English

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد

ارتقاء سلامت جامعه در گرو مشارکت مردمی است/ ضرورت ورود سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بازدید از مناطق حاشیه نشین شهر بندرعباس گفت: با توجه به تعریف جامع سلامت ، ارتقاء سطح سلامت جامعه ، به معنای واقعی در گرو همیاری ، مشارکت مردم و سازمانهای مردم نهاد و همچنین ورود و مداخله همه سازمانهای مرتبط با سلامت می باشد.

ارتقاء سلامت جامعه  در گرو مشارکت مردمی است/ ضرورت ورود سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت

به گزارش خبرگزاری موج از بندرعباس، دکتر سید حسین داودی با حضور در مناطق حاشیه نشین شهر بندرعباس و بررسی وضعیت بهداشتی آنها گفت: بر اساس تکالیف حاکمیتی و سازمانی که به عهده دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور و از جمله دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گذاشته شده است ، دانشگاهها از طریق مراکز بهداشتی درمانی ، بیمارستانها و سایر واحد های مرتبط نسبت به ارائه خدمات سلامت اقدام می نمایند.

دانشگاه ها تنها پاسخگوی 25 درصد نیازهای سلامت مردم اند

وی افزود : ابزار های در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی برای انجام این امور ، تنها پاسخگوی 25 درصد نیازهای سلامت مردم می باشد و 75 درصد مابقی در گرو همیاری و مشارکت مردم و سازمانهای مردم نهاد و همچنین ورود و مداخله همه سازمانهای مرتبط با سلامت می باشد.

دکتر داودی اذعان کرد: مواردی همچون ، فقر ، بیکاری ، اعتیاد ، طلاق ، فرزند آزاری و همسر آزاری و سایر مخاطرات اجتماعی از این قبیل ، عوامل موثر بر سلامت افراد و جامعه می باشند .

رییس دانشگاه علوم پزشکی ضمن برشمردن عوامل اجتماعی موثر بر سلامت گفت : دانشگاههای علوم پزشکی نقش مستقیمی در اصلاح وضعیت و کاهش این مخاطرات ندارند و یا اگر نقشی هم داشته باشند، ابزار آن ها محدود و تاثیرات آن اندک است.

داودی گفت : مخاطرات محیطی مثل جمع آوری نامناسب زباله، جاری بودن فاضلاب های خانگی در سطح خیابان و کوچه و آلودگی محیط دریا از دیگر علل اجتماعی موثر بر سلامت است که تاثیرات بسیار زیادی در سلامت جامعه و افراد دارند و جز با مشارکت مردم و سازمانهای مرتبط قابل حل و اصلاح نخواهد بود.

وی تصریح کرد: دانشگاه در قبال عوامل اجتماعی موثر بر سلامت مردم آموزش دهنده ، ناظر ، پیشنهاد دهنده و نهایتا می تواند در حد آموزش ، پیشنهاد ، تذکر و اخطار دهنده اقدام نماید.

بازدید 3

بررسی و شناسایی چالش های بهداشتی درمانی محلات حاشیه نشین بندرعباس

این مقام مسئول ضمن تاکید بر تاثیرات عوامل اجتماعی بر سلامت، از آغاز کار مشترک دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه تهران در محله های حاشیه نشین شهر بندرعباس نظیر؛ مناطق چاهستانی ها ، دوهزار و منطقه پیامبر اعظم خبر داد و گفت: مرحله اول این کار مشترک، ارزیابی دقیق جامعه و استخراج چالش ها و نگرانی های اجتماعی و بهداشتی درمانی مرتبط با سلامت بوده که هم اکنون در دست اجراست و سپس طرح های مداخله ای که هم مردم و سازمانهای مردم نهاد و هم سازمانهای مرتبط با سلامت در آن نقش داشته باشند را طراحی خواهد کرد.

به گفته وی؛ این طرح ها در کارگروه ساغ (سلامت و امنیت غذایی) استان مطرح می شود تا مراحل اجراء آن با مشارکت همگان فراهم گردد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن بازدید از این محلات و برقراری ارتباط مستقیم با مردم ، در جریان مشکلات مرتبط با سلامت آنها قرار گرفت و در ادامه ضمن بازدید بهداشتی از بعضی از مدارس این مناطق ، از مراکز جامع خدمات سلامت شهری، شهید تختی کمربندی بندرعباس، چاهستانیها و شهید کاتبی دو هزار و پیامبر اعظم (ص) بازدید کرد.

همچنین خانه بهداشت گچین پایین ، مرکز خدمات جامع سلامت روستایی گچین بالا ، خانه های بهداشت روستاههای کلمتلی ، دمیلو و مغ احمد از توابع گچین و مرکز بهداشتی درمانی روستای خونسرخ نیز مورد بازدید قرار گرفت.

در این بازدید، معاون بهداشتی ، مشاور امور بانوان و مدیران بهداشتی ، ستادی و فنی دانشگاه نیز رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان را همراهی کردند.

بازدید 4

همچنین دیدار و گفتگو با مردم، مراجعه به درب منازل تعدادی از مادران باردار و بررسی وضعیت سلامت آنها و بررسی وضعیت بهداشتی بعضی از اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی از حاشیه های این بازدید بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه