English

زنان و منشور تبیین حقوق آنان در اسلام/دختران جوان چقدر درباره حقوق اجتماعی و قضایی خود می دانند

با ظهور اسلام زن جایگاه اصلی خود را یافت و دارای حقوقی شد که در جامعه مورد پذیرش واقع شده است.

زنان و منشور تبیین حقوق آنان در اسلام/دختران جوان چقدر درباره حقوق اجتماعی و قضایی خود می دانند

به گزارش خبرگزاری موج، واژه زیبای مادر، هستی بی همتای زندگی، که نیمی از پیکره جامعه را به دوش دارد، اوست که با تسلط بر خانواده تمام همتش را برای حفظ یک زندگی سالم که قرار است جامعه را شکل دهد در کنار مرد خانواده تکه های ناتمام پازلها را با نظم خاصی که بیانگر عظمت و اقتدار اوست می چیند.

 چیدمانی که اگر نقشش را به شخص دیگر واگذار کند توزان زیبایی آن کم خواهد شد.

زن، جایگاه تعالی آن در جامعه بر همه مبرهن و واضح است، با طلیعه پرفروغ اسلام ناب محمدی ارزش مقام والای زن به رخ جهانیان کشیده شد، منع کردن از زنده به گور دختران در دوران اعراب جاهل، حق مالکیت فردی، پرهیز از بردگی، موقعیت اجتماعی و... را نوعی ترسیم نمود که جهانیان به ارزش آن پی برند.

پیامبر اعظم اسلام (ص) بر حسب فرمان الهی در آیه دوازده سوره ممتحنه بیعت با زنان را بنا داشت و با مروری بر این آیه با عظمت شروطی را بین زن و مرد مشترک و یا مختص زن بیان نموده که با تدبیر این آیه الهی زنان در امور مختلف شریک و یاور دانسته شدند.

با این وجود میدانیم این زنان هستند که پرورش دهنده پاکدامنی در خانواده و حافظ آنند، در مقام و منزلت زن بی نهایت احادیث، سخنان و آیات گوهر باری وجود دارد و به یکی از سوره ها در قرآن کریم که سومین سوره مفصل به نام " النساء" نامیده شده است می توان اشاره داشت و در سوره های دیگر مسائلی مربوط به حقوق و منزلت زنان با ظرافت به نگارش در آورده و همه اینها از ظهور عظمت اسلام ناب محمدی است.

 بنابراین دور از ذهن نیست که با قاطعیت بگوییم ادامه وجود نسل بشر محتاج وجود زن است و جایگاه فرهنگی، اجتماعی ان نیز در جامعه ثابت شده است.

نگاهی گذرا به برخی از حقوق زنان

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تساوی عموم در برابر قانون ، خانواده و استواری روابط خانوادگی برپایه حقوق اسلامی و ... مواردی که به آن اشاره شده و همچنین زن در قوانین موضوعه نیز نقشی پررنگی دارد و مانند حق عائله مندی، امکان طلاق از جانب زن در شرط ضمن عقد، ممنوعیت کارهای زیان آور به زنان و ممنوعیت کار برای زنان باردار تا زمان مشخص و حقوق و حتی دستمزد آن را می توان بیان داشت.

 نگاه قانون مدنی از حقوق زنان

ماده 1118 قانون مدنی در خصوص استقلال دارایی زن و تعریفی از حق دارایی خود، ماده 1119 قانون مدنی حق زن در اعمال شروط ضمن عقد، البته نباید مقتضای ذات عقد باشد، ماده 1082قانون مدنی، در خصوص مالک بودن مهریه زن، 1107 قانون مدنی حق برخورداری از نفقه که نیازهای متعارف و مناسب در وضعیت زن اشاره دارد، ماده 940 قانون مدنی در خصوص دائمی بودن زوجیت و ارث بردن از یکدیگر، ماده 115 قانون مدنی به امنیت جسمی، مادی، معنوی به منزله حفظ سلامتی جسم و روان زن می باشد البته حقوقی دیگر نیز در قانون مدنی اشاره شده که به همین مقدار بسنده می کنیم و ناگفته نماند در قانون مجازات اسلامی نیز در مقام دفاع حقوق زن مواد مختلفی نیز اشاره گردید و در جهت ضمانت های اجرای آن نیز تمهیداتی اندیشیده است.

 ناگفته نماند که با ایجاد زمینه های مساعد برای ارتقاء شخصیت زنان در چارچوب قانون و شرع برای احیای حقوق مادی و معنوی و حضور در عرصه های فرهنگی و اجتماعی از دید دولتمردانی که این وظایف را سرلوحه کارهای خود قرار داده اند دور نمانده و همانطور که مشخص است ایجاد امنیت قضایی، پشتیبانی های حقوق معنوی، ایجاد پست های حساس و کلیدی را می توان نکات بارز در این مقوله دانست.

 در پایان باید درخصوص منشور حقوق و مسئولیت های زنان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که در مقدمه ان اینگونه اشاره شده ؛" منشور حقوق و مسئولیت های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران با الهام از شریعت جامع اسلام و نظام حقوقی آن و با تکیه بر شناخت و ایمان به خداوند متعال و با هدف تبیین نظام مند حقوق و مسئولیت های زنان در عرصه های حقوق فردی، اجتماعی و خانوادگی تدوین گردیده است.

این منشور اهتمام بر تبیین حقوق و تکالیف زنان در اسلام داشته و مبتنی بر قانون اساسی، اندیشه های والای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب و با بهره گیری از سند چشم انداز 20 ساله و سیاست های کلی نظام و با لحاظ قوانین موجود و خلأها و کاستی های آن و به منظور تحقق عدالت و انصاف در جامعه زنان مسلمان می باشد.

 این منشور با دیدی جامع و فراگیر تنظیم گردیده لذا مشتمل بر حقوق و تکالیف امضایی، تأسیسی و حقوق حمایتی و نیز حقوق مشترک بین همه انسانها است. "

به وضوح مشخص است که این منشور خود نشان دهنده اهمیت نقش زن در عرصه های مختلف اجتماعی و نیز حفظ و صیانت در امور خانواده را در بر دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه