند شهرداری بندرعباس دایر کرده‌اند و در حدود 300 الی 400 قلاده سگ به آن مرکز انتقال داده‌شده است. به گفته‌ی وی در این مرکز قسمت‌هایی را به‌وسیله‌ی فنس از هم جدا کرده‌ایم تا توله‌سگ‌ها از سگ‌های بزرگ جدا باشند. وی اظهار امیدواری کرده بود که با استقرار یک دامپزشک و تهیه داروهای موردنیاز این مرکز به شکل کامل راه‌اندازی شود.

حالا بیش از هفت ماه از صحبت‌های ترابی می‌گذرد و هنوز خبری از دامپزشک، دارو و تجهیزات درمانی در این پناهگاه نیست. مؤسس انجمن حمایت از حیوانات هرمزگان مدعی شده که زیرساخت این پناهگاه محدود به حصار کشی ست و حیوانات ماه‌هاست که بدون آب و غذا در آنجا رهاشده‌اند. وی عنوان کرد که این انجمن به شکل اتفاقی متوجه این موضوع شده و در حد توان اقداماتی را در آنجا انجام داده‌اند. در ادامه مصاحبه‌ی اختصاصی دلفین را با «سمیه سلیمی» مؤسس انجمن حمایت از حیوانات هرمزگان و ادعای وی مبنی بر هم خواری سگ‌ها از گرسنگی می‌خوانید.

سگ خیابانی

 هم خواری سگ‌ها از گرسنگی در پناهگاه شهرداری

«سمیه سلیمی» مؤسس انجمن حمایت از حیوانات هرمزگان در خصوص پناهگاه نگهداری از سگ‌های خیابانی شهرداری بندرعباس اظهار داشت: شهرداری بندرعباس در پناهگاهی که بعد از شهرک علوی در منطقه‌ی «تل سیاه» واقع‌شده تعداد زیادی سگ را بدون آب و غذا رها کرده است. عمق فاجعه زمانی مشخص می‌شود که بدانید این سگ‌ها در حدود 8 ماه است که بدون آب و غذا رهاشده‌اند و از گرسنگی به هم خواری افتاده‌اند.

این فعال حقوق حیوانات با اشاره به اینکه انجمن حمایت از حیوانات هرمزگان کار آب‌رسانی و غذا رسانی به این پناهگاه را انجام می‌دهد، عنوان کرد: هزینه‌ی غذای این پناهگاه حداقل شبی 150 هزار تومان است که به شکل شخصی و توسط انجمن حمایت از حیوانات هرمزگان تأمین می‌شود.

سلیمی ادامه دارد: خرید مخازن آب، ساخت حوضچه و خرید سِوِند (نوعی سایبان با برگ نخل) از دیگر اقدامات انجمن حمایت از حیوانات هرمزگان در پناهگاه شهرداری است.

مؤسس انجمن حمایت از حیوانات هرمزگان بابیان اینکه شهرداری بندرعباس اعلام کرده است که مبلغی هنگفتی را جهت احداث پناهگاه و زنده گیری سگ‌ها اختصاص داده است، گفت: زیرساختی که شهرداری بندرعباس در پناهگاه تل سیاه احداث کرده محدود به حصار کشی است و اگر بخواهیم دست بالا حساب کنیم در این پناهگاه بیش از 20 میلیون تومان هزینه نشده است.

وی با اشاره به اینکه مناطق مختلف شهرداری مبلغ 120 هزار تومان بابت زنده گیری هر سگ پرداخت کرده‌اند افزود: افرادی سگ‌های عقیم شده و دارای پلاک را از پناهگاه انجمن حمایت از حیوانات هرمزگان دزدیده‌اند و به این مبلغ به فروش رسانده‌اند. در مواردی حتی افرادی به خود ما مراجعه کرده و قصد فروش سگ به این مبلغ را داشته‌اند.

سگ خیابانی

پناهگاه سگ‌های خیابانی نیازمند تأمین اعتبار

به سایت پسماند شهرداری بندرعباس رفتیم تا این ادعا را بررسی کنیم. لازم به ذکر است که در مشاهدات خود اثری از هم خواری سگ‌ها ندیدیم. پس در تماسی تلفنی با مدیرعامل سازمان پسماند اوضاع را جویا شدم.

پطرس ترابی در گفتگویی تلفنی با موج هرمزگان ضمن اشاره به اینکه ما تاکنون حمایت و همکاری لازم را با انجمن حمایت از حیوانات هرمزگان انجام داده‌ایم، گفت: این موضوع که سگ‌ها بدون آب و غذا رهاشده‌اند صحت ندارد و سازمان پسماند مخازنی را جهت تأمین آب پناهگاه در نظر گرفته که روزانه به‌وسیله‌ی دو تانکر آب‌رسانی می‌شود.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بندرعباس خاطرنشان کرد: در مورد غذای این پناهگاه نیز در ابتدا با کیوسک‌های عرضه‌ی مستقیم مرغ هماهنگی لازم صورت پذیرفت؛ اما به دلیل نداشتن کیفیت و ارزش غذایی پوست و اضافات مرغ و اتمام قرارداد شهرداری با این مراکز در حال حاضر غذای کمپ توسط انجمن حمایت از حیوانات تأمین می‌شود و لازم به تأکید است که تأمین مالی این موضوع بر عهده‌ی شهرداری بندرعباس است.

وی با اشاره به اینکه تمام زیرساخت موجود در پناهگاه سگ‌های خیابانی واقع در سایت پسماند توسط سازمان پسماند ایجادشده است، افزود: امکاناتی نظیر سایبان، مخازن آب، ساخت حوضچه و روشنایی توسط این سازمان ایجادشده است و برای تکمیل ساختمان بیمارستان و دیوارکشی نیازمند اعتبار هستیم.

ترابی در خصوص زنده گیری سگ‌های خیابانی اظهار داشت: این موضوع مربوط به شهرداری است اما بعید می‌دانم بیشتر از 70 هزار تومان بابت زنده گیری هر سگ پرداخت‌شده باشد.

 مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری بندرعباس با اشاره به موضوع امکانات درمانی و دامپزشک ابراز داشت: این موضوع در کارگروه پسماند مطرح شد و تحقق آن نیازمند همکاری دانشگاه علوم پزشکی به‌عنوان یکی از اعضای این کارگروه است.

وی در پایان تصریح کرد: با تأمین اعتبار و تکمیل ساختمان بیمارستان در صورت مساعدت دانشگاه علوم پزشکی جهت تأمین امکانات درمانی این پناهگاه به یکی از مجهزترین پناهگاه‌های کشور تبدیل خواهد شد.

بسیاری از کارشناسان بهداشتی هم‌زیستی نامناسب سگ‌ها با انسان را دلیل بروز بسیاری از بیماری‌های ویروسی، عفونی و ... می‌دانند. در شهر بندرعباس بر اساس تخمین معاون خدمات شهری بندرعباس در حدود 3500 قلاده سگ ولگرد با شهروندان هم‌زیستی دارند؛ که ازقضا در برخی موارد چندان هم این هم‌زیستی مسالمت‌آمیز نبوده و مواردی از حمله‌ی این حیوانات به شهروندان گزارش‌شده است.

سگ خیابانی

700 مورد گازگرفتگی سگ در بندرعباس

«فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص آمار گازگرفتگی توسط سگ در بندرعباس به خبرنگار دلفین گفت: سال گذشته بیش از 700 مورد از این نوع گازگرفتگی در بندرعباس وجود داشته که با مراجعه به مراکز درمانی، تزریق واکسن هاری و سایر اقدامات درمانی جهت تمامی این مصدومان صورت گرفته است؛ اما با توجه به اینکه در مواردی مصدومان این گازگرفتگی‌ها کودکان بودند آسیب‌های روحی و روانی نیز برای آن‌ها به همراه داشته است.

در این مورد لازم است آسیب‌شناسی دقیقی توسط کارشناسان انجام گیرد و عواملی را که در بروز این معضل نقش دارند شناسایی شود تا برای حل ریشه آن بتوان اقدام کرد؛ اما آنچه بدیهی به نظر می‌رسد عواملی چون شیوه‌ی مدیریت و جمع‌آوری پسماندهای شهری، ساخت‌وسازهای بی‌رویه در حاشیه‌ی شهر، وجود خورها و ... ازجمله مواردی است در بروز این معضل شهری نقش دارند. برخی بی‌توجه به حقوق حیوانات و تبعاتی که کشتن این جانداران به همراه دارد معتقد تنها راهکار مؤثر در این مورد کشتار سگ‌ها به‌وسیله‌ی تفنگ گلوله‌زنی است.

 

سگ خیابانی

عقیم‌سازی راهکاری مناسب برای حل معضل سگ‌های خیابانی در بندرعباس

«سمیه سلیمی» فعال حقوق حیوانات با اشاره به اینکه کشتن راه‌کار مناسبی جهت مرتفع کردن مشکل سگ‌های ولگرد نیست افزود: شلیک گلوله همیشه منجر به کشتن نمی‌شود و باعث زخمی شدن، عفونت و انتشار آن در سطح شهر می‌گردد؛ گرچه باید توجه داشت که سگ‌ها دارای قلمرو هستند و از آن حفاظت می‌کنند و کشتن آن‌ها اکوسیستم آن محدوده را به هم می‌زند که باعث بروز معضلاتی چون ورود سگ‌ها از مناطق دیگر به آن قلمرو و همچنین افزایش موش و جانوران موذی به آن محدوده اشاره کرد.

وی عقیم کردن را به‌عنوان راهکاری مناسب برای کنترل جمعیت سگ‌ها دانست و گفت: عقیم کردن باعث می‌شود که زادوولد و مشکل ازدیاد این حیوانات مرتفع گردد و از بروز بسیاری از بیماری‌ها ازجمله سرطان در این حیوانات جلوگیری شود.

به نظر می‌رسد که عدم مدیریت و مطالعه‌ی صحیح علت بروز معضلی به نام سگ‌های خیابانی در بندرعباس است. شهرداری بندرعباس می‌تواند با بهره‌گیری مناسب از کارشناسان و همچنین مدیریت منابع مالی در کنار نظارت دقیق به سمت رفع این معضل گام بردارد. گرچه پیش‌ازاین باید پاسخگوی افکار عمومی و رسانه‌ها باشد که چرا باوجود هزینه‌ی کلانی که برای رفع این معضل شده بندرعباس در نقطه‌ی کنونی قرارگرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه