English

ستاد احیای دریاچه ارومیه پشتوانه سیاسی ندارد

مسئول واحد فنی ستاد احیای دریاچه ارومیه و کارشناس ارشد منابع آب با بیان اینکه طرح احیای دریاچه ارومیه با امضای معاون اول رئیس جمهور، سه استاندار وقت و سازمان حفاظت محیط زیست، مطرح و تدوین شد، می‌گوید: متاسفانه به دلیل نداشتن پشتوانه سیاسی، عملکرد ستاد احیاء هیچ بود؛ در واقع باید بپذیریم که اراده سیاسی به مطالعات پژوهشی ارجح است.

ستاد احیای دریاچه ارومیه پشتوانه سیاسی ندارد

علی حاجی مرادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج در تبریز با اشاره به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه در ۱۱ شهرستان استان آذربایجان شرقی یک نظرسنجی با هدف بررسی نظرات کشاورزان خرده‌مالکی و معیشت در حوضه دریاچه ارومیه، انجام داده است، اظهار کرد:طبق نتایج این نظرسنجی، ۶۰ درصد کشاورزان خشکی دریاچه را عامل تاثیرگذار مستقیم بر معیشت خود دانستند. در رابطه با احیای دریاچه ارومیه تنها منافع اقتصادی بیشتر برای کشاورزان اهمیت ندارد بلکه اعتماد آنان به مجموعه تصمیم‌گیران مهم‌تر است.

در حال حاضر وضعیت دریاچه ارومیه تثبیت شده است

وی افزود:در حال حاضر وضعیت دریاچه ارومیه تثبیت شده و اجازه ندادیم که مرگ آن فرا برسد. در سال ۹۷، ۶۵ درصد از اعتباراتی که مورد درخواست قرار گرفته مشخصاً به کارهای غیر سازه‌ای اختصاص داشت. سعی می‌کنیم با این اعتبارات در حوزه فرهنگی و اجتماعی اقداماتی انجام دهیم و وضعیت دریاچه ارومیه را تثبیت کنیم و با کاهش ۴۰ درصد مصرف آب در حوزه کشاورزی، احیای دریاچه را رقم بزنیم.

دریاچه ارومیه

مسئول واحد فنی ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه تصریح کرد:مردم محلی اطلاعات زیادی در مورد دریاچه ارومیه پیدا کرده‌اند و عزم آن را دارند که این دریاچه احیا شود. از دست دادن دریاچه ارومیه یعنی از دست دادن هویت بسیاری از اقوام و خاطرات آنان و همین موضوع باعث شده یک جریان اجتماعی برای حفظ آن شکل بگیرد.


باید موضوع دریاچه ارومیه را به موضوع مردم تبدیل کنیم

حاجی مرادی افزود: تنها آگاه کردن و آموزش دادن هم مشکلی را حل نخواهد کردۀ در کنار این مسائل باید منفعت را هم در نظر گرفت یعنی اگر منافع جامعه محلی و کشاورز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تامین نشود مطمئناً برای احیای آن پا پیش نخواهد گذاشت بنابراین باید موضوع دریاچه ارومیه را به موضوع مردم تبدیل کنیم. برای همین است که از چهار سال پیش پروژه کوچکی را شروع کردیم و هم‌اکنون وارد فاز پنجم آن شده‌ایم و تلاش می‌کنیم که الگوهای کوچک و موفق از مشارکت مردم را در احیای دریاچه ارومیه رقم بزنیم و در عین حال معیشت مردم منطقه هم حفظ و حتی بهتر شود.

تبدیل اراضی زراعی به باغی لطمه به دریاچه ارومیه می‌زند

وی ادامه داد: علاوه بر توسعه اراضی آبی، تبدیل اراضی زراعی به باغی که نیازمند آب بیشتری است باعث کاهش موفقیت در تأمین حق‌آبه زیست محیطی دریاچه ارومیه شده است. باید تاکید کنیم که توسعه نامتوازن بخش کشاورزی اراضی آبی از ۳۰۰ هزار هکتار به بیش از ۵۵۰ هزار هکتار باعث شده فشاری بیش از حد ظرفیت به حوضه دریاچه ارومیه تحمیل شود.

این مقام مسئول  در خاتمه با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در راستای احیای دریاچه ارومیه می‌گوید: کارگروه نجات دریاچه ارومیه به همین منظور تشکیل شد و مصوبات آن شامل بخش‌های زیادی از جمله تأمین آب از منابع جدید و کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی مد نظر قرار گرفت. به عنوان مثال یکی از مصوبات مهم در حوزه وظایف وزارت نیرو افزایش حجم آب ورودی به دریاچه بود که وزارت نیرو هم بالغ بر ۱۲۰ کیلومتر رودخانه‌های منتهی به دریاچه را لایروبی کرد تا آب به صورت مستقیم به بدنه اصلی دریاچه برسد و از پخش و تبخیر آب در جنوب دریاچه جلوگیری شود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه