English

ذهن خلاق مخترع اصفهانی یاریگر صنعت خودروسازی کشور

مخترع ماشین تخم مرغی خورشیدی در اصفهان از ثبت اختراع و دریافت جواز تأسیس خودرو ملی ( چند منظوره) LIFE به شماره ثبت طرح صنعتی 17485-ID خبرداد.

ذهن خلاق مخترع اصفهانی یاریگر صنعت خودروسازی کشور

محمد سیستانی در گفگو با خبرنگار خبرگزاری موج از اصفهان،  گفت:حمایت دولت می تواند ما را در زمینه ساخت  خودرو  تخم مرغی خورشیدی خودکفا کند.

این مخترع به تشریح قابلیت های این محصول ملی که می تواند پاسخ مناسبی به منویات مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی باشد پرداخت.

محمد سیستانی متولد سال 41 است در زمان جنگ پس از پایان سال اول دبیرستان مانند تمام جوانان غیور میهن پاسداری از حریم وطن را بر تحصیلات مقدم دانسته و پس از آن به مدت 23 ماه در مدرسه عشق به میهن خود ادامه تحصیل داده و از آن زمانی زخمهایی نیز با خود به یادگار دارد و به خیل عظیم جانبازان میهن پیوسته است او به یک سال از عمر خود بسیار می بالد فاصله بین سال 61 الی 62 زمانی که در زمره پاسداران معمار انقلاب قرار داشته است.

 دانش طراحی صنعتی را از کجا کسب کردید

تمام دانش من به صورت تجربی به دست آمده است، ابتدا کار با کامپیوتر را به صورت تجربی و بدون اینکه به کلاسی مراجعه کنم فرا گرفتم، با تهیه لوح های فشرده آموزشی در زمینه طراحی های صنعتی توانستم طرح خود را پیاده سازی کنم.

این فکر از چه زمانی به ذهن شما خطور کرد که جامعه کنونی ما نیازمند چنین طرحی می باشد

از حدود بیست سال پیش در این اندیشه بودم که اگر زمانی بر اثر ترافیک باعث کندی حرکت وسایل نقلیه شود چه باید کرد؟ با گذشت زمان مسائلی مانند آلودگی هوا، مصرف بالای مصرف روزانه بیش از84 میلیون لیتر بنزین، جای کم برای پارکینگ، گرد و غبار ناشی از استهلاک جاده با لاستیک و بسیاری از مسائل دیگر به این امر اضافه شد و من به این فکر افتادم که ضمن ریشه یابی علمی و کاربردی نه دکترین آسپرین محور و پرهزینه دست به تحقیقات گسترده بزنم و چاره آنرا در طراحی خودروی چند منظوره دو نفره بدانم.

مشخصات این خودرو را به اختصار برای ما بفرمایید

این خودرو با عرض 85 سانتی متر و به شماره ثبت طرح صنعتی 17485 و کسب جواز تأسیس وزارت صنعت، معدن و تجارت به شماره 1313800 رسیده است این خودرو چند منظوره می تواند حلال بسیاری از مشکلات زیست محیطی کنونی باشد.

مزیت  های شاخص این خودرو چیست

اگر شما یک آزمایش ساده انجام بدید و ابتدای یک خیابان توقف کنید خودرو های عبوری اکثراً تک سرنشین یا دو نفر مسافر حمل می کنند یک ماشین 4 سیلندر 2 نفر را حمل می کند اما این ماشین همان کار را انجام می دهد با تک سیلندر یعنی مصرف بنزین این خودرو یک پنجم ماشین های 4 سیلندر است.

آیا کل تولید این خودرو از عهده صنعتگران داخلی بر می آید

بله این قابلیت وجود دارد ولی متأسفانه به خاطر اینکه اگر شخصی برای این کار بخواهد از وام استفاده کند باید سود بالغ بر 28 درصد به بانک پرداخت کند بخاطر همین تولید کنندگان با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد ولی در کشورهای دیگر مانند چین وام های ارزان قیمت در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرد با سود کمتر از 3 درصد که می تواند در رونق اقتصاد این کشورها نقش بسزایی داشته باشد که ما می توانیم نتایج این سیاست ها را در اقتصاد چین در کل دنیا شاهد باشیم.

اگر مشکل مالی این کار به کمک دولت حل شود حداقل چند نفر مشغول به کار خواهند شد

به صورت مستقیم 16 نفر کارگر و 4 نفر تکنسین و غیر مستقیم در هر شهر 4 نفر مکانیک و 4 نفر نمایندگی داشته باشیم حدود 8 هزار نفر مشغول به کار خواهند شد.

تولید این قطار مانند قطار است و می تواند واگن های مختلفی را به خود وصل کند مثلا فروشنده لاستیک، شیشه ، قطعات یدکی  می توانند به کار مشغول شوند.

آیا این خودرو مشابه خارجی هم دارد

اگر مشابه خارجی داشت اداره ثبت اختراع شماره ثبت تخصصی به آن اختصاص نمی داد پس می توانم به جرأت اعتراف کنم مشابه خارجی ندارد. یعنی در اصل لیسانس آن در اختیار ایران است و هیچ کشور دخل و تصرف در آن نمی تواند بکند.

حرف آخر شما با مسئولان مربوطه چیست

اگر اعتبارات لازم برای این امر اختصاص پیدا کند می توانیم این خودرو به واقع ملی را به تولید انبوه برسانیم طرح بنده توسط دوستان به کشورهای دیگر هم ارائه شد که مورد توجه کشور ژاپن قرار گرفت اما بنده قبول نکردم چرا که مالکیت این کار به آن کشور اختصاص پیدا می کرد و من نمی توانستم دیگر پرچم کشورم را با افتخار برای این اختراع به اهتزاز در بیاورم به امید آنکه مسئولین به این طرح توجه ویژه بنمایند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه