English

توسعه غار قوری قلعه نیازمند جذب سرمایه‌گذار

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: خروج قوری قلعه از ضوابط مناطق نمونه گردشگری فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه را فراهم می‌کند.

توسعه غار قوری قلعه نیازمند جذب سرمایه‌گذار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه، جلیل بالایی گفت: غار قوری قلعه جزء مناطق چهارگانه حفاظت‌شده محیط‌زیست است که همین امر جهت بهره‌برداری از آن محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند همچنین جنگل‌های آن نیز در شمار جنگل‌های درجه‌یک قرار می‌گیرند که این موضوع هم محدودیت توسعه سبب می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران غار قوری قلعه منطقه نمونه گردشگری است که باید توسط بخش خصوصی اداره شود و دولت صرفاً تا محل ورودی منطقه در حوزه زیرساخت‌ها می‌تواند هزینه کند شرکت توسعه گردشگری هم ازآنجایی‌که یک شرکت دولتی محسوب می‌شود امکان سرمایه‌گذاری در این منطقه را ندارد.

بالایی افزود: باوجوداین مجموعه از محدودیت‌ها، با نظرهای کارشناسی شده به این نتیجه رسیدیم که باید این منطقه را از فهرست مناطق نمونه گردشگری خارج کنیم تا بتوانیم آنجا را توسعه دهیم.

وی بابیان اینکه، ضوابط منطقه نمونه امکان هزینه کرد اعتبارات دولت را محدود به ورودی نموده و نیز ضوابط بر ثبت ملی غار امکان فعالیت در این چارچوب را ممنوع نموده است، افزود: با خروج قوری قلعه از ضوابط منطقه نمونه زمینه تسهیل در سرمایه‌گذاری و کمک به زیرساخت توسط دولت فراهم می‌گردد و امید دارد قوری قلعه به قطب گردشگری منطقه‌ای تبدیل شود.

بالایی بابیان اینکه درخواست تشکیل شورای غارشناسی جهت تعیین درجه غار، تهیه و تصویب طرح طبیعت‌گردی مجموعه، واگذاری بهره‌برداری به شرکت دولتی توسعه گردشگری و فراخوان برای انتخاب سرمایه‌گذار ازجمله کارهایی که است که برای توسعه منطقه در نظر گرفته‌شده است گفت: طرح مطالعاتی توسعه منطقه قوری قلعه در سال 91 به شرکت مشاورین گاماسیاب سپرده‌شده و طی چند ماه گذشته این طرح مورد بازبینی قرار گرفت که درنهایت برای اهالی محلی نقش تعریف کردیم و خود را نیز به محدوده گردشگری افزودیم و محدوده مطالعاتی طرح را از 70 هکتار به 100 هکتار افزایش دادیم.

وی از تعریف 28 پروژه در طرح توسعه منطقه قوری قلعه خبر داد و تأکید کرد: طی چند سال گذشته غار قوری قلعه پس از طاق‌بستان و بیستون بالاترین آمار بازدیدکنندگان را داشته‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه