English

تشکیل ستاد بحران در روستاها باهدف پیش‌بینی و کنترل بحران‌های احتمالی ضروری است

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری کرمانشاه گفت: تشکیل ستاد بحران در روستاها باهدف پیش‌بینی، پیشگیری و کنترل بحران‌های احتمالی ضروری است و نهادهای محلی باید با تشکیل این ستاد، آمادگی لازم برای مقابله با حوادث غیرمترقبه را داشته باشند.

تشکیل ستاد بحران در روستاها باهدف پیش‌بینی و کنترل بحران‌های احتمالی ضروری است

به گزارش خبرگزاری موج کرمانشاه، امیر خسروانی افزود: منابع طبیعی و زیست‌محیطی از ارکان زندگی در جوامع روستایی محسوب می‌شوند و در سال‌های اخیر به دلایل مختلف ازجمله تغییرات اقلیمی و بروز خشک‌سالی‌ها و خطاهای انسانی در معرض تهدید و تخریب بیشتر قرارگرفته‌اند.

وی بیان داشت: آتش‌سوزی یکی از پدیده‌های مخرب زیست‌محیطی است که در فصل تابستان با گرم شده هوا باعث نابودی بخش وسیعی از عرصه‌های جنگلی، مراتع و اراضی کشاورزی به‌ویژه محصولات کشاورزان می‌شود.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری تأکید کرد: مردم جوامع شهری و روستایی هرکدام به‌اندازه خود در برابر حراست از این نعمت الهی مسئولیت دارند که در این میان سهم مناطق روستایی به دلیل اینکه زمین، آب‌وخاک مهم‌ترین منابع در روستا هستند و سطح وسیعی از منابع طبیعی روستاها طی سالیان متمادی از بین رفته است لذا باید با حساسیت بیشتر و برنامه‌ریزی‌های اصولی و زیر بنایی و درک صحیح از وضعیت کنونی برای حفاظت از این ثروت ملی تلاش خالصانه و کوشش هوشمندانه نمایند.

خسروانی با تأکید به شکل‌گیری سازمان‌های مردم‌نهاد در روستاها با محوریت دهیاری‌ها و شوراها اضافه کرد: این انجمن‌ها می‌توانند با اقدامات آموزشی، آگاهی بخشی، تبلیغاتی و فرهنگی پتانسیل‌های مردمی و جمعی را به‌منظور ارتقاء ضریب هوشیاری جامعه برای بقای این ثروت خدادادی، بسیج و مدیریت نمایند.

وی بیان داشت: دهیاران مدیران بحران در روستاها هستند و باید با اتخاذ تدابیر اجرایی، اطلاع‌رسانی، پشتیبانی و هماهنگی، بحران‌ها را در روستاها، مدیریت و ضریب آمادگی با مقابله با حوادث در مناطق روستایی را افزایش دهند.

وی خاطرنشان ساخت: فراگیری آموزش‌های تخصصی مدیریت بحران از سوی دهیاران و اعضای شوراها و انتقال این دانش به روستاییان در کنترل به‌موقع و کاهش اثرات و خسارات ناشی از بلایای طبیعی تأثیر قائل توجهی دارد.

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی نحوه اطفاء حریق برای اعضای ستاد بحران روستاها تصریح کرد: مدیریت توسعه روستایی استان آمادگی دارد با تدوین سیاست‌های آموزشی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مرتبط و هماهنگی با مدیریت بحران استانداری و اداره کل منابع طبیعی استان جهت تهیه اقلام و لوازم اطفاء حریق و کمک‌های اولیه در راستای تجهیز این تشکل‌ها گام‌های اساسی بردارد.

خسروانی یادآور شد: دولت و نهادهای محلی به‌تنهایی قادر به رفع نیازها، خواسته‌ها و مشکلات جامعه روستایی نیستند و تأمین مطالبات مردم نواحی روستایی مستلزم بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد، مشارکت‌های مردمی و ائتلاف‌های محلی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه