English

قائم مقام وزیر نفت در مراسم افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه تجهیزات صنعت حفاری:

حدود ۷۰ درصد ساخت تجهیزات صنعت نفت داخلی است

قائم مقام وزیر نفت گفت: امروز تمام مجتمع‌های تولیدی را می‌توان بدون حضور حتی یک خارجی بهره‌برداری و نگهداری می کنیم و در این زمینه حدود 70درصد از تجهیزات با دست ایرانی‌ها طراحی و اجرا شده است.

حدود 70 درصد ساخت تجهیزات صنعت نفت داخلی است

به گزارش خبرگزاری موج خوزستان، مرضیه شاهدایی طی مراسم پانزدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت حفاری که امروز( 3دی) در اهواز برگزار شد، عنوان کرد: صنعت نفت یکی از موثرترین صنایع کشور در زمینه توسعه ساخت داخل است و هر جا پروژه یا مجتمع تولیدی از صنعت نفت می‌بینید، قطعا ساخت داخل و توانمندی‌های تخصصی داخلی کشور را نیز خواهید دید.

وی اضافه کرد: امروز وقتی در مجتمع‌ها حضور پیدا می‌کنید، بیش از 70 درصد تجهیزات و سازه‌ها همه دستاورد مشاوران، پیمانکاران و سازندگان ایرانی است که این مساله موجب بالندی و افتخار ما است.

قائم مقام وزیر نفت عنوان کرد: 30 سال گذشته ساخت داخل بسیار کم بود و ایرانی‌ها در این زمینه نقش چندانی نداشتند و حتی سازه‌های بتنی و اسکلت‌های فلزی را نیز سازندگان خارجی اجرا می‌کردند. با انقلابی که در صنعت نفت و پتروشیمی در دهه‌هایی که کشور جهش داشت، صورت گرفت صنعت نفت برای توسعه ساخت داخل برنامه‌ریزی کرد.

شاهدایی گفت: درکنار خارجی‌ها کار یاد گرفته‌ایم و توانسته‌ایم صنعت نفت را توسعه دهیم و امروز تمام مجتمع‌های تولیدی را می‌توان بدون حضور حتی یک خارجی بهره‌برداری و نگهداری کنیم و در این زمینه حدود 70درصد از تجهیزات با دست ایرانی‌ها طراحی، ساخته یا اجرا شده است.

شاهدایی با اشاره به برنامه‌های وزارت نفت برای توسعه ساخت داخل می‌توان به اجرای قراردادهای IPC عنوان کرد. در این قراردادها با استفاده از سرمایه‌های شرکت‌های بین المللی کار انجام خواهد شد اما این به معنای آن نیست که کار دربست در اختیار آن‌ها قرار بگیرد بلکه شرکای ایرانی در کنار آن‌ها قرار خواهند گرفت و تجهیزات را نیز نباید از خارج کشور تامین کنند.

قائم مقام وزیر نفت با بیان این‌که اجرای بسته 5میلیارد دلاری قراردادهای EPCF که برای بحث ازدیاد برداشت تولید میادین نفتی در حال بهره‌برداری است یکی دیگر از بحث‌های مورد نظر در وزارت نفت است، گفت: میادینی که در حال حاضر در حال بهره‌برداری از آن‌ها هستیم، با توجه به روند کاهشی که در تولید آن‌ها به وجود آمده است باید با دانش و تکنولوژی روز بتوانیم ازدیاد برداشت داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تمام تاسیسات صنعت نفت قدیمی شده‌اند، گفت: یکی دیگر از کارهایی که در وزارتخانه در دست اقدام است، بحث بازسازی و نوسازی تاسیسات و تجهیزات بالادستی صنعت نفت است. همچنین مطالعات برای میادین نفتی را نیز مدنظر داریم.

قائم مقام وزیر نفت تصریح کرد: در زمینه مطالعات میادین نفتی قراردادهایی را با دانشگاه‌های کشور منعقد کرده‌ایم تا دانشگاه‌ها بتوانند مطالعاتی را در زمینه میادین نفتی داشته باشند.

شاهدایی بیان کرد: یکی از مهمترین کارهایی که وزارت نفت در دست اقدام دارد، توسعه ساخت داخل تجهیزات و کالاهای پرمصرف در صنعت نفت و گاز است و در این زمینه می‌توان به ده قلم اقلام شاخص اشاره کرد.

وی ادامه داد: از ده قلم مدنظر، 5 قلم مربوط به صنعت حفاری است که در این زمینه فقط برای دو قلم آن تاکنون 274 میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده‌ایم.

قائم مقام وزیر نفت گفت: یکی دیگر از کارهایی که وزارتخانه به دنبال آن است، بحث پروژه استقرار نظام صدور گواهینامه کیفیت محصولات و خدمات صنعتی است. سازندگان و محصولاتی که این گواهی کیفیت را دریافت کنند بدانند که با همان محصولی که تولید می‌کنند، در صنعت نفت سهیم شده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه