English

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان :

بیش از ۹۳ درصد مراکز درمانی دانشگاهی دارای سطح درجه یک اعتباربخشی است / بیمارستان جدید بانه به زودی افتتاح می شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان از فعالیت 18 بیمارستان دولتی وخصوصی در سطح استان خبر داد و گفت : اعتبار بخشی انتقال خون در 14 مرکز بیمارستانی انجام شده و گواهینامه آن به تایید سازمان انتقال خون رسیده است.

بیش از 93 درصد مراکز درمانی دانشگاهی دارای سطح درجه یک اعتباربخشی است / بیمارستان جدید بانه به زودی افتتاح می شود

به گزارش خبرنگارخبرگزاری موج کردستان؛ هومن قصری اظهارداشت: بیش از 93درصدمراکزدرمانی دانشگاهی کردستان دارای سطح درجه یک اعتباربخشی است که دراین راستا وبراساس قوانین ممیزی بیمارستان جدید بانه به زودی افتتاح می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در کنفرانس بهبود فرآیند زنجیره  انتقال خون  که در سالن اجتماعات بیمارستان بعثت سنندج برگزار شد با بیان اینکه ارزشیابی بیمارستان ها تابع نظام ملی اعتبار بخشی است، افزود: این نظام بومی سازی شده و از قوانین ممیزی بین المللی پیروی می کند و در همین راستا 4 درجه  جهت بیان سطح اعتبار مراکز درمانی تعریف شده است.

وی تصریح کرد :به استثنای یک مرکز درمانی که درجه 2را اخذ کرده است بقیه مراکز درمانی دانشگاهی استان بالاترین درجه اعتبار را از منظر ممیزین وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارا هستند .

نقش انتقال خون دراعتبارمراکز درمانی

قصری به اهمیت نقش انتقال خون در اعتبار مراکز درمانی اشاره کرد و گفت:  بخش عمده ای از امتیازات کسب شده مربوط به بخش های آزمایشگاه و انتقال خون است چرا که نظام مراقبت از خون  و چگونگی فعالیت های انتقال خون یکی از پایه های اصلی نجات بخشی بیماران است .

وی با تاکید بر اینکه طب انتقال خون تنها به منزله تزریق خون نیست گفت: امروزه مدیریت خون بیمار و تبیین ادبیات انتقال خون محافظه کارانه بیش از آموزش تزریق خون و تاکید بر درمان با خون اهمیت یافته است .

دکتر هومن قصری با بیان اینکه پزشکان معالج بیماران ترومایی و نیازمند اعمال جراحی به خوبی اهمیت وجود خون سالم و کافی را درک کرده اند اضافه کرد :  پزشکان  باید به این باور برسند که رزرو بی جهت خون تنها در دسترس بودن خون کافی را دشوارتر می کند و  این فرآورده  های ارزشمند را به ضایعات تبدیل می کند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان سهل انگاری در رعایت استاندارد های تزریق خون را غیرقابل قبول دانست و  گفت : رخدادی مانند تزریق چند میلی لیتر خون نامتجانس از حیث گروه بندی  به بیمار می تواند در کمترین زمان موجب مرگ و یا عوارضی جبران ناپذیر شود بنابر این خطاهایی اینچنین قصور تلقی شده و از آن صرفنظر نخواهد شد .

هومن قصری تلاش برای اعتلای فرهنگ خدمتگزاری و وجدان کاری کارکنان را موثرترین راهکار برای کاهش خطا دانست و خاطر نشان ساخت: نگاه مسئولین بهداشت و درمان استان به تخلفات، فرآیندی است و هدف از اعمال قوانین، بهبود فرآیند ها برای ارائه خدمات بهتر به همنوعان است .

وی از خدمتگزاران مردم در عرصه بهداشت و درمان خواست در هر حال  تصور کنند که یکی ازعزیز ترین افراد زندگیشان از آنها خدمت دریافت می کند و باید بالاترین کیفیت ممکن خدمات را ارائه دهند.

هومن قصری با بیان اینکه انتقال خون جز معدود فرآیند های درمانی است که از نیروهای خدماتی تا پزشکان فوق تخصص در آن دخیل هستند اذعان داشت : تمامی کارکنان دخیل در این فرآیند توجه داشته باشند که در صورت بروز هرگونه مشکل عواقب آن گریبان گیر همه ی اعضای زنجیره انتقال خون خواهد بود .

وی در ادامه تلاش برای استقرار نظام هموویژیلانس(مراقبت از خون) را  پرهزینه برشمرد و اظهار کرد : انتقال خون طبی نوین و نیازمند تجهیزات و امکانات به روز است و دانشگاه علوم پزشکی و سازمان انتقال خون همواره بر این مهم تاکید داشته اند که کیفیت خون تولیدی و بر بالین بیمار نباید به هیچ وجه دچار چالش شود.

اعتباربخشی بیمارستانها

قصری به هزینه های پنهان مراکز درمانی استان نیز  اشاره کرد و گفت : ممکن است شمار  خون های تزریق شده در یک مرکز درمانی در ماه تنها چند کیسه باشد اما هزینه ای که برای تجهیز بخش بانک خون آمایشگاه مرکز شده است بیش از 2 میلیارد ریال بوده و ضروری است.

مقدمات افتتاح بیمارستان جدید شهرستان بانه در حال فراهم شدن است و این مرکز به زودی و در ایام الله دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید .

قصری درپایان با ابراز امیدواری که کلیه شهرستانهای استان دارای مراکزدرمانی مجهزبا سطح درجه اعتباربخشی بالاباشند افزود:بیمارستان جدید بانه نیز براساس قوانین ممیزی اعتبار بخشی مراکز درمانی احداث شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه