English

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان

۳۰۰ هزار هکتار از اراضی شمال استان گلستان در معرض تهدید بیابان‌زایی شدید قرار دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی شمال استان گلستان در معرض تهدید بیابان‌زایی شدید قرار دارند.

۳۰۰ هزار هکتار از اراضی شمال استان گلستان در معرض تهدید بیابان‌زایی شدید قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری موج، ابوطالب قزلسفلو صبح امروز در جمع خبرنگاران درباره خشکسالی در منابع طبیعی استان اظهار داشت: براساس مطالعات و آمایش استان خشکسالی، بیابانی شدن، سیل و حریق عرصه‌های جنگلی و مراتع، 4 تهدید جدی هستند که استان گلستان را به شدت به سمت بیابانی شدن پیش می‌برند.

منشاء اصلی تغییر اقلیم و خشکسالی

وی تاکید کرد: منشاء اصلی این عوامل تغییر اقلیم و خشکسالی، افزایش غیرعادی دمای هوا به خصوص امسال، عوامل انسانی هم بر سرعت بیابان‌زایی در شمال استان افزوده و علاوه بر عوامل داخلی، هم مرزی با بیابان قره‌قوم کشور ترکمنستان نیز این مسئله را تشدید کرده است.

قزلسفلو تصریح کرد: خشکسالی و ضعف پوشش گیاهی در کنار آن کاربری نامناسب از اراضی دیم، 300 هزار هکتار از اراضی مرتعی و اراضی دیم  شمال استان گلستان را در معرض بیابان‌زایی شدید قرار داده و سبب شده که استان گلستان در خطر ریزگردها قرار بگیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان خاطر نشان کرد: تصاویر ماهواره‌ای در سازمان  جنگل‌های کشور نشان می‌دهد حرکت این ریزگردها به استان مازندران رسیده و این خطرات زیادی را در پی خواهد داشت.

قزلسفلو تاکید کرد: این عوامل دست به دست هم داده برخلاف انتظار هموطنان که در مناطق شمالی کشور مسئله نخواهیم داشت شاهد قطعی برق در مناطق اینچه برون، تنگلی و اخلی‌تپه گنبدکاووس بودیم که برای حل مشکل مسئولان منطقه با امکاناتی اطفاء حریق که در اختیار داشتن مجبور به شستشوی تیرهای برق شدند تا مشکل قطعی برق برطرف شود.

وی تصریح  کرد: اعتبارات ما محدود است و با وجود رشد صددرصدی اعتبارات تنها امکان اجرای عملیات در 3100 هکتار از عرصه‌ها و اجرای عملیات اصلاح و احیای مقابله بیابان‌زدایی و توسعه پوشش گیاهی، ذخیره نزولات را داشته باشیم که  بسیار محدود است.

قزلسفلو اظهارداشت: اگر سرعت پروژه‌ها را بالا نبریم استان گلستان به زودی در لیست استان‌های دارای پدیده ریزگرد قرار خواهد گرفت و استان نوزدهم و بیستم کشور خواهد شد که دچار مشکل بیابان‌زایی با منشاء داخلی و خارجی می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه