English

سخنی صریح درباره بحران مدیریت در بحران زلزله کرمانشاه،

ارتش در یاری زلزله زده ها سنگ تمام گذاشت، مدیران مدبرانه‌تر امدادرسانی کنند

در زلزله شدید کرمانشاه و به ویژه سرپل ذهاب برخی شنیده‌ها و رصد خبرنگاران حاکی از آن است که آن‌قدر دیر برای آواربرداری در برخی از این روستاها اقدام شد که بعضی‌ها خودشان اجساد را از زیر آوار بیرون می کشیدند و خودجوش کمک رسانان مردمی و به ویژه ارتش به یارای آسیب دیدگان می رسیدند.

ارتش در یاری زلزله زده ها سنگ تمام گذاشت، مدیران مدبرانه‌تر امدادرسانی کنند

به گزارش رسول مرادی خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، زلزله مهیب و مصیبت‌بار اخیر کرمانشاه که نه‌تنها کرمانشاه بلکه همه ایران را مصیبت‌زده کرد، اما بلافاصله پس از وقوع زلزله همه ایرانی‌ها چه مسئول و چه غیرمسئول خود را در کمک رساندن به زلزله‌زده‌های امروز و جنگ‌زده‌های دیروز، مسئول دانستند و به یاری دردمندان شتافتند که جا دارد از تلاش، دلسوزی و نوع‌دوستی‌شان تشکر کرد.

اما دراین‌بین نباید چشم از برخی سوء تدبیرها فروبست و بلکه باید ضعف‌ها و کاستی را هم دید.

عمق فاجعه و گستردگی حادثه بر کسی پوشیده نیست ولی برخی از رفتارهای دیروز و امروز ما بر درد گران‌زمین‌لرزه یکشنبه‌شب افزود و آن‌هم بر کسی پوشیده نیست.

اگر به وظیفه نظارتی خود در بخش‌های مختلف آن روزها که باید عمل می‌شد، شاهد این‌همه گرفتاری نمی‌شدیم اگر ساخت‌وسازها، استاندارد بود شاهد این‌همه سوخت‌وسوز نبودیم مثلاً همین بیمارستان بیمار اسلام آبادغرب خود شاهد مثالی است بر این ادعا، بیمارستانی که فقط یک سال از افتتاح آن می‌گذشت و اکنون بجای تسکین درد مصدومان آوار زلزله، خود بر سر شهر آوار شده و کم نیست ازاین‌دست ساختمان‌ها که آوار شدند بر سر مردم آواره روزهای جنگ مردمی که همیشه مرزدار مردی بودند و هستند و خواهند بود.

حالا که حرف از آوار شد لازم است انتقادی هم از نوع آوار هم مطرح شود. در آواربرداری زمین‌لرزه کرمانشاه هم مشکلات و تأخیرهایی دیده و گزارش می‌شد به‌ویژه در روستاهایی که عددشان به بیش از 1900 روستا می‌رسد.

برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که آن‌قدر دیر برای آواربرداری در برخی از این روستاها اقدام شد که بعضی‌ها خودشان اجساد زیر آوار را دفن کردند راست و درست بودن این خبر با ناقلان آن است.

چادرها، پتوها، آب، غذا و دیگر وسایل موردنیاز که از طرف ارگان‌های مختلف و به‌ویژه مردم پرسخاوت کشور به‌وفور به مناطق زلزله‌زده روانه می‌شد به دست خیلی از آسیب‌دیده‌ها که دیده‌هایشان منتظر این اقلام بود نمی‌رسید یا دیر می‌رسید و بی‌تعارف بگویم مدیریتی درست‌ودرمان بر توزیع اقلام موردنیاز اعمال نمی‌شد.

کلیپ‌های منتشرشده در فضای مجازی و نقل‌قول برخی امدادرسانان و همکاران رسانه‌ای گویای آن است که برخی افراد با صورت‌های پوشیده جلوی خودروهای حامل کمک‌ها را می‌گرفتند و بار این خودروها را بار می‌زدند حالا این افراد چه کسانی بودند و این بارها را کجا می‌برند باید بررسی شود.

اما نکته دیگر درباره این داستان پردرد و پر نکته وعده وعیدهای ضدونقیض درباره اعلام زمان آواربرداری، وصل آب، برق و گاز بود وعده‌هایی که به برخی از آن‌ها در زمان اعلام‌شده عمل نشد و موجب رنجش و گلایه زلزله‌زده‌ها می‌شد.

برخی از مدیر آن‌هم کمی تا قسمتی بیشتر به دنبال ارائه آمار و انتشار عکس و فیلم درباره، حضور و خدمات ارائه‌شده خود و همکاران بودند به نظر می‌رسد بهتر است این انرژی‌ها بیشتر صرف امدادرسانی بهتر و بیشتر به حادثه دیدگان شود چراکه کاری که برای رضای خداوند حکیم باشد در طومار الهی ثبت و ضبط می‌شود.

مدیری روز گذشته به من می‌گفت: باور کنید خیلی از وقت و انرژی مدیران استان صرف برنامه‌ریزی و معیت مدیرانمان می‌شد که از تهران به کرمانشاه می‌آمدند و این موضوع خود به اصلاح قوزی بود بالای قوز و می‌شد به نحو بهتری در این خصوص عمل می‌شد.

البته کمی جانب انصاف هم رعایت شود حادثه‌دیده‌ها گلایه‌هایی از ما رسانه‌ای‌ها هم داشتند که باید به آن توجه شود آنان می‌گفتند برخی از مشکلاتشان آن‌گونه که باید منعکس نمی‌شد آن‌ها می‌گفتند بهتر است بعضی از رسانه‌ای‌ها با زبان خودمان با ما حرف بزنند و حرف‌هایی دیگر ازاین‌دست.

 دراین‌بین باز مشکلات دیگری به چشم می‌خورد و یا به گوش می‌رسید که در این مجال نمی‌گنجد و صدالبته بازهم باید بگویم که نباید از کنار زحمات و خدمات مسئولان وامداد رسانان هم گذشت که شبانه‌روز سعی می‌کردند در حد توان کمی از غم زلزله‌زدگان بکاهند اما امید می‌رود که از این داستان تلخ درس بگیریم و باز امید می‌رود برای رفع مشکلات زلزله‌زده‌ها مانند بازسازی منازل و ارائه خدمات دیگر، دیگر شاهد تعلل و سوء تدبیر نباشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه